Οικονομία

Ακρίβεια προϊόντων: Στο τραπέζι το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά

Ακρίβεια προϊόντων: Στο τραπέζι το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ σε βασικά αγαθά

Ανοιχτό το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ σε είδη πρώτης ανάγκης άφησε ο γενικός γραμματέας Εμπορίου και Προστασίας του Καταναλωτή, Σωτήρης Αναγνωστόπουλος.

Όπως είπε στο Πρώτο Πρόγραμμα: «Η διαφορά που υπάρχει στα είδη πρώτης ανάγκης προφανώς έχει να κάνει με το ότι ασχέτως του μεγέθους του εισοδήματος του κάθε νοικοκυριού, η κατανάλωση αυτή λίγο πολύ είναι ίδια, οπότε δεν υπάρχει το στοιχείο της εύνοιας στους οικονομικά ισχυρότερους. Εκεί είναι ένα θέμα που μπορεί να το δει κανείς».

«Πάντα η κυβέρνηση προσπαθεί, προκειμένου να αντιμετωπίσει την ακρίβεια, να ενισχύσει κυρίως αυτούς που πλήττονται περισσότερο από την κρίση. Στο πλαίσιο αυτό, οι γενικές μειώσεις του ΦΠΑ δεν είναι ένα εργαλείο επιλογής, υπό την έννοια ότι ενισχύει το ίδιο και αυτούς που έχουν και αυτούς που δεν έχουν», εξήγησε και πρόσθεσε:  «ωστόσο για τα αγαθά πρώτης ανάγκης, τα οποία καταναλώνονται και από αυτούς που έχουν μεγαλύτερα εισοδήματα και από αυτούς που έχουν μικρότερα εισοδήματα, εκεί ενδεχομένως θα μπορούσε να δει κάποιος διάφορες λύσεις, μια από τις οποίες είναι και η μείωση του ΦΠΑ».

Ο δημοσιονομικός χώρος είναι περιορισμένος

Ο ίδιος διευκρίνισε ότι σε κάθε περίπτωση, είναι αρμοδιότητα του υπουργείου Οικονομικών να εξετάσει πως θα χρησιμοποιηθεί ο δημοσιονομικός χώρος για την ενίσχυση των πιο αδύναμων οικονομικά στρωμάτων της κοινωνίας.

«Σε κάθε περίπτωση, ο δημοσιονομικός χώρος είναι περιορισμένος, δεν μπορεί να λαμβάνονται ταυτόχρονα πολλά μέτρα για να πετύχουν τον ίδιο σκοπό, οπότε τις προτεραιότητες τις καθορίζει το υπουργείο Οικονομικών»,  είπε σύμφωνα με την ertnews, υπενθυμίζοντας ότι «ήδη έχει ανακοινωθεί ότι θα υπάρχει κάποια ενίσχυση των χαμηλότερων οικονομικά κοινωνικών στρωμάτων προκειμένου να ανταπεξέλθουν στην ακρίβεια».

Για τον ΕΦΚ

«Καταλαβαίνουμε ότι στον ΕΦΚ στα καύσιμα, άλλη κατανάλωση κάνει κάποιος που έχει χαμηλότερο εισόδημα με ένα αυτοκίνητο μικρότερου κυβισμού, και διαφορετική κατανάλωση κάνει κάποιος με αυτοκίνητο μεγαλύτερου κυβισμού, μεγαλύτερο εισόδημα και  ενδεχομένως περισσότερα αυτοκίνητα. Η οριζόντια μείωση ενός τέτοιου φόρου θα οδηγούσε σε μεγαλύτερη ελάφρυνση προς αυτούς που έχουν περισσότερα μέσα. Αυτό, σε ένα κράτος δικαίου και σε μια κοινωνία αλληλεγγύης δεν είναι κάτι που μπορεί να επιλέξει η κυβέρνηση» σημείωσε.