Το ξέφρενο ράλι των μετοχών της Tesla έχει οδηγήσει την κεφαλαιοποίησή της πάνω από το 1 τρισ. δολάρια, καθιστώντας την μόλις την έκτη εταιρεία σε όλο τον κόσμο με τόσο υψηλή χρηματιστηριακή αξία.
Η εταιρεία του Ίλον Μασκ ακολουθεί σε κεφαλαιοποίηση τις Apple, Saudi Aramco, Microsoft, Alphabet (Google) και Amazon, αλλά είναι η πρώτη αυτοκινητοβιομηχανία παγκοσμίως με τόσο μεγάλη αποδοχή από τους επενδυτές.
Η Tesla αποτελεί την αυτοκινητοβιομηχανία με τη μεγαλύτερη χρηματιστηριακή αξίας σε όλο τον κόσμο, με τη δεύτερη με βάση τη μέτρηση αυτή, την Toyota, να έχει κεφαλαιοποίηση που φτάνει τα 232 δισ. δολάρια.
Η τεράστια αύξηση των τιμών των μετοχών της ειδικά την περίοδο μετά την πανδημία έχει προκαλέσει ευφορία αλλά και ανησυχίες στους επενδυτές οι οποίοι από τη μια βλέπουν μεγάλα κέρδη αλλά από την άλλη φοβούνται για πιθανή διόρθωση των τιμών. Το τελευταίο συμβαίνει καθώς τα επιτόκια δανεισμού αρχίζουν να αυξάνονται, η πρόσβαση σε πρώτες ύλες γίνεται πιο δύσκολη και πιο ακριβή λόγω της πανδημίας και του πολέμου στην Ουκρανία, αλλά και καθώς Μασκ εμπλέκεται στη διαδικασία αγοράς του Twitter προχωρώντας σε πωλήσεις μετοχών της Tesla.
Τα δύο στρατόπεδα
Γράφημα που κυκλοφορεί στο Reddit και σε άλλους ιστότοπους του κλάδου δείχνει τη μεγάλη διαφορά που υπάρχει στην κεφαλαιοποίηση της εταιρείας και όλων των υπόλοιπων ανταγωνιστών, τη στιγμή μάλιστα που οι πωλήσεις και τα έσοδα της εταιρείας είναι πολύ χαμηλότερα σε σύγκριση με αυτά παραδοσιακών αυτοκινητοβιομηχανιών.
Έτσι, έχουν δημιουργηθεί δύο στρατόπεδα. Το ένα εκφράζει φόβους για μεγάλη υποχώρηση των τιμών των μετοχών –και της κεφαλαιοποίησης- της Tesla καθώς ο ανταγωνισμός θα κερδίζει έδαφος στην κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων. Το άλλο εξακολουθεί να βλέπει θετικές προοπτικές κάνοντας λόγο για ράλι τιμών μετοχών που μπορεί να οδηγήσουν την κεφαλαιοποίηση ακόμη και στα επίπεδα των 4 τρις δολαρίων, σύμφωνα τουλάχιστον με πηγές του ιστότοπου Insideevs που ειδικεύεται σε αναλύσεις για τον κλάδο ηλεκτρικών οχημάτων.
Η μεγάλη επιτυχία του Μασκ
Τα στοιχεία πάντως δείχνουν τη μεγάλη επιτυχία του Μασκ. Η Tesla είναι η δεύτερη ταχύτερη κατά σειρά αμερικανική εταιρεία που κατάφερε να φτάσει το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια σε κεφαλαιοποίηση. Η εταιρεία που ιδρύθηκε από τον Ίλον Μασκ, χρειάστηκε 11 χρόνια για να πιάσει αυτήν την αποτίμηση. Μόνο το Facebook, που έπιασε κεφαλαιοποίηση 1 τρισ. δολ. μέσα σε εννέα χρόνια, έφτασε τον άτυπο αυτό στόχο σε λιγότερο χρόνο. Σήμερα οι μετοχές της μητρικής της Facebook της Metaέχουν υποχωρήσει και η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας διαμορφώνεται κάτω από το ορόσημο αυτό. Συγκριτικά, η Alphabet χρειάστηκε 21 χρόνια για να φτάσει στο ορόσημο αυτό Η Amazon χρειάστηκε επίσης πολύ περισσότερο χρόνο, ενώ η Apple και η Microsoft χρειάστηκαν 42 και 44 χρόνια, αντίστοιχα, για να πιάσουν κεφαλαιοποίηση άνω του ενός τρισ. δολ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, ο Μασκ, υπήρξε ουσιαστικός παράγοντας στην ανάπτυξή της. Το χάρισμά του στην επικοινωνία του έχει χαρίσει δεκάδες εκατομμύρια θαυμαστές στο Twitter και έχει καταφέρει να μετατρέψει το μέσο κοινωνικής δίκτυωσης σε αποτελεσματικό εργαλείο μάρκετινγκ για την Tesla και άλλες εταιρείες του. Το 2010 η Tesla πραγματοποίησε μια από τις πιο επιτυχημένες αρχικές δημόσιες εγγραφές για εισαγωγή των μετοχών της στο χρηματιστήριο (IPO) στην ιστορία.
Τώρα η εταιρεία σχεδιάζει να προτείνει διαίρεση του αριθμού των μετοχών (share split) στην επόμενη γενική συνέλευση των μετόχων χωρίς να έχει διευκρινίσει επακριβώς πόσο σκοπεύει να αυξήσει τον συνολικό αριθμό τους. Τον Αύγουστο του 2020, η Tesla αποφάσισε να διαχωρίσει τις μετοχές της με αναλογία 5 προς 1, μειώνοντας έτσι την υψηλή τους, η οποία ξεπέρασε τότε τα 2.200 δολ. ανά μετοχή. Σήμερα βρίσκεται ξανά στα επίπεδα γύρω από τα 900 δολάρια ανά μετοχή λόγω του ράλι που ακολούθησε εκείνο το split.