Γυρνώντας το χρόνο πίσω θα δούμε ότι πριν έρθουν τα ΜΜΕ στη ζωή μας, ήταν εφικτό να δημιουργηθεί μια λανθασμένη εικόνα για τον πολιτικό αντίπαλο, ακόμη και ότι έχει πεθάνει. Τότε η διασταύρωση μιας τέτοιας πληροφορίας θα έπαιρνε αρκετό χρόνο, μιας και δεν υπήρχαν τα τηλέφωνα, με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να χαθεί η εκλογική μάχη.
Το 2022 αυτά ονομάζονται fake news και είναι (ή ελπίζουμε ότι είναι) , σε σχέση με το παρελθόν, πιο εύκολο, γρήγορο και έγκυρο να διαψευστούν. Πλέον η πολιτική επικοινωνία των υποψήφιων πολιτικών προσώπων με τους δυνητικούς ψηφοφόρους τους γίνεται με πολλαπλούς τρόπους και με διαφορετικά κανάλια επικοινωνίας. Εκεί για παράδειγμα που ψάχνεις για να αγοράσεις το νέο σου ψυγείο θα δείς ‘’τυχαία’’ και μια διαφήμιση από τον Χ υποψήφιο Βουλευτή της εκλογικής σου περιφέρειας.
Αυτό φυσικά και δεν συμβαίνει τυχαία, μιας και η ομάδα επικοινωνίας αυτού του πολιτικού υποψηφίου έχει στοχεύσει πολίτες που εκτιμάνε ότι είναι πιθανό να τον ψηφίσουν μέσω microtarget. Σίγουρα έχετε μπει και σε μια ανάλυση, βάση όσων κατά καιρούς έχετε αναζητήσει στο διαδίκτυο, για να μπορέσει η ομάδα επικοινωνίας να στοχεύσει, όσο το δυνατόν περισσότερο, στο target group που αναζητά.
Έτσι βλέπουμε ότι ο υποψήφιος πολιτικός ‘’μπαίνει’’ σε περισσότερα σπίτια με ένα απλό ‘’κλικ΄΄ γλυτώνοντας άπειρες προεκλογικές αφίσες (που γέμιζαν και ρύπαιναν τη χώρα μας) και φυσικά τις ατελείωτες συγκεντρώσεις και χαιρετισμούς ακόμη και στις εισόδους των σπιτιών μας. Μη ξεχνάμε πως στο πρόσφατο παρελθόν η δυναμική των social media έχει ήδη αποδειχθεί καταφέρνοντας να εκλέξει μέχρι και Πλανητάρχη (Ντόναλντ Τράμπ) ή ακόμη και να ‘’ρίξει’’ κυβερνήσεις.
Βέβαια δεν μπορούμε ακόμα να πούμε ότι οι Έλληνες πολιτικοί, στη πλειονότητά τους, γνωρίζουν αυτά τα νέα κανάλια επικοινωνίας ωστόσο όλο και περισσότερο βλέπουμε να γίνεται μια στοχευμένη και ποιοτική διαφημιστική επικοινωνία. Η εποχή αλλάζει και αλλάζει γρήγορα! Έτσι όλο και περισσότεροι επιχειρούν να εκμεταλλευτούν αυτά τα νέα επικοινωνιακά εργαλεία ώστε να μπορέσουν να μιλήσουν απευθείας με τον καθ’ έναν μας ξεχωριστά με λιγότερα χρήματα, χωρίς περιβαλλοντικό αποτύπωμα και πιο στοχευμένο κοινό μιας και μια καμπάνια μπορεί να είναι εξειδικευμένη, αφού πλέον μπορούμε να γνωρίζουμε σχεδόν τα πάντα για το κοινό που απευθυνόμαστε, από ψυχογραφικά δεδομένα μέχρι προτιμήσεις και συνήθειες. Να πω βέβαια εδώ πως εάν το περιεχόμενο της καμπάνιας δεν έχει ουσία τότε τα big data σίγουρα δεν θα βοηθήσουν ιδιαίτερα!
Οι υποψήφιοι πολιτικοί πλέον κρατάνε ενεργούς τους λογαριασμούς τους στα social media όλο το έτος και όχι μόνο προεκλογικά παράγοντας ποιοτικό περιεχόμενο, με σωστό φωτογραφικό υλικό αλλά και βίντεο ανάλογο με αυτά που αναζητά το κοινό τους διαφοροποιημένο ανάλογα το μέσο ( instagram, twitter, facebook κτλ).
Φυσικά πλέον ο υποψήφιος μπορεί μέσω του web monitoring να αξιολογεί το περιεχόμενο που υπάρχει στο διαδίκτυο και αναφέρεται σε αυτούς σε πραγματικό χρόνο, αλλά και να εντοπίσουν τα βασικότερα θέματα που απασχολούν το στοχευμένο κοινό τους στη περιοχή που τους ενδιαφέρει έτσι ώστε να μπορέσουν να παρέμβουν με νέα στρατηγική.
Τι θα θέλαμε όμως να δούμε περισσότερο σήμερα από τους πολιτικούς μας; Σίγουρα την καθημερινότητα τους με ουσία και όχι επικοινωνιακά πυροτεχνήματα, επικοινωνιακή πολιτική για τον πολίτη ΜΕ τον πολίτη, πραγματικές ειδήσεις και όχι άλλα fake news.
*Ο Βασίλης Φρανκ Γκουτμάχερ είναι Σύμβουλος Στρατηγικής & Επικοινωνίας