Οικονομία

Ακρίβεια: Στα ύψη ο πληθωρισμός της ενέργειας

Ακρίβεια: Η Eurostat σε μελέτη της δείχνει ότι ο πληθωρισμός της ενέργειας αποτελεί την γενεσιουργό αιτία της αυτή τη στιγμή στην οικονομία.

H ακρίβεια συνεχίζει να αυξάνεται, όπως δείχνουν οι μετρήσεις, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Ευρώπη. Από ότι φαίνεται από τον δείκτη τιμών Καταναλωστή οι πηγές της ακρίβειας είναι η ενέργεια.

Αναλυτικά, τα στοιχεία της Eurostat, όπως ανακοινώθηκαν χθες, δείχνουν ότι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα αυξήθηκε σε επίπεδο εναρμονισμένου δείκτη τον Μάιο κατά 10,7%, πολύ πιο έντονα από ότι στην Ευρωζώνη (8,1%). Η άνοδος ήταν η πέμπτη υψηλότερη ανάμεσα στα Κράτη που έστειλαν στοιχεία για το γενικό δείκτη.

Κύρια πηγή της ακρίβειας η ενέργεια

Ωστόσο, από τα αναλυτικά στοιχεία αποκαλύπτει πως η πηγή της ακρίβειας είναι η ενέργεια. Το πρόβλημα είναι πως κατά μέσο όρο στην Ευρωζώνη ο σχετικός δείκτης τιμών τον Μάιο αυξήθηκε κατά 39,2%, ενώ στην Ελλάδα αυξήθηκε κατά 60,9%. Μάλιστα, η ελληνική άνοδος ήταν η 3η υψηλότερη ανάμεσα στα κράτη που έδωσαν στοιχεία μετά την Ολλανδία και το Βέλγιο.

Σε ότι αφορά τον τρόπο με τον οποίο γίνεται η διάχυση της ακρίβειας, δηλαδή κατά πόσο επηρεάζεται το «καλάθι της νοικοκυράς» το πιο μεγάλο «αγκάθι» με βάση τα ίδια αναλυτικά στοιχεία της Eurostat είναι ο δείκτης πορείας των τιμών στον κλάδο τρόφιμα, ποτά, καπνός: στην Ευρωζώνη κατά μέσο όρο αυξήθηκε κατά 7,5% ενώ στην Ελλάδα η άνοδος το Μάιο ήταν 11%, η δεύτερη μεγαλύτερη μετά τη Σλοβακία.

Τι ισχύει στον τομέα των υπηρεσιών

Στις υπηρεσίες, η άνοδος τιμών είναι στο φάσμα του μέσου όρου της Ευρωζώνης (3,8% στην Ελλάδα, 3,5% στην Ευρωζώνη τον Μάιο). Κοντά στον μέσο όρο είναι και ο γενικός δείκτης τιμών εκτός ενέργειας, ενώ κάτω από το μέσο όρο κυμαίνεται η άνοδος των βιομηχανικών μη ενεργειακών ειδών.

Οι εν λόγω δείκτες, όπως εξηγούν πηγές με γνώση οικονομικών της αγοράς, είναι και το μεγάλο στοίχημα για το οικονομικό επιτελείο της ελληνικής κυβέρνησης. Το πώς δηλαδή θα συγκρατηθεί η άνοδος στις τιμές της ενέργειας και των τροφίμων που επηρεάζουν άμεσα το οικονομικό κλίμα, αλλά και το πώς θα εμποδισθεί η διάχυση των ανατιμήσεων στην αγορά, σε μία περίοδο που (ειδικά στις υπηρεσίες λόγω του τουρισμού) υπάρχουν πιέσεις.