Όλα αλλάζουν στην Ανατολική Μεσόγειο μετά τον πόλεμο στην Ουκρανία, ειδικά σε ότι αφορά τους αγωγούς από και προς την ΕΕ, καθώς και την πάγια απαίτηση όλων, για πλήρη απεξάρτηση από το ρωσικό φυσικό αέριο.
Η Ρώμη προτείνει ο υπό κατασκευή αγωγός IGI Poseidon S.A. με συμμετοχή (50% της ιταλικής εταιρείας Edison, 50% της ελληνικής ΔΕΠΑInternational Projects) ως προς την διαδρομή όμως Ελλάδος-Ιταλίας, να συνδεθεί με τον αγωγό EastMed, για να μεταφερθεί ισραηλινό και κυπριακό φυσικό αέριο στην Ευρώπη, στα πλαίσια του νέου ενεργειακού σχεδίου της ΕΕ και με τις ευλογίες των ΗΠΑ.
Το κομμάτι του αγωγού φυσικού αερίου “Ποσειδών” συνδέει Ελλάδα και Ιταλία, και σχεδιάστηκε από το 2008, προβλέποντας συνολική επένδυση 6 δισ. δολαρίων.
Ο αγωγός East Med-Poseidon, συνολικού μήκους 1.900 χιλιομέτρων, μπορεί να μεταφέρει έως και 12 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα ετησίως, και αργότερα το μέγιστο 20 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα, θα αποτελείται από μια υπεράκτια γραμμή περίπου 210 χιλιομέτρων που διασχίζει το Ιόνιο προς την Ιταλία και το Οτράντο.
“Πλήρη απεξάρτηση από τη Ρωσία”
Σύμφωνα με δημοσίευμα του “”pentapostagma.gr”, η φάση ανάπτυξης έχει ολοκληρωθεί και το έργο είναι έτοιμο για τη φάση κατασκευής, έχοντας λάβει όλες τις απαραίτητες περιβαλλοντικές άδειες τόσο στην Ιταλία όσο και στην Ελλάδα.
Σε μια πρόσφατη συνέντευξη στο πρακτορείο ειδήσεων «Agenzia Nova», ο Nicola Monti, Διευθύνων Σύμβουλος της Edison, δήλωσε πώς το έργο για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Eastmed-Poseidon, σχεδιάστηκε για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τα κοιτάσματα του Ισραήλ στην Ευρώπη, διερχόμενος από Κύπρο και Ελλάδα, προς την Ιταλία.
Το πιο κοντινό στην ευρωπαϊκή αγορά
Εφόσον, Έλληνες, Ιταλοί, Ισραηλινοί, Κύπριοι συμφωνούν σε κάτι που αναμένεται να εγκρίνουν οι ΗΠΑ, τότε εκτιμάται ότι ο αγωγός αυτός υπάρχει πιθανότητα να υλοποιηθεί τα επόμενα χρόνια.
Όσο για την Τουρκία, εκτιμάται ότι τα πράγματα είναι ακόμη θολά και οι Τούρκοι θα επιχειρήσουν να αντιδράσουν σθεναρά. Τον τελευταίο λόγο όμως θα έχουν οι εταιρείες – κολοσσοί και ο Λευκός Οίκος.