Πολιτισμός

Οι κληρονόμοι του ξαδέρφου του Προυστ Σου Κρίστι διεκδικούν ολλανδικό πίνακα

Ο πίνακας στο επίκεντρο της διαμάχης, The Penitent Magdalene, δημιουργήθηκε το 1707 από τον Ολλανδό καλλιτέχνη Adriaen Van Der Werff και απεικονίζει τη μισογυμνή βιβλική φιγούρα σε καθιστή στάση.

Οι κληρονόμοι ενός Γάλλου τραπεζίτη υπέβαλαν μήνυση για την ανάκτηση ενός ολλανδικού πίνακα του 18ου αιώνα που είχε σταλεί προς πώληση στον οίκο Christie’s και λεηλατήθηκε κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Η ακρόαση ως απάντηση στη μήνυση έχει προγραμματιστεί να πραγματοποιηθεί στις 29 Ιουνίου σε δικαστικό δικαστήριο του Παρισιού.

Ο πίνακας στο επίκεντρο της διαμάχης, The Penitent Magdalene, δημιουργήθηκε το 1707 από τον Ολλανδό καλλιτέχνη Adriaen Van Der Werff και απεικονίζει τη μισογυμνή βιβλική φιγούρα σε καθιστή στάση. Ήταν μέρος μιας συλλογής έργων που ανήκε στον Lionel Hauser, μακρινό ξάδερφο του Marcel Proust που τον βοήθησε το 1920.

Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς οι συγγενείς του αντιμετώπιζαν απέλαση από τις ναζιστικές δυνάμεις, ο Hauser κατέφυγε στη νότια Γαλλία με τη σύζυγό του Jeanne το 1940. Ενώ εκτοπίστηκε, έμαθε ότι το διαμέρισμά του στο Παρίσι είχε αδειάσει από τις ναζιστικές δυνάμεις το 1942. Σαράντα έργα είναι εξαφανίσθηκαν από την κατοικία.

Σύμφωνα με δικηγόρο που εκπροσωπεί έξι από τους κληρονόμους του Hauser στη διαμάχη, όταν ο τραπεζίτης επέστρεψε στο Παρίσι μετά την κατοχή κατέγραψε το έργο ως κλεμμένο περιουσιακό στοιχείο στις γαλλικές αρχές. Σε αντίθεση με ορισμένα από τα μέλη της οικογένειάς του, ο Χάουζερ έζησε σχεδόν 20 χρόνια και πέθανε τον Ιούλιο του 1958 στη Γαλλία.

Οι απόγονοι του Χάουζερ έμαθαν για το πού βρίσκεται ο πίνακας το 2018, όταν ειδοποιήθηκαν από εκπρόσωπο του νομικού τμήματος του Christie’s ότι είχε σταλεί προς πώληση από έναν Βρετανό συλλέκτη, του οποίου η ταυτότητα δεν έχει αποκαλυφθεί.

«Δεν ξέρουμε τίποτα για αυτόν», είπε η Caron

Το έργο πουλήθηκε τελευταία φορά στον οίκο Christie’s τον Απρίλιο του 2005 για 60.000 £. Κατά τη στιγμή της πώλησης, η καταχώριση του έργου δεν περιλάμβανε καμία αναφορά στην προηγούμενη ιδιοκτησία του Hauser.

Η αγωγή ισχυρίζεται ότι ο σημερινός ανώνυμος ιδιοκτήτης «πρέπει να θεωρείται κακόπιστος κάτοχος» σύμφωνα με τη μεταπολεμική διάταξη. Επιπλέον, η υποτιθέμενη άρνηση της Κρίστι να αποκαλύψει την ταυτότητα του ιδιοκτήτη «καταδεικνύει καταχρηστική κράτηση», προκαλώντας «σοβαρή ηθική προκατάληψη στους κληρονόμους του θύματος ληστείας».

Σε μια δήλωση, ένας εκπρόσωπος του Christie’s είπε ότι ο οίκος «είναι ευτυχής που μπόρεσε να εντοπίσει τους κληρονόμους Hauser για να τους φέρει υπόψη αυτή τη φωτογραφία και λυπάται που επέλεξαν να κινηθούν νομικά».