Αντίθετες πορείες ακολουθούν οι εμπορικές αλυσίδες του ομίλου Fourlis τους τελευταίους μήνες, καθώς η κρίση στην εφοδιαστική αλυσίδα, λόγω των προβλημάτων στην Κίνα και του πολέμου στην Ουκρανία, έχουν δημιουργήσει διαφορετικές ταχύτητες στην αναπλήρωση προϊόντων.
Ενώ οι προσδοκώμενες πωλήσεις στα καταστήματα IKEA, τη λιανική οικιακού εξοπλισμού και επίπλων της Fourilis, υποχωρούν, στον κλάδο των αθλητικών ειδών (Intersport και Athlete’s Foot)ο Απρίλιος και ο Μάιος κινούνται πάνω από τους στόχους.
Ο επικεφαλής του ομίλου, Βασίλης Φουρλής, υπολογίζει ότι από τις ελλείψεις στα ράφια των καταστημάτων της σουηδικής αλυσίδας σε Ελλάδα και στις άλλες αγορές που έχει τα δικαιώματα o όμιλος χάνει πωλήσεις της τάξης 15% -20% στην κατηγορία είδη σπιτιού.
Παρά ταύτα, τα καταστήματα ΙΚΕΑ είχαν αυξημένες πωλήσεις κατά 35,2% το πρώτο τρίμηνο εφέτος συγκριτικά με πέρσι, στα 61,8 εκατ. ευρώ, με τις πωλήσεις στην Ελλάδα να διευρύνονται κατά 57,8% και στις υπόλοιπες χώρες κατά 12,1%. Ωστόσο, το ΕΒΙTDA διαμορφώθηκε στο 1,4 εκατ. έναντι 2,6 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2021. Οι ζημίες προ φόρων ανήλθαν σε 2,4 εκατ. ευρώ λόγω του αυξημένου κόστους λειτουργίας.
Σύμφωνα με τη διοίκηση του ομίλου, που δηλώνει λιγότερο αισιόδοξη σε σχέση με πριν τον πόλεμο, μήνα με τον μήνα η κατάσταση δείχνει να εξομαλύνεται.
Σε ό,τι αφορά το μέτωπο των ανατιμήσεων, οι τιμές στα καταστήματα IKEA έχουν αυξηθεί μεσοσταθμικά σε ποσοστό 5-6% το τελευταίο εξάμηνο.
Η αλυσίδα λειτουργεί σήμερα 5 μεγάλα καταστήματα, 6 μεσαίου μεγέθους και 9 σημεία παραγγελιοληψίας προϊόντων ενώ υπό κατασκευή βρίσκονται τρία νέα μεσαίου μεγέθους καταστήματα στην Ελλάδα.
Η έκπληξη της Τουρκίας
Στη λιανική αθλητικών ειδών, οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 15,7% το πρώτο τρίμηνο φέτος, στα 34,6 εκατ. ευρώ, με τον τζίρο στην Ελλάδα να ενισχύεται κατά 31% και στις υπόλοιπες χώρες κατά 1,5%.
Το αποτέλεσμα EBITDA ήταν ζημίες ύψους 1,5 εκατ. ευρώ, έναντι ζημιών 0,4 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, ενώ οι ζημίες προ φόρων ανήλθαν σε 4,4 εκατ. ευρώ.
Η μεγάλη έκπληξη πάντως έρχεται από την αγορά της Τουρκίας όπου ο όμιλος έχει κλείσει σχεδόν τα μισά καταστήματα του δικτύου της Intersport, διατηρώντας τα πλέον κερδοφόρα.
Μετά από μία δεκαετία παρουσίας στην αγορά της γειτονικής χώρας η δραστηριότητα εμφανίζει κέρδη.
Οι δύο αλυσίδες Intersport και Athlete’s Foot μετρούν συνολικά 133 καταστήματα σε Ελλάδα, Ρουμανία, Βουλγαρία, Τουρκία και Κύπρο.
Έμφαση στην ταχύτητα παράδοσης
Τα δεδομένα των πωλήσεων τόσο στα φυσικά καταστήματα όσο και στο ψηφιακό κανάλι αλλάζουν με το νέο κέντρο logistics του ομίλου που ξεκίνησε να λειτουργεί στα Οινόφυτα, εκεί που ήταν παλιότερα το εργοστάσιο απορροφητήρων του Φουρλή. Το νέο logistics, μια επένδυση 12 εκατ. ευρώ, εξυπηρετεί τις ανάγκες του κλάδου των αθλητικών ειδών και αργότερα των προϊόντων υγείας και ευεξίας της Holland & Barrett. Επιπλέον 6 εκατ. ευρώ θα επενδυθούν στις συμπληρωματικές υποδομές logistics που αναπτύσσονται για την ΙΚΕΑ στο Σχηματάρι.
Το αυτοματοποιημένο σύστημα στον σύγχρονο αποθηκευτικό χώρο με τα 90 ειδικά ρομπότ και η δυνατότητα διαχείρισης 40.000 τεμαχίων ημερησίως, καθώς και η εγκατάσταση ενός ειδικού «πύργου ελέγχου» την επόμενη εβδομάδα, αναμένεται να οδηγήσουν σε μεγάλη μείωση του χρόνου παράδοσης των ηλεκτρονικών παραγγελιών, ενώ θα βελτιστοποιηθεί και η αναπλήρωση των εμπορευμάτων στα φυσικά καταστήματα. Πρακτικά η παραγγελία μπορεί πλέον να ετοιμάζεται για το courier μέσα σε μία ώρα.
Ο στόχος είναι η παράδοση να γίνεται στον πελάτη εντός 24 ωρών, τουλάχιστον στα αστικά κέντρα, με τον όμιλο Fourlis να προχωρά σε συνεργασία με πολλές εταιρείες courier.
Σήμερα περίπου 30% των παραγγελιών διεκπεραιώνεται σε 24 ώρες αλλά επιδίωξη είναι αυτό το ποσοστό να αυξηθεί σε 60-70%.