Ολόκληρη η Γαλλία, καθώς και μια σειρά από χώρες και κυβερνήσεις, ενημερώνονται για έκνομες σχέσεις ανάμεσα στην αμερικανική ιδιωτική εταιρεία μεταφορών Uber και τον Εμμανουέλ Μακρόν, ο οποίος επανεξελέγη στο ύπατο, γαλλικό πολιτικό και πολιτειακό αξίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας. Η κατηγορία που διατυπώνεται εναντίον του Γάλλου Προέδρου είναι πολύ βαριά, με την κοινή γνώμη να παρακολουθεί από κοντά τις εξελίξεις.
Ως μέρος των «Αρχείων Uber», μιας έρευνας που βασίζεται σε χιλιάδες εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας, που εστάλησαν από μια ανώνυμη πηγή στη βρετανική καθημερινή εφημερίδα The Guardian και σε 42 συνεργάτες των μέσων ενημέρωσης, η γαλλική κεντροαριστερή εφημερίδα Le Monde επέδειξε ιδιαίτερο ερευνητικό ενδιαφέρον για τους δεσμούς μεταξύ της αμερικανικής εταιρείας και του Εμμανουέλ Μακρόν, όταν αυτός ήταν υπουργός Οικονομίας, κατά το διάστημα 2014 – 2016.
Χιλιάδες εσωτερικά έγγραφα «Uber Files», που εστάλησαν στον Guardian, φέρνουν στο φως ορισμένες μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν όλα αυτά τα χρόνια ραγδαίας ανάπτυξη για την Uber.
Στη Γαλλία, η Le Monde, από τη μεριά της, καταλήγει στο συμπέρασμα ότι υπάρχει μια μυστική «συμφωνία» μεταξύ της Uber και του Μακρόν στην περιοχή Bercy της Γαλλίας, όπου στεγάζεται το υπουργείο Οικονομικών. Η ιστορική καθημερινή εφημερίδα αναφέρει συγκεκριμένες συναντήσεις στο γραφείο του υπουργού, αλλεπάλληλα ραντεβού, τηλεφωνήματα και ανταλλαγές sms ανάμεσα, αφενός, στην Uber France και τον Μακρόν ή των συμβούλων του.
Επιπλέον, καταγράφονται ορισμένες πρακτικές, που αποσκοπούν στο να βοηθήσουν την Uber να εδραιώσει την εμπορική θέση της στη Γαλλία.
Η Uber France δεν αρνήθηκε, αλλά, απεναντίας, επιβεβαίωσε την ύπαρξη συναντήσεων με τον Μακρόν. Πρόκειται για συναντήσεις που, κατά την Uber France, «αποτελούσαν μέρος των αρμοδιοτήτων του ως Υπουργού Οικονομίας και Ψηφιακής εποπτείας».
Επίσης, η Uber France επανεξετάζει την αναστολή της Uber Pop, μιας υπηρεσίας, δηλαδή, που λειτουργούσε από τον Φεβρουάριο του 2014 ως τον Ιούλιο του 2015 και η οποία επέτρεπε στους χρήστες να χρησιμοποιούν οχήματα, οι οδηγοί των οποίων δεν ήταν κάτοχοι άδειας οδήγησης ταξί, αλλά απλοί ιδιώτες.
Η Προεδρία της Γαλλικής Δημοκρατίας αναφέρει, από τη δική της πλευρά, ότι ο κ. Μακρόν, ως Υπουργός Οικονομίας, ήρθε σε επαφή και σε συναλλαγές με πολλές ιδιωτικές εταιρείες, προκειμένου να διερευνηθεί το ενδεχόμενο επίλυσης ορισμένων διοικητικών θεμάτων.
Όπως ήταν όμως αναμενόμενο, στο ζήτημα παρενέβησαν, πέρα από τους άμεσα εμπλεκόμενους και οι κομματικές δυνάμεις της χώρας.
Συγκεκριμένα, η επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας της Ανυπότακτης Γαλλίας, κύριου κομματικού φορέα της ριζοσπαστικής αριστεράς, τήρησε μια ιδιαίτερα επικριτική στάση, καταγγέλλοντας «λεηλασία της χώρας», αφού ο Μακρόν θεωρείται ότι ήταν «σύμβουλος και υπουργός του Φρανσουά Ολάντ και λομπίστας μιας αμερικανικής πολυεθνικής με στόχο την απορρύθμιση του εργατικού δικαίου στην γαλλική κοινωνία μακροπρόθεσμα» .
Οι Γάλλοι κομμουνιστές παρενέβησαν επίσης, με τον πρώην γενικό γραμματέα τους Φαμπιέν Ρουσσέλ να υποστηρίζει πως «καταστροφικές αποκαλύψεις για τον ενεργό ρόλο που έπαιξε ο τότε υπουργός Οικονομικών, Εμμανουέλ Μακρόν, στη διευκόλυνση της ανάπτυξης της Uber στη Γαλλία» , «ενάντια σε όλους τους κανόνες μας, σε όλες τις κοινωνικές μας κατακτήσεις και ενάντια στα δικαιώματα των εργαζομένων».
Από την άλλη πλευρά, αυτήν του στρατοπέδου της Μαρίν Λε Πεν, ο Τζόρνταν Μπαρντέλα, ηγετικό στέλεχος της Εθνικής Συσπείρωσης, έκρινε, κι αυτός, ότι «η καριέρα Μακρόν έχει μια συνέπεια μέσα στο πέρασμα του χρόνου, ένα κόκκινο νήμα που τη συνέχει: να εξυπηρετεί ιδιωτικά συμφέροντα, συχνά ξένα, που ο Γάλλος Πρόεδρος τα τοποθετεί, όμως, πάνω από τα εθνικά συμφέροντα της χώρας», τη στιγμή κατά την οποία ο πρώην υπουργός με το Σοσιαλιστικό Κόμμα Τόμας Ντεβενούτ αφήνει αιχμές κατά της σημερινής Πρωθυπουργού Ελιζαμπέθ Μπορν, η οποία φέρεται να έχει γνώση των σχέσεων ανάμεσα στον Γάλλο Πρόεδρο και την Uber.
Αυτή, όμως, επανήλθε, αρνούμενη να ζητήσει συγγνώμη για το παρελθόν της και, πιο συγκεκριμένα, για τις σχέσεις που διατηρούσε με τον Μακρόν. «Η Uber είναι πλέον μια από τις πιο σημαντικές πλατφόρμες εργασίας στον κόσμο και μέρος της καθημερινής ζωής περισσότερων από 100 εκατομμυρίων ανθρώπων», τόνισε η ίδια η εταιρεία.
Ωστόσο, παρά τις σαφώς επικριτικές τοποθετήσεις υψηλόβαθμων στελεχών των μεγαλύτερων και πιο ισχυρών σε κοινωνική απήχηση κομμάτων, έως τώρα τουλάχιστον, δεν έχουν κατατεθεί αποδεικτικά στοιχεία ικανά για να θεωρηθεί ο Μακρόν ως παράνομος συνεργός της Uber. Ο σημερινός Πρόεδρος της Γαλλίας ήταν υπουργός Οικονομικών και όφειλε να συναντάται και με εκπροσώπους ιδιωτικών εταιρειών. Το αν υπάρχει, λοιπόν, στοιχείο νομικά επιλήψιμο στην όλη στάση και συμπεριφορά του Μακρόν απέναντι στην εν λόγω εταιρεία, αυτό είναι θέμα της δικαστικής εξουσίας της Γαλλίας να το αξιολογήσει και, τελικά, να το κρίνει.