Η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να αποδυναμώσει το 6o πακέτο κυρώσεων που επιβλήθηκε για το ρωσικό πετρέλαιο μετά από τις έντονες “διαμάχες” που υπήρξαν αυτό το Σαββατοκύριακο, αν και σκοπεύει να διατηρήσει μια βασική διάταξη για τη ναυτιλία που θα παρεμπόδιζε την ικανότητα της Μόσχας να εξάγει το αργό της σε παγκόσμιο επίπεδο.
Το μπλοκ αναμένεται καταργήσει την προτεινόμενη απαγόρευση στα πλοία της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες, ενώ θα διατηρήσει ένα σχέδιο για την απαγόρευση της ασφάλισης αυτών των αποστολών, σύμφωνα με έγγραφα και άτομα που γνωρίζουν το θέμα, όπως αναφέρει το bloomberg.
Η Ελλάδα, η οποία είναι μεταξύ των μεγαλύτερων εφοπλιστών στον κόσμο, ήταν μεταξύ των κρατών-μελών που πίεσαν να αφαιρεθεί η διάταξη από τις κυρώσεις της Ένωσης για τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, επικαλούμενη την έλλειψη συμφωνίας μεταξύ των G7. Η απαγόρευση στα ευρωπαϊκά πλοία να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε οποιονδήποτε προορισμό στον κόσμο έφερνε περισσότερο πίεση στις εξαγωγές της Μόσχας.
Στην πρώτη της πρόταση, η ΕΕ είχε σχεδιάσει να απαγορεύσει τις μεταφορές, μεταξύ αυτών και των μεταφορών από πλοίο σε πλοίο, σε τρίτες χώρες αργού πετρελαίου και προϊόντων πετρελαίου που προέρχονται από τη Ρωσία ή έχουν εξαχθεί από τη Ρωσία.
Το εκτελεστικό σκέλος προτείνει την απαγόρευση των ευρωπαϊκών εταιρειών να παρέχουν υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης, που απαιτούνται για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου σε τρίτες χώρες. Αυτή η διάταξη αναμένεται να παραμείνει, παρά την απροθυμία ορισμένων κρατών-μελών.
Σύμφωνα με το τρέχον σχέδιο, το μέτρο θα τεθεί σε ισχύ σε τρεις μήνες. Στην πράξη, πιθανότατα θα περιόριζε τις πωλήσεις πετρελαίου της Ρωσίας, με τους μεγάλους παίκτες του κλάδου να επιλέγουν να μείνουν μακριά. Αντίθετα, η διακίνηση μπορεί να γίνεται περισσότερο «υπόγεια», με μικρότερους μεταφορές να παίρνουν μέρος.
Ακόμα κι έτσι, η απαγόρευση παροχής ασφάλισης, και άλλων υπηρεσιών, στους φορτωτές θα εξακολουθούσε να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο για τις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου.
Οι ναυτιλιακές εταιρείες καλύπτουν τα πλοία τους έναντι κινδύνων, συμπεριλαμβανομένων των πετρελαιοκηλίδων μέσω των λεγόμενων συλλόγων προστασίας και αποζημίωσης. Αυτοί οι σύλλογοι αγοράζουν συλλογικά αντασφάλιση από 80 αντασφαλιστές, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων από 20 από τους μεγαλύτερους παρόχους στον κόσμο. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορούν να αγνοήσουν το δίκαιο της ΕΕ.
Οι χώρες της ΕΕ εξακολουθούν να συζητούν το 6ο πακέτο αυτή την εβδομάδα, με διπλωμάτες να προσπαθούν να ξεπεράσουν τις αντιρρήσεις της Ουγγαρίας για την προτεινόμενη απαγόρευση του ρωσικού πετρελαίου.