Ελλάδα

Υδρογόνο: Ο σχεδιασμός για τη παραγωγή στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια – Τα έργα που είναι στα υπόψιν

Υδρογόνο: Λίγος καιρός μένει για τον σχεδιασμό της ένταξης του υδρογόνου στη ενεργειακό σύστημα της χώρας μας

Λίγος καιρός μένει για τον σχεδιασμό της ένταξης του υδρογόνου στη ενεργειακό σύστημα της χώρας μας, όπως αναφέρει η ανακοίνωση από την 20μελή Επιτροπή «Εθνική Στρατηγική Προώθησης Τεχνολογιών – Εφαρμογών Υδρογόνου και Ανανεώσιμων Αερίων».

Το υδρογόνο αναμένεται να γίνει ένα σημαντικό “εργαλείο” για να αντικατασταθεί το φυσικό αέριο, ο άνθρακας και το πετρέλαιο σε βιομηχανίες και μεταφορές και σύντομα θα έρθει σε διαβούλευση. Αυτές είναι οι γραμμές που έχει δώσει η Κομισιόν, στο σχεδιασμό που έχει κάνει για την κλιματική ουδετερότητα (Fit-for-55) και απεξάρτηση από τα ρωσικά ορυκτά καύσιμα (REPowerEU).

Όμως δεν μπορεί να από τη μία στιγμή στην άλλη. Για να μπουν οι “πράσινες βάσεις”, πρέπει να υπάρξει περεταίρω αύξηση των ΑΠΕ [Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας], προκειμένου να τροφοδοτηθεί επαρκώς η ηλεκτροπαραγωγή, για να καλύψει τόσο τον εξηλεκτρισμό της οικονομίας όσο και την παραγωγή πράσινου υδρογόνου.

Παράλληλα πρέπει να υπάρξει και λήψη μέτρων, που θα στοχεύουν κυρίως στον περιορισμό του κόστους παραγωγής υδρογόνου και στη μείωση του επιχειρηματικού ρίσκου, το οποίο για την ώρα είναι υψηλό.

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι η υποδομή και η αγορά υδρογόνου δεν μπορούν να αναπτυχθούν αμιγώς από την ιδιωτική πρωτοβουλία – λόγω της έλλειψης ανταγωνιστικότητας έναντι των ορυκτών καυσίμων και των αβεβαιοτήτων που περιβάλλουν τη βιομηχανική ωρίμαση των τεχνολογιών – στον νέο οδικό χάρτη η Επιτροπή προτείνει κρατική στήριξη, ιδίως έως το 2030, αλλά και επιβάρυνση των ορυκτών καυσίμων με αύξηση της φορολογίας εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2).

Τα αστικά λεωφορεία

Όσο για τις εφαρμογές, κατά προτεραιότητα μπορεί να ξεκινήσει η υποκατάσταση γκρίζου υδρογόνου στα διυλιστήρια και η τροφοδοσία μεταφορικών μέσων (πλοίων και αεροσκαφών). Πάντως, σε πρώτη φάση προβλέπεται η ανανέωση του στόλου των αστικών λεωφορείων με 120-250 υδρογόνου στα κέντρα μεγάλων πόλεων και των υπεραστικών με 30-50, των φορτηγών διανομής σε πόλεις (5.000-10.000), των βαρέως τύπου για αποκομιδή απορριμμάτων (80-160), των ΙΧ (30.000-60.000), των τρένων (3-12 συρμοί για ηλεκτρική κίνηση), των επιβατηγο-οχηματαγωγών πλοίων κ.λπ. Ελληνικές εταιρείες θα μπορούσαν επίσης να εμπλακούν στην εγκατάσταση και λειτουργία «υδρογονάδικων», αλλά και στη συναρμολόγηση οχημάτων υδρογόνου.

Ποια έργα σχεδιάζονται

Ήδη στην Ελλάδα σχεδιάζονται έργα υδρογόνου. Μάλιστα εντός του καλοκαιριού αναμένεται από την Κομισιόν η αξιολόγηση των πρώτων Σημαντικών Εργων Κοινού Ευρωπαϊκού Ενδιαφέροντος (Important Projects of Common European Interest – ΙPCEI), στα οποία περιλαμβάνονται και πέντε ελληνικά projects. Το «Blue Med» της Motor Oil για την παραγωγή μπλε και πράσινου υδρογόνου, με ορίζοντα το 2025, προβλέπει τη δημιουργία ολοκληρωμένου κύκλου παραγωγής για μεταφορά, διανομή και χρήση σε βιομηχανία και μεταφορές (λεωφορεία και πλοία). Στο έργο αναμένεται και η συμμετοχή των εταιρειών ΔΕΣΦΑ και ΔΕΗ όπως και ερευνητικών ιδρυμάτων.

Το «White Dragon» αποτελεί σύμπλεγμα έργων για παραγωγή πράσινου υδρογόνου στη Δυτική Μακεδονία μέσω ηλεκτρόλυσης που θα τροφοδοτείται από φωτοβολταϊκά και θα διοχετεύεται στο δίκτυο της ΔΕΣΦΑ και του αγωγού TAP. Στο έργο συμμετέχουν οι ΔΕΠΑ Εμπορίας (ως συντονιστής), Advent Technologies, Damco Energy, Σωληνουργεία Κορίνθου, TAP, ΔΕΣΦΑ, ΤΕΡΝΑ, ΕΛΠΕ, MOTOR OIL και ΔΕΗ. Τα άλλα τρία έργα είναι το «Green HIPo» της Advent Technologies για την κατασκευή στη Δυτική Μακεδονία μονάδας παραγωγής κυψελών καυσίμου για χρήση στο «White Dragon», το «Η2CAT TANKS» της B&T Composites για την κατασκευή δεξαμενών υψηλής πίεσης από σύνθετα υλικά και ίνες άνθρακα για την αποθήκευση υδρογόνου και το «H2CEM» για την εφαρμογή πράσινου υδρογόνου στις μονάδες παραγωγής της τσιμεντοβιομηχανίας ΤΙΤΑΝ.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο