Δεν γίνεται κάθε μέρα ένας μεγάλος συλλέκτης να αποχωρίζεται ένα σημαντικό κομμάτι της συλλογής του, αλλά αυτό ακριβώς έκανε ο Δημήτρης Δασκαλόπουλος όταν ανακοίνωσε τον περασμένο Απρίλιο ότι θα δωρίσει 350 έργα σε τέσσερα μουσεία: το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αθήνας ( EMST), την Tate του Λονδίνου, το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Σικάγο και το Μουσείο Guggenheim της Νέας Υόρκης.
Αυτό σημαίνει ότι ορισμένα από αυτά τα έργα εγκαταλείπουν προς το παρόν την Ελλάδα, την πατρίδα του Δασκαλόπουλου. Πριν όμως αναχωρήσουν αυτά τα κομμάτια, τους έχει γίνει μια αποχαιρετιστήρια περιοδεία στο Νέον, τον χώρο τέχνης της Αθήνας που ίδρυσε ο Δασκαλόπουλος.
Το «Dream On», όπως ονομάζεται η έκθεση, αυτή τη στιγμή εκτίθεται στο πρώην Δημόσιο Καπνεργοστάσιο, όπου βρίσκεται και η Βιβλιοθήκη της Βουλής των Ελλήνων. Ο Δασκαλόπουλος χρηματοδότησε την ανακαίνιση μεγάλου μέρους του κτιρίου, το οποίο είναι ανοιχτό στο κοινό ως εκθεσιακός χώρος από πέρυσι το 2021.
«Οι εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας είναι εκεί που πηγαίνουν οι καλλιτέχνες όταν θέλουν να κάνουν τα όνειρά τους πραγματικότητα», είπε ο Δημήτρης Παλαιοκρασσάς, ο επιμελητής της έκθεσης, ο οποίος έχει λειτουργήσει ως σύμβουλος στη συλλογή του Δασκαλόπουλου. «Είναι εντυπωσιακό το πόσο κομψές και λαμπερές είναι οι εγκαταστάσεις μεγάλης κλίμακας».
Μπαίνοντας μέσα από ένα άνοιγμα σε έναν τοίχο της γκαλερί, οι θεατές περπατούν σε έναν λαβύρινθο χώρων με κολλητική ταινία που δίνει τη θέση του σε μια περιοχή όπου κατοικεί ο Caveman, ένας χαρακτήρας που φανταζόταν ο Hirschhorn
Το Exhuming Gluttony: A Lover’s Requiem (2006) του Wangechi Mutu είναι εξίσου συναρπαστικό. Τα μέλη του κοινού μπαίνουν σε μια μεγάλη τραπεζαρία, που παρομοιάζει το τέλος μιας σχέσης που χάλασε. Το πάτωμα είναι γεμάτο με μαλλιά. ένας από τους τοίχους με επένδυση είναι φαινομενικά πυροβολημένος. Πάνω από το μακρύ τραπέζι κρέμονται μπουκάλια κρασιού δημιουργώντας βαθείς λεκέδες στο ξύλινο τραπέζι και πλημμυρίζοντας τον αέρα με κόκκινο κρασί.
Κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, ο Κωνσταντίνος Τασούλας, Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, είπε: «Αυτό δεν είναι αποχαιρετισμός, αλλά bientôt. Θα ξαναδούμε αυτά τα έργα»
Συνέχισε λέγοντας ότι, έχοντας κάνει τόσο μεγάλο μέρος της συλλογής του διαθέσιμη στο κοινό, ο Δασκαλόπουλος βοήθησε «να γκρεμιστεί ο μύθος που είναι μόνο για μια περιορισμένη ελίτ που μπορεί να συναλλάσσεται μαζί του και να τον απολαμβάνει».
«Θυμίζω ότι 140 έργα θα προβληθούν στην Εθνική Πινακοθήκη», απάντησε ο Τασούλας. «Επιπλέον, υπάρχει συμφωνία ότι θα μπορούμε να δανειστούμε τα έργα στο μέλλον».