Κόσμος

Les Echos: Χαμένοι και κερδισμένοι από την πτώση του ευρώ έναντι του δολαρίου

Η αξία του ευρώ υποχωρεί εδώ και ένα χρόνο έναντι του δολαρίου. Με 1 ευρώ μπορούσες να αποκτήσεις 1,19 δολάρια πριν από ένα χρόνο.

Μέσα σε ένα χρόνο το ευρώ υπολογίζεται ότι έχει χάσει το 15% της αξίας του έναντι του δολαρίου. Αυτό ενισχύει αναντίρρητα τη θέση των Ηνωμένων Πολιτειών έναντι της Ευρώπης των 19 κρατών – μελών που συμμετέχουν στην ευρωζώνη, αν και υπάρχουν ορισμένοι ευρωπαϊκοί κλάδοι που ευνοούνται από την εξέλιξη αυτή.

Η αξία του ευρώ υποχωρεί εδώ και ένα χρόνο έναντι του δολαρίου. Με 1 ευρώ μπορούσες να αποκτήσεις 1,19 δολάρια πριν από ένα χρόνο. Σήμερα με 1 ευρώ έχουμε μόνο 1 δολάριο. Το ευρωπαϊκό νόμισμα έχει χάσει, συνολικά, περί το 15% της αξίας του.

«Επί του παρόντος, βλέπουμε μεταφορές από την Ευρώπη προς τις Ηνωμένες Πολιτείες», παρατηρεί ο Πάτρικ Άρτους, οικονομικός σύμβουλος της επενδυτικής τράπεζας Natixis. Οι επενδυτές (ασφαλιστικές εταιρείες, συνταξιοδοτικά ταμεία κ.λπ.) πουλάνε το ευρώ για να αγοράσουν το δολάριο, γεγονός που προκαλεί πτώση του ευρωπαϊκού νομίσματος και άνοδο του αμερικανικού νομίσματος.

Ποιοι είναι οι χαμένοι της πτώσης του ευρώ;

Πρώτον, οι καταναλωτές. Ένα μεγάλο μέρος των προϊόντων που καταναλώνονται στη Γαλλία, για παράδειγμα, εισάγονται και συχνά αγοράζονται σε δολάρια, ακόμη και από την Κίνα. Καθώς το ευρώ χάνει την αξία του, τα προϊόντα είναι πιο ακριβά στα ευρωπαϊκά καταστήματα. Αυτό ισχύει για τη βενζίνη, τις αγροτικές πρώτες ύλες, τα ηλεκτρονικά προϊόντα κ.λπ. Η πτώση του ευρώ, λοιπόν, συμβάλλει στην ενίσχυση του πληθωρισμού. Από τον πληθωρισμό 8,6% στην Ευρώπη, περίπου δύο ποσοστιαίες μονάδες οφείλονται στην υποτίμηση του ευρώ. ​Οι Ευρωπαίοι ταξιδιώτες, που θα μεταβούν στις Ηνωμένες Πολιτείες αυτό το καλοκαίρι, θα δουν επίσης μειωμένη την αγοραστική τους δύναμη.

Και οι νικητές;

Η τουριστική ελκυστικότητα πολλών ευρωπαϊκών χωρών, ιδίως του μεσογειακού νότου, αναμένεται να τονωθεί από την άνοδο του δολαρίου έναντι του ευρώ. Με αυξημένη αγοραστική δύναμη, οι ξένοι τουρίστες θα έχουν την τάση να ξοδεύουν.

Οι εξαγωγικές βιομηχανίες θα πρέπει επίσης να πάνε καλά, για παράδειγμα η αεροναυπηγική. Οι αεροπορικές εταιρείες αγοράζουν τα αεροπλάνα τους σε δολάρια. Καθώς ανατιμάται η αγοραστική δύναμη του δολαρίου, η τιμή των ευρωπαϊκών Airbus, με βάση το κόστος μισθών σε ευρώ, θα μειωθεί για τους πελάτες. Αυτό είναι ένα πλεονέκτημα έναντι της αμερικανικής πολυεθνικής Boeing. Αυτό το πλεονέκτημα αφορά γενικά τομείς υψηλής διεθνοποίησης, όπως είναι η αγροδιατροφή, τα είδη πολυτελείας, τα φαρμακευτικά προϊόντα κ.λπ. .