Κόσμος

Deutsche Welle: Ασφάλιση Lloyd’s για τα ουκρανικά σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου και ο αποκλεισμός των ουκρανικών λιμανιών στη Μαύρη Θάλασσα προκάλεσε έλλειψη βασικών πρώτων υλών και, κατ’ επέκταση, εκτόξευση των τιμών.

Η πρόσφατη συμφωνία, η οποία υπεγράφη στην Κωνσταντινούπολη, επιτρέπει το ξεπλοκάρισμα εκατοντάδων χιλιάδων σιτηρών από τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας. Ουκρανία, Ρωσία, Τουρκία και ΟΗΕ συμφώνησαν την απεμπλοκή των σιτηρών, αλλά το ζήτημα της ασφαλιστικής κάλυψης των ουκρανικών σιτηρών αποδεικνύεται σε περίπλοκο ζήτημα, στο οποίο εμπλέκεται, πέραν της βρετανικής Lloyd’s που θα ασφαλίσει τελικά τις εξαγωγές αυτές, ακόμη και η υποψήφια Πρόεδρος των Τόρηδων, υπουργός Εξωτερικών της Μεγάλης Βρετανίας, Λιζ Τρας.

Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία στα τέλη Φεβρουαρίου και ο αποκλεισμός των ουκρανικών λιμανιών στη Μαύρη Θάλασσα προκάλεσε έλλειψη βασικών πρώτων υλών και, κατ’ επέκταση, εκτόξευση των τιμών. Η Ουκρανία είναι ο πέμπτος μεγαλύτερος εξαγωγές σιταριού σε ολόκληρο τον κόσμο, αντιπροσωπεύοντας το 80% των εισαγωγών σίτου του Λιβάνου και όντας ο μεγαλύτερος προμηθευτής σε χώρες, όπως είναι η Σομαλία, η Συρία και η Λιβύη.

Για έξι μήνες όλα αυτά έχουν σταματήσει λόγω του πολέμου. Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα Ουκρανία, Ρωσία και Τουρκία συμφώνησαν με τα Ηνωμένα Έθνη στη δημιουργία ασφαλών διόδων στο εμπόριο σιτηρών και λιπασμάτων, ώστε να εξομαλυνθεί ο αντίκτυπος της επισιτιστικής κρίσης. Από την Παρασκευή, καθώς τρία ουκρανικά λιμάνια ξανανοίγουν, 17 πλοία είναι έτοιμα να φύγουν με περισσότερους από 600.000 τόνους εμπορεύματος, σύμφωνα με πληροφορίες Ουκρανών αξιωματούχων.

Η Ascot, το ασφαλιστικό παράρτημα της βρετανικής Lloyd’s, ανακοίνωσε ότι θα καλύψει έως και 50 εκατομμύρια δολάρια ανά φορτηγό πλοίο, ενθαρρύνοντας της ναυτιλιακές εταιρείες να κάνουν το ταξίδι.

Όμως, υπάρχει ακόμη φόβος για δυο βασικούς λόγους: την πιθανή ύπαρξη ναρκών στα λιμάνια και τον κίνδυνο ρωσικής στρατιωτικής επιθετικότητας. Ο διευθυντής της Άσκοτ, Κρις ΜακΓκιλ, δήλωσε το στο BBC ότι «η εταιρεία θα αποζημιώσει το πλοίο που θα δεχτεί στρατιωτική επίθεση, όμως διατηρεί το δικαίωμα να ακυρώσει όλα τα υπόλοιπα συμβόλαια αμέσως μετά».  Γι’ αυτό πολλοί πλοιοκτήτες ανησυχούν ότι, αν στείλουν τα πλοία τους στη Μαύρη Θάλασσα, δεν θα μπορέσουν να τα βγάλουν ξανά, παρά τις διαβεβαιώσεις του ουκρανικού στρατού να βοηθήσει στην είσοδο και στην έξοδό τους.

Η Βρετανίδα υπουργός Εξωτερικών Λιζ Τρας καλωσόρισε την κίνηση και καλεί τον Πούτιν να σεβαστεί τις διελεύσεις και «να επιτρέψει στα πλοία να φύγουν από την Ουκρανία ώστε να μειώσει την τεράστια ζημιά που έχει προκαλέσει ο πόλεμός του στην επισιτιστική ασφάλεια». Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, όποτε και αν φύγει το πρώτο πλοίο, το δρομολόγιο θα γίνει δοκιμαστικά και μετά θα ακολουθήσουν τα υπόλοιπα κονβόι. Ο υπουργός Εξωτερικών της Ουκρανίας Ντιμίτρο Κουλέμπα δήλωσε ότι «πρέπει να υπολογιστούν τα πάντα για την πρώτη διαδρομή, να εξεταστούν για ξανά δυο και τρεις φορές».

Ο προορισμός του πρώτου πλοίου δεν έχει γίνει ακόμα γνωστός, όμως επικεφαλής της ανθρωπιστικής βοήθειας των Ηνωμένων Εθνών έχει γνωστοποιήσει ότι προτεραιότητα είναι η Σομαλία, καθώς οχτώ περιοχές της χώρας βρίσκονται ήδη στα όρια του λιμού.