«Κανένα υπουργείο δεν μπόρεσε να είναι αποτελεσματικό στον έλεγχο των τιμών. Ουσιαστικά δεν έγινε καμία παρέμβαση. Η κερδοσκοπία συνεχίζεται. Σε απόγνωση είναι πολλοί κλάδοι.»
Τα παραπάνω αναφέρθηκαν από τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της Κρι – Κρι κ. Παναγιώτη Τσινάβο, στο περιθώριο της παρουσίασης της νέας μονάδας βιοαερίου και παραγωγής ΑΠΕ της εισηγμένης γαλακτοβιομηχανίας, με τον Σερραίο επιχειρηματία να τονίζει πως «βλέπουμε μια κερδοσκοπική άνοδο των τιμών σε ενέργεια, πρώτες ύλες και υλικά συσκευασίας», που θα ρυθμιστεί αναγκαστικά από την ίδια την αγορά, μέσω της μείωσης της κατανάλωσης.
Το 2022 όπως είπε, παρά τις αυξήσεις των τιμών, συνολικά η αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών προϊόντων FMCG) είναι πτωτική κατά 3% σε αξία και κατά 4,6% σε όγκο. Όσον αφορά δε το γιαούρτι, στο πρώτο τετράμηνο του έτους η πτώση είναι πολλαπλάσια, καθώς η συνολική αγορά σε όγκο έχει μειωθεί κατά 11%, ενώ σε αξία κατά 7,5% παρότι όλες οι γαλακτοβιομηχανίες έχουν αυξήσει τις τιμές.
Ανατιμήσεις
«Οι τιμές στην πρώτη ύλη, το αγελαδινό γάλα, έχουν αυξηθεί πάνω από 30% σε ένα χρόνο» σημείωσε ο επικεφαλής της Κρι – Κρι, καθώς από 0,38 ανά κιλό πέρσι, εφέτος έχει ανέβει στο 0,50 ευρώ ανά κιλό. Και ο λόγος είναι η τεράστια αύξηση στις ζωοτροφές, κατά βάση κερδοσκοπική σύμφωνα με τον κ. Τσινάβο.
Συνολικά το λειτουργικό κόστος της εταιρείας έχει αυξηθεί κατά 20% σχολιάσε ο κ. Τσινάβος. Ωστόσο με το εισόδημα των καταναλωτών να μειώνεται λόγω του υψηλού πληθωρισμού που συνεχίζεται, δεν μπορούν οι επιχειρήσεις να περάσουν όλες τις αυξήσεις στα προϊόντα. Το αποτέλεσμα είναι να πλήττεται η κερδοφορία τους.
Ήδη η Κρι – Κρι έχει προχωρήσει σε δύο ανατιμήσεις των προϊόντων της (μία τον Δεκέμβριο της τάξης του 4% και μία τον Μάιο 5-6%) έχοντας απορροφήσει το 50% του κόστους.
Πάντως ακόμη κι αν υποχωρήσουν οι πληθωριστικές πιέσεις δεν συνεπάγεται αναγκαστικά μείωση των τιμών στα ράφια, τόνισε ο κ. Τσινάβος.
Στρατηγική επιλογή η εξωστρέφεια
Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, στόχος της Κρι – Κρι είναι να ενισχύσει τις εξαγωγές της και να επεκτείνει τις αγορές που δραστηριοποιείται αξιοποιώντας την τάση ενίσχυσης του ελληνικού γιαουρτιού παγκοσμίως.
Οι πωλήσεις της εταιρείας στο εξωτερικό τρέχουν με διψήφια άνοδο στο πεντάμηνο του 2022, όταν οι πωλήσεις εσωτερικού εμφανίζουν μονοψήφια αύξηση.
Σήμερα, η εταιρεία, με συνεχή ανάπτυξη πωλήσεων την τελευταία εξαετία, εξάγει το 46% της παραγωγής της σε 41 χώρες. Ο κ. Τσινάβος ανέφερε ότι οι εξαγωγές θα είναι πάνω από 50% του εταιρικού τζίρου σε 1-2 χρόνια και ο στόχος είναι να φθάσουν στο 60%.
Προτεραιότητα για τις εξαγωγές γιαουρτιού έχουν οι μεγάλες αγορές της Ισπανίας και της Γαλλίας, ενώ στο παγωτό κινητήρια δύναμη είναι τα προϊόντα frozen yogurt που έχουν ήδη επιτύχει υψηλές πωλήσεις στις χώρες που εξήχθησαν, όπως η Ιταλία (3 εκατ. ευρώ πωλήσεις) και η Κορέα. Μάλιστα η εταιρεία μετά την Κορέα ετοιμάζεται φέτος να μπει και στην Ιαπωνία λανσάροντας ελληνικό frozen yogurt.
Αυτή τη στιγμή, οι πιο σημαντικές χώρες για το ελληνικό γιαούρτι είναι Αγγλία και η Ιταλία σημείωσε ο κ. Τσινάβος, με τα περιθώρια ανάπτυξης να είναι τεράστια, αφού συνολικά η αγορά του ελληνικού γιαουρτιού εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 5 δισ. ευρώ το 2024 μόνο στην Ευρώπη.
Ενδιαφέρον για τη Δωδώνη
Η Κρι- Κρι παραμένει μεταξύ των διεκδικητών της χειμαζόμενης εταιρείας Δωδώνη Παγωτά ΑΒΕΕ δήλωσε ο επικεφαλής της εταιρείας, αναφέροντας ότι το ενδιαφέρον εστιάζεται κυρίως για το brand της και το δίκτυο πωλήσεων στα νησιά. Σύμφωνα με τον κ. Τσινάβο τα αποτελέσματα του διαγωνισμού πώλησης της Δωδώνη Παγωτά ΑΒΕΕ αναμένονται περί τα μέσα Ιουνίου. Πρόκειται για την τρίτη προσπάθεια διάσωσης από το 2017 και καθώς φαίνεται παρά τα προβλήματα της εταιρείας, το ισχυρό εμπορικό σήμα που διαθέτει κρατά το ενδιαφέρον ψηλά.
78 εκατ. επενδύσεις
Η σερραϊκή γαλακτοβιομηχανία με 450 εργαζόμενους το διάστημα 2014-2021 πραγματοποίησε επενδύσεις ύψους 78 εκατ. ευρώ για πάγιο εξοπλισμό. Προκειμένου να ανταποκριθεί στη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει στο εξωτερικό για το ελληνικό γιαούρτι σχεδιάζει επένδυση 10 εκατ. ευρώ, καταθέτοντας σχετική επενδυτική πρόταση στον νέο αναπτυξιακό νόμο για αύξηση της παραγωγικής δυναμικότητας της μονάδας γιαουρτιού.