Αποκαθίστανται σταδιακά οι λειτουργίες των ΕΛΤΑ που δέχτηκαν σοβαρό πλήγμα από την πρόσφατη κυβερνοεπίθεση και τις τελευταίες δεκαπέντε ημέρες αντιμετώπισαν σημαντικά προβλήματα και καθυστερήσεις. Μεγάλες δυσκολίες συνάντησαν οι εμπορικές επιχειρήσεις και ειδικά e-shops εξαιτίας του παγώματος της υπηρεσίας.
Ηταν μία από τις σοβαρότερες κυβερνοεπιθέσεις που έχει ποτέ δεχθεί ελληνικός όμιλος, με τους χάκερς να χρησιμοποιούν ransomware προκειμένου να αποσπάσουν λύτρα για να «ξεκλειδώσουν» τα συστήματα του οργανισμού. Στόχος που μεν δεν επετεύχθη, όμως το “τραύμα” στα επιμέρους υποσυστήματα ήταν μεγάλο, παρά το άμεσο κατέβασμα του διακόπτη και την απομόνωση του data center, μόλις έγινε αντιληπτή η κακόβουλη ενέργεια των κυβερνοεγκληματιών.
Η πιο πρόσφατη επανεκκίνηση είναι η δυνατότητα αποστολής αντικειμένων εξωτερικού. Ειδικότερα, είναι ξανά διαθέσιμη η εφαρμογή Web labeling, με την οποία μπορούν όλοι από το σπίτι ή την επιχείρηση τους, εύκολα, γρήγορα και με ασφάλεια, να ετοιμάσουν τα έγγραφα για την αποστολή αντικειμένων σε όλο τον κόσμο.
Η εν λόγω εφαρμογή απευθύνεται τόσο σε εταιρικούς πελάτες, όσο και σε πελάτες λιανική (δηλαδή μη εγγεγραμμένους), δίνοντάς τους τη δυνατότητα να προετοιμάζουν και να εκτυπώνουν τα συνοδευτικά έντυπα των ταχυδρομικών αντικειμένων επιστολικού και δεμάτων εξωτερικού́, καθώς και των ταχυδρομικών τελωνειακών εντύπων CN22 & CN23.
Η υπηρεσία Web labeling όχι μόνο απλοποιεί τη διαδικασία, αλλά συγχρόνως επιτρέπει το Track & Trace των αποστολών, διευκολύνει τη διαδικασία κατάθεσης στο σημείο εξυπηρέτησης ΕΛΤΑ και μειώνει τον απαιτούμενο χρόνο της συναλλαγής. Επίσης, διευκολύνει τη διαδικασία διαχείρισης στη χώρα προορισμού, καθώς δίνεται η δυνατότητα να δημιουργηθούν λίστες παραληπτών και επεξεργασίας αυτών ηλεκτρονικά.
Ακόμα, είναι προσαρμοσμένη ώστε να ανταποκρίνεται στους νέους κανονισμούς για την αποστολή αντικειμένων στο εξωτερικό με την υποχρεωτική ανταλλαγή Εlectronic Αdvanced Data (EAD) μεταξύ των ταχυδρομικών φορέων. Όσον αφορά δε στην αποστολή αντικειμένων σε τρίτες χώρες (εκτός ΕΕ), εφόσον αυτά δεν διαθέτουν την απαραίτητη πληροφορία ή αυτή δεν έχει διαβιβαστεί ηλεκτρονικά, τότε αυτά δεν γίνονται αποδεκτά στη χώρα προορισμού και γυρίζουν πίσω.
Επίσης, οι πελάτες των ΕΛΤΑ μπορούν να παρακολουθούν κανονικά τα πλήρη στοιχεία δρομολόγησης των αποστολών που έχουν πραγματοποιηθεί μετά τις 20 Μαρτίου, μέσα από το σύστημα Track & Trace στην ιστοσελίδα της εταιρείας. Σταδιακά επανέρχονται και τα στοιχεία αποστολών που είχαν πραγματοποιηθεί ως και την 20η Μαρτίου. Επιπλέον επανήλθε η υπηρεσία EMS της ΕΛΤΑ Courier, η οποία είχε διακοπεί προσωρινά.
Κανονικά λειτουργεί και το σύστημα ΕΡΜΗΣ ΠΕΛΑΤΗΣ, με το οποίο οι εταιρικοί πελάτες των ΕΛΤΑ μπορούν να παρακολουθούν οργανωμένα τις ιχνηλατήσεις όλων των αντικειμένων τους εσωτερικού και εξωτερικού.
Όπως εξηγούν άνθρωποι με γνώση της δομής τους, τα ΕΛΤΑ διαθέτουν πολλαπλά συστήματα πληροφορικής για την εξυπηρέτηση των διαφορετικών λειτουργιών που επιτελούν (αλληλογραφία, δέματα, πληρωμές και εισπράξεις, λογαριασμοί, συντάξεις κ.λπ.). Προκειμένου λοιπόν αυτά να επαναλειτουργήσουν θα πρέπει με την ολοκλήρωση της αναβάθμισής τους, να «κουμπώνουν» μεταξύ τους.
Παράλληλα, βάσει των διεθνών πρακτικών, κάθε υποσύστημα θα πρέπει να δοκιμάζεται σε ασφαλές περιβάλλον προτού συνδεθεί με το κεντρικό δίκτυο. Αυτό βεβαίως απαιτεί και περισσότερο χρόνο για την πλήρη λειτουργία του.