Θα «τρέξουν» τα «νούμερα» του τουρισμού περισσότερο από τα «νούμερα» του πληθωρισμού και του ενεργειακού κόστους; Αυτό το ερώτημα καλείται να απαντήσει η εγχώρια αγορά cash and carry, οι εκπρόσωποι της οποίας πριν τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία προετοιμάζονταν για μια καλή χρονιά με αιχμή το ιδιαίτερα θετικό momentum στις τουριστικές ροές.
Έχοντας επιστρέψει σε προ Covid επιδόσεις ήδη από το 2021 (σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, οι αλυσίδες cash and carry πέτυχαν το 2021 αύξηση εσόδων της τάξεως του 5,3%, κλείνοντας στο 1,088 δισ. ευρώ) και με τη μέχρι τώρα πορεία του 2022 να κινείται χωρίς σκαμπανεβάσματα το μεγάλο ζήτημα της αγοράς cash and carry είναι πως θα εξολοθρευτεί ο… εξολοθρευτής των κερδών, που δεν είναι άλλος από το αυξημένο λειτουργικό κόστος.
Σκλαβενίτης
Η The Mart, βραχίονας χονδρικής της Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης, που το 2021 εμφάνισε αυξημένο κύκλο εργασιών στα 342,3 εκατ. ευρώ (+7,5% σε σχέση με το 2020) και αύξηση 250% καθαρών κερδών, αναφέρει χαρακτηριστικά πως η μέχρι τώρα πορεία των εργασιών της εταιρείας δείχνει ότι και η χρήση 2022 θα είναι κερδοφόρα.
«Όμως η αβεβαιότητα όσον αφορά την εξέλιξη της νόσου Covid 19 και των μεταλλάξεων της, τον πόλεμο στην Ουκρανία, και των αντίστοιχων διαταραχών στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς και η ανοδική πορεία του πληθωρισμού, καθιστούν οποιαδήποτε πρόβλεψη αβάσιμη. Οι συνεχείς ανατιμήσεις των εμπορευμάτων ενέχουν τον κίνδυνο αρνητικής επίδρασης στα περιθώρια μικτής κερδοφορίας της εταιρείας. Η άνοδος της τιμής της ενέργειας, καθώς και λοιπών λειτουργικών εξόδων, θα πιέσουν τα αποτελέσματά της» σημειώνει η διοίκηση της εταιρείας προσθέτοντας ότι «η εταιρεία αντιμετωπίζει αυτούς τους κινδύνους με μερική μετακύλιση των αντίστοιχων αυξήσεων στα τελικά εμπορεύματα, υλοποίηση επενδυτικού προγράμματος με στόχο την μείωση των επιπτώσεων της αύξησης του κόστους κυρίως της ενέργειας, στενή παρακολούθηση του κόστους λειτουργίας της, καθώς και προσέλκυση νέων πελατών με επιτυχημένες προωθητικές ενέργειες».
Να σημειωθεί ότι η περσινή επίδοση του τζίρου της The Mart είναι κατά 4,2% ενισχυμένη σε σχέση με το 2019.
Σε επίπεδο κερδών, τα EBITDA της The Mart, ενισχύθηκαν κατά 46% στα 18,8 εκατ. ευρώ, τα προ φόρων κέρδη διαμορφώθηκαν σε 8,2 εκατ. ευρώ καταγράφοντας σημαντική αύξηση σε σχέση τα 2,4 εκατ. ευρώ το 2020, ενώ αντίστοιχα ιδιαίτερα βελτιωμένη ήταν η καθαρή κερδοφορία, η οποία διαμορφώθηκε το 2021 σε 6,3 εκατ. ευρώ έναντι 1,8 εκατ. ευρώ το 2020, ήτοι τρεισήμισι φορές πάνω.
METRO
Το ενεργειακό κόστος αποτελεί μεγάλη πρόκληση και για τον Αριστοτέλη Παντελιάδη, επικεφαλής του λιανεμπορικού και χονδρεμπορικού ομίλου METRO.
Για την επόμενη πενταετία ο όμιλος METRO πρόκειται να επενδύσει περί τα 250 εκατ. ευρώ, το 25% των οποίων θα κατευθυνθεί σε «πράσινες» δράσεις, όπως η ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων λαο η ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων στις στέγες των καταστημάτων Μetro και My Market για ιδιόχρηση μέσω του net metering.
Για την αλυσίδα της χονδρικής του ομίλου METRO Cash & Carry, σχεδιάζεται, μεταξύ άλλων, η επέκταση υφιστάμενων καταστημάτων όπως αυτά της Χαλκίδας και των Ιωαννίνων, ενώ το 2021 ανακαινίστηκαν 4 METRO Cash & Carry.
Ηλεκτρονικές πωλήσεις
Προκειμένου να βρεθούν ένα βήμα πιο μακριά από τον ανταγωνισμό σε σχέση με το παραδοσιακό χονδρεμπόριο, οι αλυσίδες της οργανωμένης χονδρικής επενδύουν εκτός από τα φυσικά δίκτυα και στις ηλεκτρονικές B2B πωλήσεις.
Σε αυτό το πλαίσιο ξεκίνησε τη λειτουργία του το ηλεκτρονικό κατάστημα χονδρικής της Metro Cash and Carry, που απευθύνεται σε όλους τους επαγγελματίες μαζικής εστίασης και Ho.Re.Ca. αλλά και λιανικής πώλησης.
Υπενθυμίζεται ότι η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη πήρε πρώτη «θέση» στην ηλεκτρονική χονδρική προχωρώντας τον Φεβρουάριο του 2019 στο λανσάρισμα του e-shop της the Mart. Η επέκταση στο ηλεκτρονικό κανάλι για τους ισχυρούς της οργανωμένης χονδρικής αποτελεί μια σημαντική αναπτυξιακή διέξοδο, δεδομένου του «γεωγραφικού» κορεσμού στο δίκτυο των φυσικών καταστημάτων χονδρικής στην εγχώρια αγορά.
Αναφορικά με τη δυναμική των δικτύων, δεν έχει αλλάξει κάτι τα τελευταία χρόνια. Ο συνολικός αριθμός των καταστημάτων όλων των παικτών ανέρχεται σε περίπου 115 σημεία πώλησης. Την ηγετική θέση στην αγορά διατηρεί η Metro Cash and Carry με 50 καταστήματα, ενώ ακολουθούν η Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτη μέσω της The Mart, η AB Βασιλόπουλος με την ENA, η Πέντε (Γαλαξίας) και η Μασούτης.