Κόσμος

Deutsche Welle: Τι είναι ο Παρουσιασμός στην εργασία;

Οι διαστάσεις του παρουσιασμού έχουν σωματικό ή/και ψυχικό περιεχόμενο και αναφέρεται σε μια ιδιότυπη κόπωση στους χώρους εργασίας.

Ένας νέος όρος έχει σφυρηλατηθεί και έχει εισαχθεί στο επιστημονικό και δημόσιο διάλογο. Πρόκειται για τον «παρουσιασμό». Οι διαστάσεις του παρουσιασμού έχουν σωματικό ή/και ψυχικό περιεχόμενο και αναφέρεται σε μια ιδιότυπη κόπωση στους χώρους εργασίας. Αυτό το φαινόμενο αποτελεί αντικείμενο μελέτης από εξειδικευμένους ιατρούς και κλινικούς ψυχολόγους και κινητοποιεί το ενδιαφέρον της εργοδοσίας, η οποία ανησυχεί από την εξέλιξη αυτή.

Τα προηγούμενα χρόνια και ειδικά τα χρόνια της πανδημίας, όταν κάποιος ασθενεί, απουσιάζει από την εργασία του, δεν έχει επαφή με την δουλειά του, δεν μετέχει σε συναντήσεις με τους συναδέλφους του. Σήμερα, όμως, υπάρχει και η μερίδα των υπαλλήλων που συνεχίζουν να πηγαίνουν στην δουλειά αντί να λαμβάνουν αναρρωτικές άδειες όταν πραγματικά τις χρειάζονται – ένα φαινόμενο που οι ειδικοί αποκαλούν «παρουσιασμό» (präsentismus) και παίρνει ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις. Τόσοι οι άρρωστοι εργαζόμενοι όμως, όσο και οι εργοδότες δεν επωφελούνται από αυτή την τακτική. Ειδικά στην μετά COVID-19 εποχή, οι ψηφιακές υπηρεσίες και εφαρμογές που προσφέρονται για την αντιμετώπιση θεμάτων ψυχικής και σωματικής υγείας των εργαζομένων μπορούν να βοηθήσουν στην αντιμετώπιση τέτοιων προβλημάτων που ταλαιπωρούν.

Στη Γερμανία συγκεκριμένα, ένας στους δύο εργαζόμενους συχνά ή πολύ συχνά πηγαίνει στη δουλειά του ενώ είναι άρρωστος, σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας του Ινστιτούτου Ψυχικής Υγείας της Κωνσταντίας για λογαριασμό της ασφαλιστικής εταιρείας Techniker Krankenkasse. Οι γυναίκες έχουν περισσότερες πιθανότητες να εμφανιστούν στην εργασία τους απ’ ότι οι άνδρες συνάδελφοι, αναφέρει η έρευνα. Ο Ομοσπονδιακός Οργανισμός για την Υγεία και την Ασφάλεια στην Εργασία αναφέρει πως από οικονομικής απόψεως το κόστος είναι το ίδιο με το να απουσιάσει κανείς λόγω ασθένειας. Ο ψυχολόγος Σίμον Χάντσογκ θεωρεί πως το κόστος είναι μεγαλύτερο. Οι εταιρείες λόγω του «παρουσιασμού» ζημιώνονται στο διπλάσιο συγκριτικά με το κόστος των υπαλλήλων που απουσιάζουν.

Πολλές εταιρείες ανησυχούν περισσότερο για τους υπαλλήλους που παριστάνουν τους άρρωστους ενώ δεν είναι, επενδύοντας χρήματα και ενέργεια για την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου, γνωστού και ως «απουσιασμού». Ο ψυχολόγος Σίμον Χάντσογκ όμως τονίζει την έλλειψη παραγωγικότητας των εργαζόμενων που ασθενούν, κάτι που προκαλεί αναπόφευκτα έξοδα στην εκάστοτε εταιρεία. «Από τις οχτώ ώρες που θα δουλέψει κάποιος που ασθενεί θα είναι αποδοτικός μόνο τις πέντε, προκαλώντας ένα ντόμινο εξελίξεων καθώς ένα λάθος του μπορεί να σημαίνει μια ώρα παραπάνω εργασίας για τους υπόλοιπους» σημειώνει ο ψυχολόγος και σύμβουλος επιχειρήσεων επί του θέματος.

Ψηφιακές πλατφόρμες και εφαρμογές στήριξης ατόμων που αντιμετωπίζουν προβλήματα όπως το εργασιακό στρες, άγχος, σωματική και ψυχική υγεία στον εργασιακό χώρο έχουν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα. Επενδύονται χρήματα, επισημαίνει ο Σίμον Σένερ, για θέματα όπως η ψυχική υγεία.

Ένα παράδειγμα είναι η νεοφυής επιχείρηση «Heyvie» που ιδρύθηκε από τον Μάριους Κρέμερ και τον Χάντυ Νταβούλ το 2021 στην Καρλσρούη, με στόχο να βοηθήσουν άτομα που ταλαιπωρούνται από ημικρανίες μέσω μιας νευροκεντρικής θεραπείας. «Η τεχνολογία αναγνωρίζει τις περιοχές του εγκεφάλου που δεν δουλεύουν στο βέλτιστο βαθμό λόγω παλαιών μοτίβων και τραυματισμών και προσπαθεί να εξαλείψει αυτούς τους περιορισμούς το συντομότερο δυνατό» αναφέρουν οι ιδρυτές.

Μερικές «ασκήσεις» είναι διαθέσιμες δωρεάν από την εφαρμογή της εταιρείας, ενώ ανάλογα με τις ανάγκες του ασθενή υπάρχουν διάφορα πακέτα επί πληρωμή. Μέχρι στιγμής η εφαρμογή έχει πολύ θετικά αποτελέσματα για τους χρήστες της, δηλώνει ο ένας εκ των ιδρυτών. Η αγορά διευρύνεται όλο και περισσότερο με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγαλύτερη πρόσβαση σε θέματα ψυχικής υγείας, καθώς πολλές ιστοσελίδες όπως το helloeasy. de προσφέρουν θεραπείες καταπολέμησης του άγχους, των φοβιών ή προβλημάτων ύπνου και προορίζονται για εταιρική χρήση. Ο Σίμον Σένερ που συμβουλεύει τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα θεωρεί πως η ψηφιοποίηση στον τομέα της υγειονομικής περίθαλψης καθιστά ταχύτερη και πιο εξατομικευμένη τη θεραπεία, τονίζοντας πόσο σημαντικό είναι να ζητά κανείς βοήθεια χωρίς να φοβάται το στίγμα της ψυχικής νόσου.

Το Κέντρο Καταναλωτή επισημαίνει, τέλος, ότι δεν υπάρχει κάποιο κριτήριο ποιότητας των διαδικτυακών αυτών υπηρεσιών και πως σε κάθε περίπτωση θα πρέπει οι ενδιαφερόμενοι να συμβουλεύονται τον οικογενειακό τους γιατρό.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο