Ενας τριακονταετής κύκλος κλείνει, ενώ ένας νέος έχει ήδη ανοίξει για το μετρό της Αθήνας για να προσθέσει στα εν λειτουργία 85,3 χλμ. του δικτύου επιπλέον 38,3 χλμ. Σήμερα, πάνω από 2,6 εκατ. κάτοικοι της πρωτεύουσας έχουν πρόσβαση στα μέσα σταθερής τροχιάς, αναλογία που στην επόμενη δεκαετία θα βελτιωθεί μεν, όμως θα υπάρχει πολύς δρόμος να διανυθεί. Με τους επιπλέον 15 σταθμούς της νέας Γραμμής 4 θα διαθέτει μόλις έναν σταθμό ανά τετραγωνικό χιλιόμετρο, όταν στο Παρίσι αντιστοιχούν τέσσερις.
Κόμβος συγκοινωνιών
Το πλέον αγαπημένο μέσο τον Αθηναίων αλλάζει κεφάλαιο το ερχόμενο φθινόπωρο. Στα τέλη Σεπτεμβρίου αναμένεται να δοθούν στην κυκλοφορία οι τρεις εναπομείναντες σταθμοί της επέκτασης προς Πειραιά, σε Μανιάτικα, Πειραιά, Δημοτικό Θέατρο.
Οι πρώτες δοκιμές εξελίσσονται καλά και η τελική ευθεία προχωρεί βάσει χρονοδιαγράμματος. Οι νέοι σταθμοί εκτιμάται ότι θα προσθέσουν καθημερινά στο δίκτυο 69.000 επιβάτες.
Ο Πειραιάς θα αναδειχθεί στον μεγαλύτερο κόμβο συγκοινωνιών και logistics της χώρας, με επίκεντρο το λιμάνι, καθώς θα ενώνεται μέσα σε 50 λεπτά με το «Ελευθέριος Βενιζέλος», θα συνδέεται με τις Γραμμές 1 και 3 του μετρό, αλλά και με τον προαστιακό, που βάζει στην εξίσωση και τη σύνδεση με τον σιδηρόδρομο.
Αντίστροφη μέτρηση
Με τις μελέτες να έχουν πάρει φωτιά, χτίζοντας τα θεμέλια επάνω στα οποία θα πατήσει το τεράστιο έργο των 12,8 χλμ. της νέας γραμμής «Αλσος Βεΐκου – Γουδή», εντός φθινοπώρου η πρωτεύουσα θα υποδεχθεί, 28 χρόνια μετά την άφιξη του πρώτου μηχανήματος TBM, δύο ολοκαίνουργιους μετροπόντικες. Θα ξεκινήσει έτσι η αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη στις αρχές του 2023 των εργασιών του μεγαλύτερου έργου υποδομής που γίνεται αυτή τη στιγμή στην Ευρώπη, αξίας 1,8 δισ. ευρώ.
Τα δύο υπερσύγχρονα και αθόρυβα μηχανήματα διάνοιξης θα ξεκινήσουν το υπόγειο ταξίδι από τα δύο άκρα της νέας πορτοκαλί γραμμής. Αυτή την περίοδο ο πρώτος μετροπόντικας αποσυναρμολογείται για να φτάσει από τη Γερμανία διά μέσου του λιμανιού του Πειραιά τον Σεπτέμβριο, ώστε να επανασυναρμολογηθεί και να «βυθιστεί» στην Κατεχάκη.
Από εκεί θα πιαστεί και το νήμα της κατασκευής, ενώ ο δεύτερος μετροπόντικας που θα φτάσει τον Οκτώβριο θα εκκινήσει από το Αλσος Βεΐκου, ώστε τα δύο μηχανήματα να συναντηθούν στον «Ευαγγελισμό», σκάβοντας ουσιαστικά τις δύο ακτίνες της νέας γραμμής που έχει σχήμα «U».
Μετατοπίσεις δικτύων
Οσο για τις προπαρασκευαστικές εργασίες του έργου, έχουν ήδη ενεργοποιηθεί εργοτάξια σε 13 από τους 15 σταθμούς. Στις 31 Ιουλίου ξεκίνησαν, μάλιστα, οι μετατοπίσεις δικτύων κοινής ωφέλειας στον σταθμό «Κολωνάκι» στην πλατεία Φιλικής Εταιρείας (στο εργοτάξιο εκτελούνται ήδη αρχαιολογικές εργασίες), για τις οποίες απαιτούνται κυκλοφοριακές ρυθμίσεις, με την πρώτη φάση να διαρκεί περίπου 3 εβδομάδες.
Η πιο δύσκολη υπόθεση, όπως εξ αρχής αναμενόταν, είναι το στήσιμο εργοταξίου στην πλατεία Εξαρχείων.
Οι μέχρι σήμερα απόπειρες της Αττικό Μετρό να γίνει η εκκίνηση χωρίς την παρουσία αστυνομίας έπεσαν στο κενό, οπότε το επόμενο βήμα θα γίνει άμεσα υπό την ομπρέλα της ΕΛ.ΑΣ. Εξάλλου, όπως έχει ξεκαθαρίσει το υπουργείο Υποδομών, ο σχεδιασμός του έργου, που παραδόθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν πρόκειται να αλλάξει.
Σε δεύτερο πεδίο αντιδράσεων εξελίχθηκε ο σταθμός «Ευαγγελισμός», με αιχμή το πάρκο Ριζάρη, όπου μελετάται ο τρόπος να βελτιωθεί ο σχεδιασμός, εντός όμως των προβλέψεων της υφιστάμενης περιβαλλοντικής αδειοδότησης.
Η βεντάλια των επεκτάσεων που θα αποσυμφορήσουν το Λεκανοπέδιο
Μέσα στην οικονομική κρίση, στην Αθήνα ξεκίνησε μόνο η επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά, με τα συσσωρευμένα αγκάθια, οικονομικά και μελετητικά, να οδηγούν στην παράδοση του συνόλου του έργου με καθυστέρηση 5 ετών (οι πρώτοι τρεις σταθμοί τέθηκαν σε εμπορική λειτουργία τον Ιούλιο του 2020). Ομως μια νέα γενιά επεκτάσεων έρχεται στο προσκήνιο, καθώς προτεραιότητα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να «τρέξουν» έργα φιλοπεριβαλλοντικά που θα αποσυμφορήσουν το επιδεινούμενο κυκλοφοριακό στο Λεκανοπέδιο.