Στον τομέα της διεκδίκησης και κατ’ επέκταση αξιοποίησης σημαντικών περιφερειακών λιμενικών υποδομών της χώρας φαίνεται να περνάει η «μάχη» ανάμεσα σε δύο από τους μεγαλύτερους ακτοπλοϊκούς ομίλους που «πλέουν» στα ελληνικά πελάγη, της Attica Group (Blue Star, HSW, Supper Fast Ferries κ.α.) και της Minoan Lines (Μινωικές Γραμμές), του γνωστού ιταλικού ομίλου Grimaldi που πολλές φορές έχει δείξει τις προθέσεις επέκτασής του τόσο στον χώρο των υποδομών όσο βέβαια και στις γραμμές – «φιλέτα».
Οι κορυφαίοι «παίκτες» συγκρούονται για assets του ΤΑΙΠΕΔ
Ως γνωστόν, οι δύο επιχειρηματικοί πόλοι, τόσο η Attica Group, η οποία είναι ο μεγαλύτερος Ελληνικός όμιλος επιβατηγού ναυτιλίας αλλά και ανάμεσα στους μεγαλύτερους παγκοσμίως στον κλάδο, όσο και η παραδοσιακή δύναμη, ιδίως στα δρομολόγια προς την Κρήτη, Μινωικές Γραμμές, που έχει και την αρωγή του Ιταλού μεγιστάνα, έχουν συμμετοχή στους διαγωνισμούς που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ για την αξιοποίηση περιφερειακών λιμένων της Ελλάδας (είτε με πώληση πλειοψηφικού ποσοστού, είτε με παραχώρηση – υποπαραχώρηση δραστηριοτήτων).
Μάλιστα, βρίσκονται ανάμεσα στη short list των 3 «φιναλίστ» (μαζί με τον ΟΛΘ) οι οποίοι στις 5 Αυγούστου υπέβαλαν δεσμευτικές προσφορές για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου συμμετοχής σε ποσοστό 67% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας «Οργανισμός Λιμένος Ηγουμενίτσας Α.Ε.» (Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε.). Υπενθυμίζεται ότι προσφορές έδωσαν η ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ σε συνεργασία με την ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (όμιλος ΕΛΛΑΚΤΩΡ) αλλά και η κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε. & ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε. Η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα.
Ωστόσο, τα δύο αυτά ακτοπλοϊκά γκρουπ είναι ανάμεσα στους αρχικούς 8 ενδιαφερόμενους για την απόκτηση ποσοστού 67% του λιμένα Ηρακλείου. Όσον αφορά στην αξιοποίηση του λιμένα Ηρακλείου, βάσει όσων είχε πρόσφατα αναφέρει η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, μέσα στον προσεχή Σεπτέμβριο έως αρχές Οκτωβρίου θα δοθούν προς επεξεργασία στα επενδυτικά σχήματα οι σχετικές συμβάσεις που είναι στο στάδιο ολοκλήρωσης. Επί της ουσίας, είναι σε εξέλιξη (Β Φάση) ο διαγωνισμός για το λιμάνι του Ηρακλείου με εκτιμώμενη ημερομηνία υποβολής προσφορών το Q4 2022.
Στον διαγωνισμό για το λιμάνι του Ηρακλείου (προβλέπεται η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού τουλάχιστον 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας) συμμετέχουν στην επόμενη φάση τα εξής επενδυτικά σχήματα: 1) OLETE LIMITED, 2) Κοινοπραξία GRIMALDI EUROMED S.p.A. – ΜΙΝΩΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΑΝΩΝΥΜΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑΚΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ, 3) Κοινοπραξία PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LIMITED – GPH CRUISE PORT FINANCE LTD, 4) Κοινοπραξία ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ ΑΕ – ATTICA GROUP, 5) Κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – AVIAREPS ΕΛΛΑΣ Α.Ε., 6) Κοινοπραξία ΣΕΚΑΒΙΝ Α.Ε. – GOLDENSTEP SHIPPING LIMITED, 7) Κοινοπραξία ΤΕΚΑΛ Α.Ε. – – JCC S.A.L., 8) ΟΛΘ Α.Ε.
Αν τελικά υποβάλουν δεσμευτικές προσφορές και για το Ηράκλειο θα φανεί προσεχώς, μια φορά πάντως, το «παιχνίδι έχει ανοίξει» απ’ ότι φαίνεται για τις ναυτιλιακές και σε χώρους… συγγενικούς με το ακτοπλοϊκό έργο, με τον μεταξύ τους ανταγωνισμό στο Αιγαίο, ιδίως στις γραμμές – «φιλέτα» της Κρήτης και των Κυκλάδων, και την Αδριατική να μεταφέρεται στη στεριά και στις λιμενικές υποδομές.