Το “ράλι” της τιμής των καυσίμων δεν προκαλεί “πονοκέφαλο” μόνο στους οδηγούς, αλλά και προβληματισμό στην αντίπερα όχθη των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών, μετά και τα δυσοίωνα μηνύματα του α’ τετραμήνου του 2022, όπου η κατανάλωση κατέγραψε το εντυπωσιακό ποσοστό μείωσης της τάξης του 11%.
Σύμφωνα με αρμόδιες πηγές του κλάδου, η σύγκριση αυτή, η οποία γίνεται με τα προ πανδημίας επίπεδα, δηλαδή σε συνθήκες ομαλής λειτουργίας και κανονικότητας της αγοράς, και όχι με τους περιορισμούς των δύο προηγούμενων ετών, προβλέπεται να φτάσει στο 12% για τον Μάιο.
Η μείωση αυτή, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, αντανακλά μια απώλεια της τάξης των 8 εκατομμυρίων ευρώ για τις εταιρείες πετρελαιοειδών (πρατήρια, μεταφορείς κ.ά.), η οποία θα προστεθεί στο αυξημένο ενεργειακό κόστος των επιχειρήσεων, αλλά και στις απώλειες από τον αθέμιτο ανταγωνισμό, την παραβατικότητα και τη νοθεία στην αντλία, που αποτελούν διαχρονικές πληγές.
Στα ύψη η βενζίνη
Η απόφαση της Ε.Ε. να επιβάλει κυρώσεις στις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου και η συνέχιση του πολέμου στην Ουκρανία ενισχύουν τους φόβους ότι η τιμή της βενζίνης μπορεί να αγγίξει ιστορικά υψηλά επίπεδα, μεταξύ 2,4-2,5 ευρώ το λίτρο, ακόμη και στα αστικά κέντρα, καθώς οι τιμές αυτές έχουν ξεπεραστεί ήδη σε νησιά όπως η Πάρος, η Μύκονος και η Αμοργός λόγω του υψηλού μεταφορικού κόστους (125 ευρώ το κυβικό μέτρο από 5,5 ευρώ στην Αθήνα).
Θετική εξέλιξη, μετά από πολύμηνες διεθνείς πιέσεις, αποτελεί για την αγορά η πρόσφατη απόφαση του ΟΠΕΚ να αυξήσει την παραγωγή από τα 432.000 βαρέλια ημερησίως σε 648.000 για το δίμηνο Ιουλίου – Αυγούστου. Μέχρι σήμερα, τις υψηλές τιμές συντηρούν επίσης η άνοδος-ρεκόρ της διυλιστηριακής τιμής που έφτασε στα 2,2 ευρώ, το ισχυρό δολάριο έναντι του ευρώ, αλλά και η διεθνής συγκυρία που βρήκε τα διυλιστήρια σε στάδιο αποεπένδυσης λόγω των φιλόδοξων σχεδίων ενεργειακής μετάβασης. Πριν από την εισβολή το αργό βρισκόταν στα 98 δολάρια το βαρέλι, στη συνέχεια έπιασε τα 100 δολάρια και πλέον κινείται μεταξύ 105-122 δολαρίων.
Από την άνοδο των καυσίμων παρατηρούνται ήδη τα πρώτα σημάδια μείωσης της κατανάλωσης, ακόμη και σε σχέση με πέρυσι, που ήταν χρονιά με lockdown και περιορισμούς στις μετακινήσεις. Ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων Γιώργος Ασμάτογλου υποστηρίζει ότι ήδη καταγράφεται σημαντική κάμψη στις πωλήσεις της βενζίνης που τις καθημερινές ανέρχεται στο 30% και τα Σαββατοκύριακα υπολογίζεται στο 40%.
Όπως αναφέρει, από τα πρόσφατα μέτρα για τη βενζίνη και το ντίζελ, η αγορά των καυσίμων έχει περάσει επιτυχώς τις εξετάσεις με τις επιδοτήσεις στο ντίζελ, που ήταν ένα οριζόντιο μέτρο.
Στην βενζίνη, το fuel pass αντιμετωπίζει δυσκολίες αφενός γιατί η εφαρμογή που το υποστηρίζει παρουσίασε σοβαρές δυσλειτουργίες, με αποτέλεσμα να μην έχει απορροφηθεί στην κατανάλωση το ποσό της επιδότησης. Αφετέρου γιατί η κρατική στήριξη από 30 έως 50 ευρώ δεν περιορίζεται μόνο στην αγορά βενζίνης, αλλά περιλαμβάνει και άλλα προϊόντα πρατηρίου χάνοντας τη στόχευσή της.
Οι “παγίδες” της φθηνής βενζίνης – Τι πρέπει να προσέξουν οι καταναλωτές
Στην Αττική, η μέση τιμή της αμόλυβδης κυμαίνεται ήδη πάνω από 2,5 ευρώ το λίτρο σύμφωνα με την πρόεδρο των Βενζινοπωλών Αττικής, Μαρία Ζάγκα , μπορεί όμως – όπως είπε – να τη βρει κάποιος και 2,54, ενώ εάν ψάξει και 2,40.
Η ίδια προειδοποίησε τους καταναλωτές να μην παρασύρονται και αγοράζουν βενζίνη σε τιμή κάτω από αυτή του διυλιστηρίου, γιατί τότε θα είναι νοθευμένη, επικίνδυνη και θα προκαλέσει βλάβη σταδιακά στη μηχανή του αυτοκινήτου τους, με αποτέλεσμα να πληρώσουν τη φτηνή βενζίνη, πολύ ακριβά. Ζήτησε να παρθεί μέτρο οριζόντιο με «επιδότηση στην αντλία για τη βενζίνη», όπως γίνεται με το πετρέλαιο, για αντιμετώπιση του ράλι ανόδου στις τιμές στα καύσιμα.
«Οι παραλαβές έρχονται αυξημένες» σημείωσε μιλώντας στην ΕΡΤ, ενώ προειδοποίησε πως «εάν προμηθευτεί κάποιος βενζίνη κάτω από τιμή διυλιστηρίου είναι επικίνδυνο». Αυτό που υπογράμμισε είναι πως όσο ακριβαίνει η βενζίνη, τόσο δυναμώνει το παρεμπόριο, διότι «πουλάνε κάτω από τιμή διυλιστηρίου, προφανώς για να καλύψουν με αυτό τον τρόπο οι πρατηριούχοι τα λειτουργικά τους έξοδα».
«Εάν βρείτε τη βενζίνη κάτω από 2,30 το λίτρο πρέπει να είστε πολύ επιφυλακτικοί» σημείωσε και «σε καμία περίπτωση να μην παρασύρεσθε από τη χαμηλή τιμή» γιατί όπως εξήγησε: «Όταν παίρνει κάποιος νοθευμένη βενζίνη το αυτοκίνητο δεν χαλάει αμέσως αλλά οι βλάβες θα φανούν αργότερα και το κόστος θα είναι πολύ μεγαλύτερο. Επιπρόσθετα εάν το ρεζερβουάρ είναι εντελώς άδειο και βάλει κάποιος νοθευμένη βενζίνη μπορεί να τον αφήσει το αυτοκίνητο στα 30 μέτρα».
Συμβούλεψε τους καταναλωτές «να είναι προσεκτικοί, να μην ψάχνουν φθηνή βενζίνη και πετρέλαιο γιατί μπορεί να τους κοστίσει πανάκριβα. Η επισκευή μιας μηχανής κοστίζει από 1.000 ευρώ έως και 3.500 ευρώ». «Δεν μπορεί να είναι κάτω από την τιμή διυλιστηρίου. Είμαι κάθετη σε αυτό» επισήμανε.
Για συγκράτηση του ράλι ανόδου στα καύσιμα η πρόεδρος των βενζινοπωλών Αττικής ζητά από την κυβέρνηση μέτρο για την βενζίνη ανάλογο με αυτό που πήρε για το πετρέλαιο, με «επιδότηση κατευθείαν στην αντλία».
Δείτε το σχετικό απόσπασμα της προέδρου των βενζινοπωλών Αττικής