Κόσμος

Ουκρανία: Τεράστια προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα

Ουκρανία: Πέρα από την ενεργειακή κρίση έχουν δημιουργηθεί τεράστια προβλήματα στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, τα οποία διογκώνονται.

Πέρα από μία πρωτοφανή ενεργειακή κρίση που συνεχίζει να πλήττει την παγκόσμια οικονομία, ο πόλεμος στην Ουκρανία δημιούργησε τεράστια προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα. Αυτό προκάλεσε από αυξήσεις τιμών μέχρι δυσκολίες στη μεταφορά προϊόντων και ελλείψεις πρώτων υλών και τροφίμων.

Τα προβλήματα συνεχίζονται αν αναλογιστεί κανείς ότι οι αεροπορικές λόγω των κυρώσεων παρακάμπτουν μία από τις μεγαλύτερες σε έκταση χώρες. Από την άλλη οι ναυτιλιακές δεν μπορούν να πιάσουν λιμάνι συμμετέχοντας στα εμπάργκο.

Προβλήματα και στην βιομηχανία

Στον δευτερογενή τομέα παραγωγής τα προβλήματα είναι τεράστια. Πολλές εταιρείες μειώνουν την παραγωγή, καθώς οι καταναλωτές έχουν μειωμένη αγοραστική δύναμη λόγω των αυξήσεων στην ενέργεια. Μεγάλες και πετυχημένες εταιρείες αναγκάζονται τώρα νε μειώσουν την παραγωγή τους είτε επειδή η ζήτηση για τα προϊόντα τους είναι μικρότερη λόγω της κατάστασης, είτε επειδή οι τιμές τους ανεβαίνουν, είτε και τα δύο.

Ακόμη, ένα παράδειγμα είναι η Apple η οποία ανακοίνωσε σύμφωνα με πηγές του ειδησεογραφικού πρακτορείου Nikkei Asia ότι θα κατασκευάσει 20% λιγότερα μοντέλα iPhone SE το ερχόμενο τρίμηνο, ενώ μειώνει επίσης και την παραγωγή σε AirPods. Η αμερικανική εταιρεία ενημέρωσε τους προμηθευτές της ότι σκοπεύει να μειώσει την παγκόσμια παραγωγή για τα εν λόγω μοντέλα iPhone κατά δύο με τρία εκατ. μονάδες, επικαλούμενη χαμηλότερη ζήτηση από το αναμενόμενο.

Επίσης στοχεύει να μειώσει την παραγωγή για τα AirPods κατά δέκα εκατ. για ολόκληρο το 2022, καθώς η ζήτηση δεν είναι τόσο μεγάλη. Την ίδια ώρα εταιρείες όπως η Tesla και η Toyota είναι αντιμέτωπες με σημαντικές αυξήσεις σε υλικά κατασκευής μπαταριών με αποτέλεσμα να ανεβαίνει το κόστος τους και να μειώνεται η ζήτηση.

Τεράστια η πρόκληση στα λιμάνια

Οι νέες προκλήσεις στην εφοδιαστική αλυσίδα έρχονται μετά από δύο χρόνια διαταραχών, καθυστερήσεων και υψηλότερων τιμών για όλες τις εταιρείες που χρησιμοποιούν παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού για να μεταφέρουν προϊόντα σε όλο τον κόσμο. Ενώ οι πλήρεις οικονομικές επιπτώσεις του πολέμου και των σαρωτικών κυρώσεων στη Ρωσία δεν είναι ακόμη σαφείς, πολλοί κλάδοι προετοιμάζονται για να επιδεινωθεί μια ήδη κακή κατάσταση.

Οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού πλήττονται ήδη λόγω της πανδημίας. Τα αποτελέσματα, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς με τους οποίους μίλησαν οι Ταίμς της Νέας Υόρκης, θα ποικίλλουν για συγκεκριμένους κλάδου και θα εξαρτηθούν από τη διάρκεια της εισβολής, όμψς οι επιπτώσεις θα μεγεθύνονται λόγω μιας ήδη ευάλωτης αλυσίδας εφοδιασμού, αναφέρεται.

Υπάρχει ακόμα τεράστια συμφόρηση λιμανιών στις Ηνωμένες Πολιτείες. Το κόστος μεταφοράς είναι πολύ υψηλό. Το κλείσιμο εργοστασίων στην Ασία εξακολουθεί να είναι ένα ζήτημα, ανέφεραν οι πηγές. Ο παγκόσμιος ναυτιλιακός γίγαντας Maersk ανακοίνωσε ότι θα αναστείλει προσωρινά όλες τις αποστολές προϊοντων, με εξαίρεση τα τρόφιμα και τα φάρμακα, από και προς τη Ρωσία μέσω όλων των οδών. Οι Ocean Network Express, Hapag-Lloyd και MSC, οι άλλοι μεγάλοι μεταφορείς στον κόσμο, έχουν ανακοινώσει παρόμοιες αναστολές διακίνησης εμπορευμάτων.

Αυξήθηκε το κόστος κατασκευής οχημάτων

Με την ενέργεια να φτάνει στα ύψη και την εφοδιαστική αλυσίδα να ανακαλύπτει νέο ρεκόρ επηρεάζεται και ο τομέας του αυτοκινήτου. Μάλιστα για μία μεγάλη αυτοκινητοβιομηχανία, όπως η Toyota Motor, είναι περίπου 520 $.

Αυτή είναι η εκτιμώμενη αύξηση του κόστους παραγωγής ανά όχημα για τη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, καθώς ο πόλεμος στην Ουκρανία προκαλεί μεγάλα προβλήματα στις αλυσίδες εφοδιασμού και εκτοξεύει τις τιμές των πρώτων υλών στα ύψη, αναφέρει το Nikkei Asia.

Εάν το ποσό αυτό πολλαπλασιαστεί με τα 10 εκατομμύρια αυτοκίνητα που σχεδιάζει να κατασκευάσει φέτος η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία, το πλήγμα είναι μεγάλο. Όλοι μαζί, οι επτά κατασκευαστές επιβατικών αυτοκινήτων της Ιαπωνίας αντιμετωπίζουν αύξηση στο κόστος πρώτων υλών κατά περίπου 1,4 τρισεκατομμύρια γιεν ή κατά 11,5 ολόκληρα δισεκατομμύρια δολάρια μέσα στους τελευταίους μόνο μήνες, σε σύγκριση με το προηγούμενο οικονομικό έτος, σύμφωνα με στοιχεία της Tokai Tokyo Research Institute. “Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αναμένεται να απορροφήσουν μέρος της αύξησης του κόστους αλλά θα είναι δύσκολο να απορροφήσουν όλες τις αυξήσεις, ανέφερε η εταιρεία.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο