Αν και ο κορωνοϊός βρίσκεται πλέον στην σκιά του πολέμου στην Ουκρανία, συνεχίζει να προκαλεί προβλήματα. Παρόλα αυτά, πλέον η πανδημία βρίσκεται σε φάση ένταξης στις ενδημικές νόσους.
Η Αμερικανίδα υπουργός Οικονομικών είχε θέσει ένα προβληματισμό σχετικά με την διπλή απειλή του πολέμου και της Covid για την παγκόσμια οικονομία. Είπε συγκεκριμένα, «Οι ρωσικές ενέργειες, συμπεριλαμβανομένων των φρικαλεοτήτων εναντίον αθώων Ουκρανών πολιτών στην Μπούτσα, θα έχουν τεράστιες οικονομικές επιπτώσεις σε ολόκληρο τον κόσμο».
Τα προβλήματα στην κινεζική οικονομία
Σε γενικές γραμμές έχει προκληθεί σοκ στο εσωτερικό της Κίνας στο μέτρο που οι ειδικοί θεωρούν πλέον ότι ο στόχος για ανάπτυξη 5,5% εφέτος της οικονομίας είναι ανέφικτος δίχως νέο πακέτο δημοσιονομικών μέτρων από το Πεκίνο.
Είναι προφανές ότι ο κίνδυνος long Covid επιπτώσεων δεν απειλεί μόνο την παγκόσμια υγεία αλλά και την οικονομία. Με άλλα λόγια, η μετεξέλιξη της Covid από πανδημικό σε ενδημικό φαινόμενο φαίνεται πως θα έχει ενδημικές συνέπειες και για την παγκόσμια οικονομία.
Ο φόβος των εργαζομένων
«Αν δει κανείς τα πράγματα από απόσταση, από τεχνικής πλευράς όλα λειτουργούν ως συνήθως. Αλλά λειτουργούν με τεράστιες καθυστερήσεις, λόγω ελλείψεως οδηγών φορτηγών, οι οποίοι είναι εγκλωβισμένοι στα λοκντάουν ή αναγκάζονται να υφίστανται διαρκώς σε τεστ για τον κορωνοϊό για να αποδείξουν ότι είναι υγιείς», εξήγησε η Σεν-Μπεχανζίν.
Ο Διεθνής Λιμένας της Σαγκάης ανακοίνωσε εξάλλου ότι πριν από την επιβολή των νέων λοκντάουν, στις 28 Μαρτίου, η μέση αναμονή για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ήταν μικρότερη από 24 ώρες.
Η κατάσταση σε σύγκριση με πέρυσι είχε βελτιωθεί πολύ. Αλλά τα νέα μέτρα έχουν αλλάξει άρδην ακόμα και τη συμπεριφορά των εργαζομένων στο λιμάνι, «λόγω του μεγάλου φόβου τους ότι θα συλληφθούν θετικοί στον ιό και θα σταλούν στα στρατόπεδα καραντίνας», όπως χαρακτηριστικά σημειώνεται σε ανακοίνωση του Shanghai International Port Group.
Κατασκευαστές σε απόγνωση
Στη βόρεια κινεζική πόλη Σενγιάνγκ έχει κηρυχθεί λοκντάουν εδώ και περισσότερο από δύο εβδομάδες. «Όλοι έχουν κατεβάσει τα ρολά και παραμένουν στα σπίτια τους», δηλώνει στο CNBC ο επικεφαλής του τοπικού Εμπορικού Επιμελητηρίου της ΕΕ Χάραλντ Χάραλντ Κούμπφερτ. Το αποτέλεσμα είναι να σταματήσει η παραγωγή των αυτοκινητοβιομηχανιών που λειτουργούν στην περιοχή.
«Η κοινοπραξία που έχει δημιουργήσει η BMW στην πόλη μετά την κήρυξη του λοκντάουν συνέχιζε την κατασκευή οχημάτων, που είναι εν πολλοίς αυτοματοποιημένη. Αλλά λόγω ελλείψεως εξαρτημάτων αναγκάστηκε να σταματήσει. Το πρόβλημα έχει να κάνει με την εφοδιαστική αλυσίδα», είπε ο Κούμπφερτ. Και εξήγησε ότι τα εξαρτήματα και οι πρώτες ύλες δεν έφταναν στη μονάδα παραγωγής όχι επειδή δεν τα είχαν οι προμηθευτές, αλλά επειδή δεν μπορούσαν να τα στείλουν: «Η κίνηση κάθε οχήματος στους δρόμους απαγορεύτηκε. Κινδυνεύεις να συλληφθείς από την αστυνομία και να οδηγηθείς στη φυλακή αν κυκλοφορείς δίχως ειδική άδεια από τις αρχές».
«Η BMW δεν θέλησε να σχολιάσει τα όσα κατέγραψε το ρεπορτάζ», σημειώνει το CNBC. Η Volkswagen εξάλλου, η οποία λειτουργεί δύο μονάδες κατασκευής στα περίχωρα της Σανγκάης και σε μια μεγάλη πόλη της επαρχίας Ζιλίν (που βρίσκεται επίσης σε λοκντάουν), ανακοίνωσε ότι και τα δύο εργοστάσια θα παρέμεναν κλειστά την Τετάρτη και την Πέμπτη. Την περασμένη εβδομάδα έρευνα σε αμερικανικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Κίνα έδειξε ότι το 54% εξ αυτών έχουν ήδη αναθεωρήσει τις προβλέψεις τους για τις πωλήσεις το 2022 εξαιτίας της τελευταίας έξαρσης της Covid-19. Σε ό,τι αφορά τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, περισσότεροι από 80% έχουν επιβραδύνει ή μειώσει την παραγωγή τους λόγω προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Οι μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της Long Covid
Μια από τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις της νέας έξαρσης της Covid στην Κίνα – κυρίως αν συνεχιστεί το λοκντάουν στη Σαγκάη – θα είναι η έλλειψη ταλέντων, προειδοποιούν οι εκπρόσωποι του Ευρωπαϊκή Επιμελητηρίου. Οι δυσκολίες που συναντούν τα εξειδικευμένα στελέχη από τη Δύση να εισέλθουν στη χώρα, αλλά και η μεγάλη έκπτωση της καθημερινής τους ζωής που προκαλούν οι υποχρεωτικοί εγκλεισμοί και οι καραντίνες αποθαρρύνουν τους νέους να ψάξουν για δουλειά στην Κίνα.
Η Σανγκάη ειδικότερα τις τελευταίες δεκαετίες της παγκοσμιοποίησης έχει εξελιχθεί είναι ένα μεγάλο κέντρο υποδοχής ταλέντων από το εξωτερικό, αφού η πόλη αποτελεί ίσως τον σημαντικότερο χρηματοοικονομικό, βιομηχανικό και μεταφορικό κόμβο της Κίνας. Λόγω της πληθώρας Δυτικών εργαζομένων, λειτουργούν στην πόλη πολλά ξενόγλωσσα σχολεία, ενώ έχουν δημιουργηθεί μεγάλα πολιτιστικά κέντρα, νοσοκομεία κλπ.
«Είμαστε όλοι σκοκαρισμένοι μ’ αυτό που συμβαίνει στη Σανγκάη. Δεν πρόκειται για τη μέση του πουθενά στο Χιουνάν. Μιλάμε για τη Σανγκάη», σημειώνει ο πρόεδρος του τοπικού Επιμελητηρίου Γιόργκ Βούτκε, που υπολογίζει ότι από τότε που ξέσπασε η πανδημία η πόλη έχει χάσει τους μισούς από τους μονίμους Δυτικούς κατοίκους της. Βάσει των επίσημων στατιστικών στοιχείων, τη δεκαετία 2010-2020 ο αριθμός των ξένων υπηκόων που ζούσαν μονίμως στην Κίνα αυξήθηκε κατά 40% και έφθασε στα 1,4 εκατομμύρια.