Πολιτισμός

Βερολίνο: Ένας αμφισβητούμενος πίνακας τοπίων θεωρείται αυθεντικός Ρέμπραντ

Βερολίνο: Το έργο προήλθε από τις ιδιωτικές εκμεταλλεύσεις του Φρίντριχ Αυγούστου Β', του τελευταίου Δούκα του Όλντενμπουργκ, του οποίου η καταπληκτική συλλογή έργων τέχνης πουλήθηκε μετά την κατάργηση της γερμανικής μοναρχίας.

Για 30 χρόνια, ο πίνακας μιας μεγάλης γέφυρας στο λυκόφως στο Άμστερνταμ πιστώθηκε στο στούντιο του Ρέμπραντ. Αλλά νέα ευρήματα έχουν κάνει το τοπίο να μοιάζει ως αυθεντικό έργο του Ολλανδού δασκάλου. Η Gemäldegalerie του Βερολίνου, που φιλοξενεί μία από τις πιο εκτεταμένες συλλογές Rembrandts στον κόσμο, ανακοίνωσε την ανακάλυψη αυτή την εβδομάδα, ανατρέποντας ουσιαστικά ένα προηγούμενο συμπέρασμα του ερευνητικού προγράμματος Rembrandt σχετικά με την απόδοση του και κατα πόσο είναι αυθεντικό .

Η Gemäldegalerie απέκτησε το Landscape with Arched Bridge το 1924, όταν αποδόθηκε στον Rembrandt. Το έργο προήλθε από τις ιδιωτικές εκμεταλλεύσεις του Φρίντριχ Αυγούστου Β’, του τελευταίου Δούκα του Όλντενμπουργκ, του οποίου η καταπληκτική συλλογή έργων τέχνης πουλήθηκε μετά την κατάργηση της γερμανικής μοναρχίας.

Όπως πολλά από τα καινοτόμα τοπία του Ρέμπραντ, απεικονίζει την ολλανδική ύπαιθρο δραματικά φωτισμένη από το φως του ήλιου και τη σκιά

Στα τέλη της δεκαετίας του 1980, το ερευνητικό πρόγραμμα Rembrandt, αποτελούμενο από Ολλανδούς ιστορικούς τέχνης που κρίνουν με συναίνεση την αυθεντικότητα του Rembrandt παγκοσμίως, απέδωσε εκ νέου το Landscape with Arched Bridge στον μαθητή του Rembrandt Govert Flinck. Υπερασπιζόμενοι την απόφασή τους, ανέφεραν τις «εκπληκτικά, στυλιστικές, τεχνικές και θεματικές ομοιότητες» του πίνακα με ένα παλαιότερο Rembrandt, Τοπίο με πέτρινη γέφυρα, το οποίο φυλάσσεται από το Rijksmuseum στο Άμστερνταμ.

Με άλλα λόγια, νόμιζαν ότι ήταν μια εμφανής προσπάθεια να αντιγράψουν έναν Ρέμπραντ, όπως ένας πλαστογράφος που ανιχνεύει μια υπογραφή.

Αποφασισμένη να αποκαταστήσει την απόδοση του πίνακα του Βερολίνου, η Gemäldegalerie χρησιμοποίησε τεχνολογικές εξελίξεις στην ανάλυση ζωγραφικής για να αξιολογήσει την ηλικία και την εφαρμογή του χρώματος. Οι ερευνητές προσδιόρισαν ότι ήταν ζωγραφισμένο πριν από το τοπίο του Άμστερνταμ, εξηγώντας τον πιο περίπλοκο χειρισμό του φωτός από το τελευταίο έργο.

Ο Ρέμπραντ επέστρεψε επίσης στο έργο της Gemäldegalerie αρκετές φορές για να αναθεωρήσει τη σύνθεση και το χρώμα. Αντίθετα, ο πίνακας του Άμστερνταμ είναι πιο ακριβής και το φως του ήλιου πιο πυκνά ζωγραφισμένο, υπονοώντας ότι τα χειρότερα της καταιγίδας έχουν περάσει.

Το 2020, ένα πορτρέτο 400 ετών στη συλλογή του Μουσείου Τέχνης Allentown που αρχικά πιστώθηκε στον Παλιό Δάσκαλο και στη συνέχεια στη δεκαετία του 1970 αποδόθηκε εκ νέου στο στούντιο του Ρέμπραντ, προσδιορίστηκε ότι είχε εκτελεστεί από τον Ολλανδό ζωγράφο.

Ιδρύματα όπως η Εθνική Πινακοθήκη στο Λονδίνο, το Μουσείο Καλών Τεχνών στη Βοστώνη και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης στη Νέα Υόρκη έχουν αντιμετωπίσει προκλήσεις ως προς την αυθεντικότητα των υποτιθέμενων Ρέμπραντ στις συλλογές τους.

Τα περισσότερα μεγάλα ιδρύματα τέχνης έχουν πλέον τη δική τους ομάδα ερευνητών.

Παρά την επιρροή του στο είδος, ο Ρέμπραντ ζωγράφισε λίγα τοπία. Η εκ νέου απόδοση του πίνακα του Βερολίνου ανεβάζει τον αριθμό των γνωστών τοπίων του καλλιτέχνη σε επτά. Το τοπίο με τοξωτή γέφυρα εκτίθεται επί του παρόντος στην έκθεση «David Hockney – Landscapes in Dialogue», η οποία περιλαμβάνει τη σειρά του Hockney «Three Trees near Thixendale».

Μαζί, ο Χόκνεϊ και ο αναστηλωμένος Ρέμπραντ δημιουργούν μια «εντυπωσιακή συζήτηση», σύμφωνα με την Gemäldegalerie.`