«Ακόμα δεν τελειώσαμε εμείς/Το χρόνο απλά για λίγο τον παγώσαμε» τραγουδάει ο Αντώνης Ρέμος. Και είναι δυο στίχοι που θα μπορούσαν να περιγράψουν με εξαιρετική ενάργεια τις σκέψεις των πολιτικών δυνάμεων για τις υποκλοπές…
Η μεν αντιπολίτευση λέει «Μα δεν τελειώσαμε εμείς» επιδιώκοντας να κλιμακώσει τις επιθέσεις εναντίον της Κυβέρνησης για το θέμα και ευελπιστώντας σε νέες αποκαλύψεις…
«Το χρόνο απλά για λίγο τον παγώσαμε» λένε, από την άλλη πλευρά, στην Κυβέρνηση, στην οποία δεν κλείνουν τα μάτια.
Χαμηλοί τόνοι
Όσο κι αν αυτό το διάστημα –και μέχρι την επανέναρξη των εργασιών της Βουλής- επιχειρούν να κρατούν χαμηλούς τόνους για το θέμα, έχουν πλήρως συνειδητοποιήσει τόσο τη σοβαρότητά του και τους κινδύνους που κρύβει, όσο και την «παγωμάρα» που έχει προκαλέσει στην Κοινοβουλευτική Ομάδα της ΝΔ, αλλά και τη φθορά που μπορεί να επιφέρει…
Ακόμη κι αν οι προτεραιότητες είναι στο οικονομικό και κοινωνικό πεδίο, δεν υπάρχει κάποιος που να ονειροβατεί και να πιστεύει ότι «το θέμα έκλεισε». Μπορεί να μην αποτελεί προτεραιότητα επικοινωνιακή και στρατηγική, αλλά δεν παύει να αποτελεί ζήτημα υψίστης σημασίας που απασχολεί πολλά κυβερνητικά στελέχη και στενούς συνεργάτες του Πρωθυπουργού. Άλλωστε, η απόφαση είναι ειλημμένη: όσο κι αν οι τόνοι παραμένουν χαμηλοί, η μάχη θα δοθεί σε τέσσερα επίπεδα.
Θωράκιση
Το πρώτο επίπεδο είναι το «νομοθετικό». Ο Πρωθυπουργός αφού έλαβε τις αποφάσεις του σε ό,τι αφορά στις παραιτήσεις Κοντολέοντα και Δημητριάδη, προχώρησε σε μια πολιτική δήλωση που περιέγραφε, ουσιαστικά, τα επόμενα βήματα. Όσο έντονη και πιεστική είναι η ανάγκη για αλλαγές στο πλαίσιο λειτουργίας, ελέγχου και παρακολούθησης της ΕΥΠ, άλλο τόσο σημαντικό είναι να μην πληγεί το κύρος και το «αξιόμαχο» μιας υπηρεσίας, η οποία το τελευταίο διάστημα έχει βοηθήσει σε κρίσιμες στιγμές, με πληροφορίες και αναλύσεις που βοήθησαν Εθνικές υποθέσεις…
Άρα τα βήματα από τον Πρωθυπουργό θα γίνουν, θα είναι τολμηρά, αλλά και προσεκτικά. Ήδη, κατετέθη η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου., με την οποία έγιναν δυο άμεσες κινήσεις, οι οποίες θεωρεί το Μαξίμου ότι θα λειτουργήσουν ως δικλείδες ασφαλείας:
- Επανήλθε ο διπλός έλεγχος, που είχε καταργηθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση το 2018. Πλέον την εποπτεία της ΕΥΠ θα την έχουν δυο εισαγγελείς
- Καθιερώθηκε, για πρώτη φορά η ακρόαση του Διοικητή της ΕΥΠ από την Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, αρχής γενομένης από τον αντικαταστάτη του κ.Κοντολέοντα, πρέσβη Θεμιστοκλή Δεμίρη.
Δεύτερο βήμα
Οι κινήσεις αυτές ήταν οι πρώτες, αλλά δεν θα είναι οι μόνες. Σύμφωνα με πληροφορίες του pagenews.gr, η Κυβέρνηση το αμέσως προσεχές διάστημα θα καταθέσει σε διάλογο ένα πακέτο προτάσεων που θα έχουν τέσσερεις στόχους;
- Την ενίσχυση της λογοδοσίας της ΕΥΠ, δια της Βουλής και της Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας
- Τις αλλαγές στο εσωτερικό της Υπηρεσίας, έτσι ώστε να επιτυγχάνεται ο αυστηρός έλεγχος, η διαφάνεια, η εξωστρέφεια, αλλά και η συνεχής εκπαίδευση του προσωπικού της.
- Η θωράκιση του πλαισίου νομίμων επισυνδέσεων για τα πολιτικά πρόσωπα.
- Η αναβάθμιση του ρόλου του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας για τη βέλτιστη αξιοποίηση των πληροφοριών της Υπηρεσίας.
Όλα τα παραπάνω δεν θα αποτελέσουν κυβερνητικό…μονόπρακτο, αλλά παρεμβάσεις που θα προκύψουν από εκτενή διάλογο μεταξύ κομμάτων και εμπλεκομένων φορέων, αλλά με σκοπό, τη λήψη αποφάσεων και τη συγκρότηση σαφούς πλαισίου κι όχι τον ατέρμονο διάλογο…
Κόντρες στη Βουλή
Τα δυο άλλα μέτωπα στα οποία θα δοθούν οι μάχες είναι στη Βουλή: αφενός στην προ ημερησίας συζήτηση, αφετέρου στη διαδικασία για τη συγκρότηση Εξεταστικής Επιτροπής. Δεν υπάρχει κάποιος που να αναμένει ουσιαστικό αποτέλεσμα από την προ ημερησίας συζήτηση, καθώς οι διαδικασίες είναι τέτοιες που το μόνο που εξασφαλίζουν είναι παράλληλους μονολόγους.
Το ενδιαφέρον είναι να δούμε στα πόσα…ντεσιμπέλ θα φτάσει η πολιτική ένταση και σε ποιο επίπεδο να φθάσει η πολιτική κόντρα επί όλων των θεμάτων μα αλληλοκατηγορίες. Ενδιαφέρον θα έχει κι αν, πέρα από τις έωλες κατηγορίες που θα εκτοξευθούν, αν θα κατατεθούν νέα στοιχεία. Επίσης, άξια παρατήρησης θα είναι και η στάση του ΠΑΣΟΚ, καθώς ο βασικός πρωταγωνιστής –ο πρόεδρός του Νίκος Ανδρουλάκης- δεν θα μπορεί να μετέχει της διαδικασίας. Άρα στο διαγκωνισμό ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣΟΚ για το ποιος θα εμφανιστεί ως ο «αρχηγός» και εκφραστής του χώρου, θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πως θα τοποθετηθούν και τι θα κερδίσουν –ή χάσουν- τα δυο κόμματα.
Εξεταστική: από πότε;
Στο ζήτημα της Εξεταστικής: η Κυβέρνηση έχει δεσμευθεί ότι αν κατατεθεί πρόταση για συγκρότηση Επιτροπής δεν θα πει «όχι». Όμως η στόχευση της Κυβέρνησης δεν είναι η αδιέξοδη σύγκρουση, ιδίως για θέματα που μπορεί να έχουν εθνική σημασία, ή ο συμψηφισμός. Όπως λένε συνεργάτες του Πρωθυπουργού ¨σε συνδυασμό με τις νομοθετικές πρωτοβουλίες και παρεμβάσεις, θα πρέπει να συζητήσουμε για να θεραπεύσουμε τις παθογένειες».
Θεωρείται απολύτως βέβαιο ότι θα προκύψει σύγκρουση για το χρονικό διάστημα που θα ελέγξει η Εξεταστική Επιτροπή. Προφανώς η αντιπολίτευση θα θέλει να εστιάσει στις καταγγελίες που υπάρχουν αυτό το διάστημα και στην παρακολούθηση Ανδρουλάκη.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι η Κυβέρνηση σκέπτεται να προτείνει εξέταση από το 2010 –με την έναρξη των μνημονίων…- μέχρι και σήμερα. Σίγουρα όμως, δεν τίθεται ζήτημα ότι η κυβερνητική πλειοψηφία θα προτείνει να ελεγχθούν οι περίοδοι που διοικητής ήταν ο κ.Θόδωρος Δραβίλλας (Ιούλιος 2012-Ιανουαριος 2015, δηλαδή συγκυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ) και ο κ.Γιάννης Ρουμπάτης (Ιανουάριος 2015-Ιούλιος 2019, δηλαδή συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ). Έχει ιδιαίτερη σημασία το γεγονός ότι ο τελευταίος –όπως ανέφεραν πληροφορίες της εποχής- είχε υποβάλει εκθέσεις με αναφορές για εμπλοκή του Ρωσικού παράγοντα στη χώρα μας, αλλά η Κυβέρνηση Τσίπρα, τις είχε αγνοήσει…
Πολιτικό αποτέλεσμα
Είναι ξεκάθαρο ότι αυτές οι κοινοβουλευτικές διαδικασίες, πέρα από εντυπώσεις, θα δημιουργήσουν και νέα πολιτικά δεδομένα. Θα φανεί ποια είναι η ισορροπία ανάμεσα σε ΣΥΡΙΖΑ-ΠΑΣOΚ/ΚΙΝΑΛ, αν θα επωφεληθεί ο κ.Τσίπρας, ή ο Ν.Ανδρουλάκης, αν θα κάνει στροφή το ΠΑΣΟΚ προς τον ΣΥΡΙΖΑ ή όχι. Κυρίως δεν θα φανεί –και μέσα από τις δημοσκοπήσεις που θα αρχίσουν εκείνο το διάστημα να δημοσιοποιούνται- αν και κατά πόσο οι κεντρώοι ψηφοφόροι ή οι αναποφάσιστοι πείθονται από το θέμα και τα επιχειρήματα ή στέκονται παγερά αδιάφοροι…
Αυτά τα δεδομένα θα οδηγήσουν στο τέταρτο μέτωπο τη σύγκρουσης που είναι το επικοινωνιακό-πολιτικό. Αναμφισβήτητα, αυτό είναι ένα πεδίο στο οποίο ο ΣΥΡΙΖΑ έχει μεγαλύτερη ικανότητα και μέσω των ενσωματωμένων δημοσιογράφων, αναλυτών που διαθέτει σε διάφορα sites και blogs, όσο και μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα. Παράλληλα, η γενικευμένη –και εν πολλοίς αόριστη- πολιτική κριτική και επικρίσεις, με κλιμάκωση του αντιπολιτευτικού λόγου, σαφώς δημιουργεί την αίσθηση αποδόμησης του Κυβερνητικού έργου. Όμως, στο Μέγαρο Μαξίμου εκτιμούν ότι το τοξικό επίπεδο αντιπαράθεσης δεν δημιουργεί ελκυστικές συνθήκες για τους Πολίτες, αλλά περισσότερο αποστροφή.
Σε κάθε περίπτωση, σε μια εβδομάδα αρχίζει, επισήμως πλέον, μια μεγάλη δημοσία αντιπαράθεση, η οποία ουδείς γνωρίζει, αν και πότε θα λήξει. Και κυρίως που θα οδηγήσει…