Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει επικεντρώσει την προσοχή στην προετοιμασία των δρόμων, των σιδηροδρόμων, των λιμανιών και των αεροδρομίων της ΕΕ για την ταχεία μετακίνηση στρατευμάτων και αρμάτων μάχης. Η ανακούφιση των σημείων συμφόρησης και η στήριξη οδικών αξόνων και γεφυρών που χρησιμοποιούνται τόσο από στρατιωτικούς, όσο και από πολίτες είναι ζωτικής σημασίας για το αμυντικό πρόγραμμα της ηπείρου. Ωστόσο, παρά τις ανησυχίες αυτές, η ΕΕ δεν σχεδιάζει καμία άμεση αύξηση των δαπανών για το θέμα.
«Όσο πιο ανατολικά πηγαίνετε, η υποδομή δεν υποστηρίζει το μεγάλο βάρος των αμερικανικών, γερμανικών, βρετανικών και ολλανδικών αρμάτων μάχης, είναι οι γέφυρες», είπε ο απόστρατος υποστράτηγος Μπεν Χότζες, πρώην διοικητής του αμερικανικού στρατού στην Ευρώπη και τώρα συνδεδεμένος με το think tank. CEPA. «Πρέπει να δείξουμε ότι μπορούμε να κινηθούμε τόσο γρήγορα ή πιο γρήγορα από τη Ρωσική Ομοσπονδία στο χάσμα Suwałki [μεταξύ Πολωνίας και Λιθουανίας] ή στη Ρουμανία».
Η Διευκόλυνση Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF), το μέσο χρηματοδότησης της ΕΕ για έργα υποδομής, συμφωνήθηκε πέρυσι και διαθέτει 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ στη στρατιωτική κινητικότητα — από τα 6,5 δισεκατομμύρια ευρώ που προτάθηκε αρχικά ( αλλά περισσότερο από το μηδέν που υποστήριζαν ορισμένοι) . Η περικοπή του προϋπολογισμού φαινόταν καλή ιδέα όταν οι ηγέτες της ΕΕ πίστευαν ότι ο πόλεμος ήταν ένα απομακρυσμένο σενάριο.
Την Πέμπτη, οι διπλωμάτες της ΕΕ συμφώνησαν με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να δαπανήσουν σχεδόν 340 εκατομμύρια ευρώ από το στρατιωτικό κονδύλιο της CEF σε 22 ως επί το πλείστον μικρής κλίμακας έργα ως μέρος αυτού του προγράμματος — σε μεγάλο βαθμό στην Κεντρική Ευρώπη.
Αυτά τα έργα περιλαμβάνουν την ενίσχυση των σιδηροδρομικών συνδέσεων από την Αμβέρσα στη Γερμανία, ώστε να μπορούν να κινούνται ανατολικότερα τρένα, αναβαθμίσεις σε δύο αεροδρόμια στην Πολωνία και ενίσχυση των συγκοινωνιακών συνδέσεων με τη στρατιωτική βάση Τάπα στην Εσθονία.
Ένας αξιωματούχος που συμμετείχε στις συνομιλίες είπε ότι οι χώρες συμφώνησαν επίσης να προωθήσουν τον επόμενο γύρο χρηματοδότησης του έργου τον Μάιομ αντί του Σεπτεμβρίου, αν και αυτό δεν θα αλλάξει το μέγεθος του συνολικού προϋπολογισμού.
Οι επικριτές διαμαρτύρονται ότι το μέγεθος της χρηματοδότησης είναι πολύ χαμηλότερο από αυτό που χρειάζεται για να προετοιμαστεί η Ήπειρος για μια στρατιωτική απειλή, και ορισμένα μέλη του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου πιέζουν για πολύ ταχύτερη αύξηση των δαπανών.
«Τα χρήματα είναι γελοία», είπε ο Ρουμάνος ευρωβουλευτής Μαριάν – Ζαν Μαρινέσκου. Ο νομοθέτης του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος ήταν ένας από τους πρωτοπόρους του Κοινοβουλίου στις διαπραγματεύσεις για τη CEF. Το τελικό σύνολο που συμφωνήθηκε είναι “σχεδόν τίποτα” σε σύγκριση με τις στρατηγικές ανάγκες του μπλοκ, είπε.
Παρά τον προηγούμενο σκεπτικισμό, υπήρξε μια στροφή «180 μοιρών» στην ανάγκη για δαπάνες στρατιωτικής κινητικότητας χάρη στον πόλεμο, σύμφωνα με ανώτερο στέλεχος της Επιτροπής που εργάζεται για το θέμα.
«Στην Ευρώπη, κάποιος είχε την αίσθηση ότι δεν χρειαζόταν να ξοδέψουμε για την άμυνα», είπε ο Γκέοργκ Ρικέλες, ο οποίος καλύπτει την ασφάλεια στο Κέντρο Ευρωπαϊκής Πολιτικής, μια δεξαμενή σκέψης με έδρα τις Βρυξέλλες. «Από τις 24 Φεβρουαρίου [όταν η Ρωσία επιτέθηκε στην Ουκρανία], αυτή η εικόνα έχει αλλάξει εντελώς».
Τα προβλήματα με τις υποδομές ήταν εμφανή εδώ και χρόνια, καθώς το ΝΑΤΟ επεκτάθηκε προς τα ανατολικά, αλλά οι δαπάνες για δρόμους και σιδηροδρόμους δεν ακολούθησαν.
Το 2017, ο Χόζτες οδήγησε τα αμερικανικά στρατεύματα που αποβιβάστηκαν στο Bremerhaven, στη βορειοδυτική Γερμανία. Ενώ η υποδομή του λιμανιού ήταν ανύπαρτκη, οι διαδρομές προς τα έξω δεν ήταν. “Υπάρχει ένα σημείο ασφυξίας στο πόσο γρήγορα μπορείτε να φτάσετε στο δρόμο”, είπε. «Ανεξάρτητα από το πόσο μεγάλο είναι το λιμάνι, αν δεν είστε προετοιμασμένοι για γρήγορη κίνηση, τότε όλα στοιβάζονται».
Κατάλληλο για αγώνα
Είναι ένα πρόβλημα καθώς η συμμαχία προσπαθεί να ενισχύσει τις δυνάμεις της στα ανατολικά για να αποτρέψει τη Ρωσία.
«Μόνο για να μπεις στη Ρουμανία πάνω από τα Καρπάθια βουνά, είναι πολύ δύσκολο με μια δεξαμενή στο πίσω μέρος ενός φορτηγού», είπε ο Χότζες.
Ενώ το ΝΑΤΟ συντονίζει τη στρατιωτική δράση, δεν χρηματοδοτεί γέφυρες, σιδηροδρόμους και δρόμους. Εκεί υποτίθεται ότι η ΕΕ θα προχωρήσει με τη CEF.
«[Οι στρατιώτες] χρησιμοποιούν την ίδια υποδομή με τους πολίτες και έτσι αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα», είπε ο αξιωματούχος της Κομισιόν. «Αντιμετωπίζουν προβλήματα στα λιμάνια, για μια αλλαγή τρόπου μεταφοράς από τα πλοία στον σιδηρόδρομο, αντιμετωπίζουν τα ίδια προβλήματα. τα σημεία συμφόρησης σε αστικούς κόμβους ή με τα ίδια μειωμένα μήκη τρένων, έχουν τα ίδια προβλήματα που ορισμένα αεροδρόμια δεν συνδέονται με τους σιδηροδρόμους».
Τα χρήματα για τη στρατιωτική κινητικότητα της CEF στοχεύουν στη σύνδεση των αεροδρομίων με τους σιδηροδρόμους, στην ενίσχυση γεφυρών και στην εκκαθάριση χώρου στα λιμάνια για γρήγορη προσγείωση. Άλλα μεγαλύτερα έργα – όπως το Rail Baltica , μια ευρωπαϊκή σιδηροδρομική σύνδεση προτύπου εύρους 5,8 δισεκατομμυρίων ευρώ που διασχίζει την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία προς την Πολωνία – αναφέρονται επίσης ως κρίσιμα για την άμυνα.
Ως μέρος του γύρου των εγκρίσεων έργων της Πέμπτης, 5 εκατομμύρια ευρώ θα διατεθούν για την ενίσχυση της στρατιωτικής ικανότητας στο σκέλος της Λετονίας του Rail Baltica.
Η μεγαλύτερη έγκριση χρηματοδότησης ήταν 60 εκατομμύρια ευρώ για τη Via Baltica, μια οδική σύνδεση μέσω της Βαλτικής, που δεν είναι μια σημαντική επένδυση, δεδομένου ότι τα νέα προγράμματα κοστίζουν συνήθως δισεκατομμύρια.
Ο Μαρινέσκου θέλει το μπλοκ να κινηθεί τώρα αντί να περιμένει τον επόμενο επταετή προϋπολογισμό υποδομής CEF το 2028: «Πρέπει να έχουμε κάτι τώρα», είπε.
Σε μια συζήτηση στην επιτροπή μεταφορών του Κοινοβουλίου την περασμένη εβδομάδα, πρότεινε να ενταχθεί στη Διευκόλυνση Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της ΕΕ καθώς περίπου 232 δισεκατομμύρια ευρώ από τα δάνεια του ταμείου μετά την πανδημία δεν έχουν ακόμη διατεθεί για χρήση .
“Μέρος αυτών των χρημάτων… θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες μας σε υποδομές διπλής χρήσης”, είπε ο Μαρινέσκου.
Αυτή την εβδομάδα, περισσότεροι από 60 ευρωβουλευτές από ομάδες σε όλο το πολιτικό φάσμα έστειλαν μια επιστολή , την οποία εξασφάλισε το POLITICO, στους ηγέτες της ΕΕ και τον Γάλλο Πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν για να «επιστήσουν την προσοχή στην επείγουσα ανάγκη ενίσχυσης του προγράμματος Military Mobility».
Αυτό σημαίνει διοχέτευση περισσότερων μετρητών της ΕΕ σε «στρατηγικά επείγοντα έργα, ιδίως στο ανατολικό τμήμα της ΕΕ», και απλουστευμένες διαδικασίες για τις αξιολογήσεις έργων και τις εκτιμήσεις περιβαλλοντικών επιπτώσεων, έγραψαν.
-
➤ Βρετανία: Κυρώσεις στις κόρες Πούτιν και Λαβρόφ
-
➤ Κινδυνεύει με φυλάκιση έως 7 ετών ο θρύλος του τένις Μπόρις Μπέκερ
-
➤ Υπόθεση Δολοφονίας Τζωρτζίνας: Κατέθεσε ο διευθυντής ΜΕΘ Παίδων του Νοσοκομείου Πατρών
-
➤ Βορίδης και διοικητικές μεταρρυθμίσεις
-
➤ Στουρνάρας: Θα κάνουμε ότι χρειαστεί για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού
-
➤ Στην φυλακή ο 47χρονος για κακοποίηση της 10χρονης κόρης του στη Νέα Σμύρνη