Όπως ήταν προγραμματισμένο, η Ούρσουλα Φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε το σχέδιο για το έκτο πακέτο κυρώσεων. Με μία πρώτη ανάγνωση, το πακέτο είναι βαρύτερο από τα προηγούμενα, καθώς περιλαμβάνει την ολική διακοπή των εισαγωγών του πετρελαίου σε βάθος χρόνου. Φυσικά εκτός του πακέτου έχουν τεθεί η Ουγγαρία και η Σλοβακία, χώρες που έχουν μεγάλη εξάρτηση από αυτό.
Ωστόσο, οι προτάσεις αυτές δεν βρίσκουν σύμφωνες όλες τις χώρες της ΕΕ με την Τσεχία να διαμαρτύρεται για έλλειψη εναλλακτικής. Ειδικότερα όπως δήλωσε ο υπουργός Βιομηχανίας και Εμπορίου της Τσεχικής Δημοκρατίας Γιόζεφ Σικέλα, η προτεινόμενη από την Ευρωπαϊκή Ένωση απαγόρευση εισαγωγών ρωσικού πετρελαίου δεν περιλαμβάνει μηχανισμούς επιμερισμού των βαρών: «Η πρόταση δεν περιλαμβάνει…τον τρόπο με τον οποίο θα επιμερισθεί το βάρος, που σημαίνει με ποιον τρόπο θα μοιρασθεί δίκαια, και μία πρόταση για κοινές προμήθειες και κοινή διανομή».
Σταδιακή κατάργηση του ρωσικού πετρελαίου
«Θα επιβληθεί καθολική απαγόρευση εισαγωγής ρώσικου πετρελαίου, από τη θάλασσα και από αγωγούς, αργό και διυλισμένο. Θα διασφαλίσουμε την σταδιακή κατάργηση του ρωσικού πετρελαίου με τρόπους έτσι ώστε τόσο εμείς όσο και οι σύμμαχοί μας να διασφαλίσουμε εναλλακτικές διαδρομές για τις προμήθειες και να ελαχιστοποιήσουμε τις συνέπειες στις παγκόσμιες αγορές. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο θα καταργήσουμε σταδιακά την προμήθεια ρωσικού αργού πετρελαίου μέσα σε έξι μήνες και διυλισμένων προϊόντων έως το τέλος του έτους».
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε επίσης ένα «φιλόδοξο πακέτο ανάκαμψης» για την Ουκρανία, σχεδιασμένο όπως τα σχέδια ανάκαμψης μετά τον κορωνοϊό για τα κράτη – μέλη της ΕΕ, με μεταρρυθμίσεις και ορόσημα για να ξεκλειδώσει τεράστια κεφάλαια που απαιτούνται και να στηρίξει την πορεία της Ουκρανίας προς την ΕΕ.
Η σημασία για την Ελλάδα
Για την Ελλάδα, η απόφαση αυτή δεν περνά αψήφιστα, λόγω της εξάρτησης της χώρας από το ρωσικό πετρέλαιο. Σύμφωνα με πληροφορίες της Eurostat, η χώρα εισάγει από τη Ρωσία το 29% της εγχώριας κατανάλωσης πετρελαίου, που αντιστοιχεί σε 200.000 βαρέλια/ημέρα. Το 2020 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν πάνω από 70%.
Η δεύτερη επίπτωση που ανησυχεί την ελληνική κυβέρνηση είναι πως η απόφαση για εμπάργκο θα δημιουργήσει μεγάλο πρόβλημα στα νοικοκυριά, καθώς θα σημειωθούν αυξήσεις στις τιμές των καυσίμων. Μία ακόμη επίπτωση είναι η επιρροή της ρύθμισης αυτής στον ναυτιλιακό τομέα, βασικό οικονομικό τομέα για την Ελλάδα.
Από πολιτικής πλευράς, διά του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Κώστα Σκρέκα, εξέφρασε την ανάγκη άμεσης λήψης συντονισμένων μέτρων σε κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο για τη στήριξη των ευρωπαίων καταναλωτών, ιδίως των ευάλωτων νοικοκυριών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, από τις εκρηκτικές αυξήσεις στο κόστος ενέργειας. Ο ελληνας υπουργός επανέφερε τις προτάσεις της ελληνικής κυβέρνησης για την επιβολή πλαφόν στις χονδρεμπορικές αγορές ενέργειας και τη σύσταση Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Αλληλεγγύης, για την αντιστάθμιση των επιπτώσεων της διεθνούς ενεργειακής κρίσης και τη σταθεροποίηση των τιμών σε προσιτά επίπεδα.
Ο κ. Σκρέκας μετέφερε τη θέση της Ελλάδας και του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για αλληλεγγύη προς την Πολωνία και τη Βουλγαρία, στις οποίες έχει διακοπεί η τροφοδοσία με φυσικό αέριο από τη Ρωσία. Όπως είπε, η Ελλάδα είναι σε ετοιμότητα να στηρίξει τη Βουλγαρία και από την πρώτη ημέρα της διακοπής της τροφοδοσίας έχει ξεκινήσει να διοχετεύει ποσότητες φυσικού αερίου στη γειτονική χώρα.