Η αύξηση λειτουργικού κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρίες κατά 207 εκατ. ευρώ το 2026, η επιβάρυνση τιμών εισιτηρίων έως 30% στην προσεχή 4ετία, η μείωση μεταφορικού έργου κατά 5,4 εκατ. επιβάτες έως το 2026 (-28%) αλλά και των εσόδων των επιχειρήσεων του κλάδου κατά 183 εκατ. ευρώ (με ορίζοντα το 2026) αναμένεται να είναι ανάμεσα στις επιπτώσεις, μεταξύ άλλων, από την εφαρμογή της δέσμης μέτρων Fit for 55 στην ελληνική ακτοπλοΐα.
Το σχέδιο των Βρυξελλών για την πράσινη μετάβαση προβλέπει, μεταξύ άλλων, ότι στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας, με ευρωπαϊκό νομοθέτημα για το κλίμα, η ΕΕ έθεσε στον εαυτό της τον δεσμευτικό στόχο να επιτύχει κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Αυτό απαιτεί να μειωθούν σε σημαντικό βαθμό, κατά τις επόμενες δεκαετίες, τα σημερινά επίπεδα εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Ως ενδιάμεσο βήμα προς την κλιματική ουδετερότητα, η ΕΕ αύξησε τη φιλοδοξία της για το κλίμα με ορίζοντα το 2030, δεσμευόμενη να μειώσει τις εκπομπές κατά τουλάχιστον 55 % έως το 2030. Η ΕΕ επεξεργάζεται την αναθεώρηση της νομοθεσίας της όσον αφορά το κλίμα, την ενέργεια και τις μεταφορές με την αποκαλούμενη δέσμη Fit for 55, ώστε να ευθυγραμμίσει το ισχύον δίκαιο με τις φιλοδοξίες για το 2030 και το 2050.
Σύμφωνα με σχετική παρουσίαση του ΣΕΕΝ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, διοργάνωσε χτες Ημερίδα με θέμα: «Μετάβαση στην ”πράσινη” ακτοπλοΐα») που παρουσίασε ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, κ. Σπυρίδων Πασχάλης και αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του συνδέσμου, η εφαρμογή της δέσμης μέτρων Fit for 55 αναμένεται να έχει ισχυρές επιπτώσεις στην επιβατηγό ναυτιλία. Βάσει συγκεκριμένων δεικτών που πρέπει να ακολουθούνται σταδιακά τα προσεχή έτη (σχετίζονται με τις εκπομπές CO2), για τα προσεχή χρόνια προβλέπονται σημαντικές επιβαρύνσεις όπως:
· Αύξηση λειτουργικού κόστος για τις ναυτιλιακές εταιρίες κατά 207 εκατ. το 2026
· Επιβάρυνση τιμών εισιτηρίων έως 30% το 2026.
· Μείωση μεταφορικού έργου κατά 5,4 εκατ. επιβάτες έως το 2026 (-28%).