Κόσμος

CNN: Οι τρεις λόγοι που οι υψηλές τιμές του πετρελαίου ήρθαν για να μείνουν

Εκτιμάται ότι η παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο είναι απίθανο να μειωθεί αρκετά ώστε να παρασύρει και τις τιμές, όπως συνέβη το 2008

Οι τιμές του πετρελαίου έχουν εκτοξευθεί περίπου εκεί που ήταν τις πρώτες ημέρες του πολέμου στην Ουκρανία και δεν υπάρχει προοπτική σημαντικής ανακούφισης για τους οδηγούς και τις επιχειρήσεις σύντομα.

Η τιμή του αργού πετρελαίου Brent, το παγκόσμιο σημείο αναφοράς, εκτινάχθηκε στα 124 δολάρια το βαρέλι νωρίτερα αυτή την εβδομάδα – το υψηλότερο επίπεδό της από τις αρχές Μαρτίου – αφού η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε ότι θα περικόψει το 90% των ρωσικών εισαγωγών πετρελαίου της μέχρι το τέλος αυτού του έτους.
Έκτοτε, οι τιμές έχουν υποχωρήσει ελαφρώς σε περίπου 117 δολάρια, κυρίως λόγω των προσδοκιών ότι ο ΟΠΕΚ θα αντλήσει περισσότερο πετρέλαιο, αλλά όχι αρκετό για να “απαλύνει τον πόνο” που νιώθουν οι καταναλωτές στην αντλία ή για να δαμάσει τον αχαλίνωτο παγκόσμιο πληθωρισμό . Το εμπάργκο της ΕΕ και η ανάκαμψη της ζήτησης στη δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία του κόσμου θα τους κρατήσουν υψηλά.
Ο Ματ Σμιθ, επικεφαλής αναλυτής πετρελαίου για την Αμερική στην Kpler, μια εταιρεία ανάλυσης, είπε στο CNN Business ότι οι «τριψήφιες τιμές του πετρελαίου» είναι πιθανό να παραμείνουν.
«Εάν η κινεζική ζήτηση επανέλθει μετά τα lockdown και η Ρωσία συνεχίσει να βλέπει την παραγωγή να μειώνεται, τότε η επανεξέταση του υψηλού των 139 δολαρίων που παρατηρήθηκε νωρίτερα μέσα στο έτος δεν είναι πέρα ​​από τις πιθανότητες», είπε.

Η Ευρώπη χάνει το πετρέλαιο της Ρωσίας

Παρόλο που ο αυξανόμενος πληθωρισμός και η υποτονική ανάπτυξη αυξάνουν το φάσμα της ύφεσης, η παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο είναι απίθανο να μειωθεί αρκετά ώστε να παρασύρει και τις τιμές, όπως συνέβη το 2008.
“Η ανησυχία αυτή τη φορά είναι – επειδή είναι ένα θέμα από την πλευρά της προσφοράς – ότι ακόμη και αν οδεύουμε σε ύφεση… μπορεί να μην δούμε απαραίτητα ότι οι τιμές μειώνονται σημαντικά”, είπε ο Σμιθ.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε επισήμως την Παρασκευή το εμπάργκο πετρελαίου, μέρος του έκτου πακέτου κυρώσεων που επιβλήθηκε στη Μόσχα λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία. Οι περισσότερες χώρες της ΕΕ έχουν πλέον έξι μήνες για να καταργήσουν σταδιακά τις εισαγωγές ρωσικού αργού και οκτώ μήνες για όλα τα άλλα προϊόντα πετρελαίου.
Προς το παρόν, είπε ο Σμιθ, το μπλοκ πιθανότατα θα συνεχίσει να αγοράζει πετρέλαιο από τη Ρωσία, αλλά  για εναλλακτικούς προμηθευτές. Σύμφωνα με στοιχεία της Kpler, οι εισαγωγές αργού από την Αγκόλα έχουν τριπλασιαστεί από την έναρξη του πολέμου, ενώ οι όγκοι της Βραζιλίας και του Ιράκ έχουν αυξηθεί κατά 50% και 40% αντίστοιχα.
Η προμήθεια πετρελαίου από πιο απομακρυσμένες τοποθεσίες θα διατηρήσει τις τιμές υψηλές, δήλωσε στο CNN Business ένας ανώτερος αναλυτής εταιρείας ενεργειακών δεδομένων.
“Ένας άμεσος αντίκτυπος αυτού είναι το υψηλότερο κόστος μεταφοράς λόγω των ταξιδιών σε μεγαλύτερες αποστάσεις, και με τη σειρά του, το κόστος παράδοσης του πετρελαίου”, είπε.
Οι κυβερνήσεις μπορούν να κάνουν μερικά πράγματα για να μειώσουν τις τιμές, όπως να προσφέρουν επιδοτήσεις καυσίμων και να περιορίσουν τις τιμές στην αντλία. Αλλά η ασημένια σφαίρα που χρειάζεται πραγματικά ο κόσμος για να μειώσει τις τιμές – πολύ περισσότερη προσφορά – είναι δύσκολο να επιτευχθεί.

Ανεπαρκείς εναλλακτικές λύσεις

Πέρυσι, η Ρωσία αντιπροσώπευε το 14% της παγκόσμιας προσφοράς πετρελαίου, σύμφωνα με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας, και οι κυρώσεις της Δύσης στη Ρωσία δημιουργούν ήδη ένα σημαντικό κενό στην αγορά. Η Ρωσία διέκοψε σχεδόν 1 εκατομμύριο βαρέλια ημερησίως παραγωγής πετρελαίου τον Απρίλιο και αυτό θα μπορούσε να φτάσει τα 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2022, σύμφωνα με τον ΔΟΕ.
Ο Οργανισμός Πετρελαιοεξαγωγικών Χωρών και οι σύμμαχοί του, μια ομάδα γνωστή ως OPEC+ , συμφώνησαν την Πέμπτη να αντλήσουν επιπλέον 648.000 βαρέλια αργού ημερησίως στην παγκόσμια αγορά τον Ιούλιο και τον Αύγουστο — 200.000 περισσότερα από ό,τι είχε προγραμματιστεί — σε μια συμφωνία που περιελάμβανε τη Ρωσία.
Ο ΔΟΕ προβλέπει ότι η παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου, εξαιρουμένης της Ρωσίας, θα πρέπει να αυξηθεί κατά περισσότερα από 3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα για το υπόλοιπο του τρέχοντος έτους, εξισορροπώντας τον αντίκτυπο των κυρώσεων.
Αλλά ο Σμίθ πιστεύει ότι αυτό θα μπορούσε να είναι δύσκολο να επιτευχθεί. Ακόμη και πριν από τον πόλεμο στην Ουκρανία, είπε, οι παραγωγοί πετρελαίου περιόριζαν τις επενδύσεις στην παραγωγή, καθώς στράφηκαν προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Και ο ΟΠΕΚ έχει τα όριά του.
«Ο ΟΠΕΚ+ ήδη παλεύει να συμβαδίσει με την τρέχουσα συμφωνία — ακόμη και τα βασικά μέλη του ΟΠΕΚ όπως η Σαουδική Αραβία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Κουβέιτ εξήγαγαν σημαντικά λιγότερες εξαγωγές τον περασμένο μήνα από ό,τι τον Απρίλιο», είπε.
Ο Τζιοβάνι Στάουνοβο, αναλυτής στρατηγικής στην επενδυτική τράπεζα UBS, δήλωσε σε σημείωμα της Πέμπτης ότι «πολλά κράτη μέλη του ΟΠΕΚ+ έχουν ήδη φτάσει τα όριά τους».
«Αυτό σημαίνει ότι οι αποτελεσματικές αυξήσεις παραγωγής πιθανότατα θα είναι περίπου το ήμισυ της αύξησης στόχου», είπε.

Ισχυρή παγκόσμια ζήτηση

Για μήνες, τα δρακόντεια lockdown για τον κορωνοϊό στη Σαγκάη και το Πεκίνο και σε άλλες μεγάλες κινεζικές πόλεις έχουν μειώσει τη ζήτηση στη μεγαλύτερη χώρα εισαγωγής πετρελαίου στον κόσμο.
Όμως, καθώς η κινεζική κυβέρνηση αρχίζει να χαλαρώνει αυτούς τους περιορισμούς , η περιορισμένη ζήτηση θα μπορούσε να ανεβάσει τις τιμές. Η Κίνα θα μπορούσε επίσης να αυξήσει περαιτέρω τις εισαγωγές πετρελαίου από τη Ρωσία, της οποίας ο δείκτης αναφοράς του αργού πετρελαίου Urals διαπραγματεύεται με έκπτωση 34 δολαρίων το βαρέλι σε σχέση με το Brent.
Η Vortexa εκτιμά ότι η Κίνα εισήγαγε 1,1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως ρωσικού πετρελαίου θαλάσσης τον Μάιο, αύξηση περίπου 37% σε σχέση με τον μέσο όρο του περασμένου έτους.
Η ζήτηση για καύσιμα στις Ηνωμένες Πολιτείες έχει επίσης αποδειχθεί αρκετά ανθεκτική παρά τις εντυπωσιακές τιμές. Την εβδομάδα που έληξε το Σάββατο, η ποσότητα βενζίνης που αντλείται στα πρατήρια καυσίμων των ΗΠΑ μειώθηκε μόλις κατά 5% σε σύγκριση με την ίδια εβδομάδα πριν από ένα χρόνο, σύμφωνα με το OPIS, το οποίο παρακολουθεί τις τιμές της βενζίνης και τα δεδομένα κατανάλωσης.
Αυτή η μέτρια μείωση συνέβη καθώς η εθνική μέση τιμή αυξήθηκε κατά περισσότερο από 50% από έτος σε έτος και έφτασε τα 4,60 δολάρια το γαλόνι στα τέλη Μαΐου.
Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο