Η μεγάλη μέρα για το Θριάσιο Ι έφτασε. Τρία χρόνια μετά την «κόκκινη κάρτα» της Κομισιόν, αύριο μπαίνει στην τελική ευθεία η έναρξη της επένδυσης των 158 εκατ. ευρώ για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο Πεδίο, με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης. Αφού εξασφάλισε την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου, η αναθεωρημένη σύμβαση παίρνει τον δρόμο των υπογραφών και της κύρωσης από το Ελληνικό Κοινοβούλιο. Ανοίγει έτσι ο δρόμος για την έναρξη της υλοποίησης της επένδυσης από την ανάδοχο κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair ως το τέλος της χρονιάς.
Το φως στην άκρη του τούνελ είχε διαφανεί από το περασμένο καλοκαίρι, οπότε η κατ’ αρχήν αποδοχή της αναθεωρημένης σύμβασης παραχώρησης από τη Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (DG Comp) έβαλε το νερό στο αυλάκι. Η επισημοποίηση κόλλησε στη γραφειοκρατία των Βρυξελλών, κι η ευρωπαϊκή σφραγίδα μπήκε λίγο πριν τα Χριστούγεννα.
Πώς λύθηκε ο γρίφος της αναθεώρησης
Για να λυθεί ο «γόρδιος δεσμός» που κρατούσε στον πάγο τη σύμβαση, καθώς κρίθηκε ότι αυτή που κυρώθηκε από τη Βουλή επί της προηγούμενης κυβέρνησης (01/11/2018) ενείχε στοιχεία κρατικής ενίσχυσης, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών χρειάστηκε να προχωρήσει σε επάλληλους κύκλους αναδιαπραγμάτευσης των όρων.
Μεταξύ των 12 τροποποιήσεων της αρχικής σύμβασης παραχώρησης, που «έπεισαν» την Κομισιόν, περιλαμβάνεται ο διπλασιασμός του αρχικού οικονομικού ανταλλάγματος από 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Ακόμη, αυξήθηκε και η ετήσια πληρωμή του παραχωρησιούχου προς τον κύριο του έργου, δηλαδή τη ΓΑΙΑΟΣΕ, από 2,51% σε 5% επί των ακαθάριστων ετήσιων εσόδων για όλη την περίοδο παραχώρησης.
Επίσης, το ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα διπλασιάστηκε από 350.000 ευρώ σε 700.000 ευρώ. Η δε διάρκεια της παραχώρησης από τα 60 έτη μειώθηκε στα 37 με δυνατότητα παράτασης για ακόμη 23 υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις. Οι αλλαγές οδήγησαν μάλιστα στον διπλασιασμό του ποσοστού συμμετοχής της Goldair στην εταιρεία Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο (ΘΕΚ), φτάνοντας στο 40%. Η ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ διατηρεί το υπόλοιπο 60%.
Το προφίλ του έργου
Το πρότζεκτ για το εμπορευματικό κέντρο στην έκταση των 588 στρ., ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ, στην πρώτη φάση, διάρκειας 24 μηνών, θα ξεκινήσει με την κατασκευή 120.000 τ.μ. αποθηκευτικών χώρων και υποστηρικτικών εγκαταστάσεων. Κατόπιν θα κατασκευαστούν ακόμη 115.000 τ.μ. σε ορίζοντα 5ετίας. Ο συνολικός προϋπολογισμός της επένδυσης ανέρχεται σε 158,4 εκατ. ευρώ. Την κατασκευή των υποδομών του έχει αναλάβει η Μυτιληναίος.
Στην πλήρη ανάπτυξη, καθημερινά θα εξυπηρετούνται συνολικά 400 φορτηγά και 50 βαγόνια, ενώ θα δημιουργηθούν 250.000 παλετοθέσεις. Στην κατασκευαστική περίοδο εκτιμάται πως θα απασχοληθούν 700 άτομα και στην πλήρη λειτουργία του ΘΕΚ 5.000 άτομα.
Όπως ανέφερε εχθές, κατά την παρουσίαση της πλατφόρμας e–Logisticportalτου Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, ο γενικός γραμματέας μεταφορών κ. Γιάννης Ξιφαράς, η βελτίωση των υποδομών αποτελεί βασικό άξονα της στρατηγικής της κυβέρνησης για τη στήριξη του κλάδου των logistics. Σήμερα, η εφοδιαστική αλυσίδα συνεισφέρει κατά 9,5% στο ΑΕΠ της χώρας, με ακαθάριστη προστιθέμενη αξία 11 δισ. ευρώ και αναμένεται τα επόμενα χρόνια η συμβολή της να αυξηθεί στο 12%.
Στην παράταση το Θριάσιο ΙΙ
Η θετική έκβαση της υπόθεσης της παραχώρησης του Θριασίου Ι «ξεκλείδωσε» και την έναρξη του νέου διαγωνισμού για την όμορη έκταση του “Θριασίου ΙΙ”. Η αξιοποίηση της έκτασης των 1.450 στρ. που ανήκει στον ΟΣΕ θα βάλει τις βάσεις για τη δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού hub της χώρας, αποτελώντας το κλειδί για την ανάδειξή της σε κόμβο logistics για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Σύμφωνα με τον γενικό γραμματέα, ο διεθνής διαγωνισμός βαίνει προς ολοκλήρωση, ενώ το υψηλό επενδυτικό ενδιαφέρον ήταν ο λόγος που πήρε την τρίτη του παράταση για κατάθεση προσφορών στις 28 Ιουνίου 2022. Η διάρκεια της παραχώρησης θα είναι 30 χρόνια και η συνολική αξία του έργου εκτιμάται σε 561,7 εκατ. ευρώ. Η εφάπαξ καταβολή στον ΟΣΕ θα είναι κατ’ ελάχιστον 20 εκατ. ευρώ, ενώ ο Οργανισμός θα εισπράττει και ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα (ΕΕΑ) για όλη την περίοδο της παραχώρησης του Εμπορευματικού Σιδηροδρομικού Σταθμού και Σταθμού Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του Θριασίου Πεδίου.
Προκειμένου να μην έχει η διαγωνιστική διαδικασία την…τύχη της προηγούμενης, η οποία παρήλθε άγονη, παρά το αρχικό επενδυτικό ενδιαφέρον που διαφαινόταν, το αρμόδιο υπουργείο προχώρησε σε διαβούλευση με την αγορά, η οποία ολοκληρώθηκε στις 24/2/2021. Στόχος ήταν η ενίσχυση της ελκυστικότητας του διαγωνισμού για την πραγματοποίηση της επένδυσης, ενώ παράλληλα θα είναι συμβατή και θα ικανοποιεί την επιχειρηματική στρατηγική του κυρίου του έργου, δηλαδή του ΟΣΕ.
Ιωάννης Ξιφαράς: Σε δύο μέρες υπογράφεται η σύμβαση με τον ανάδοχο για το «Θριάσιο Ι»
Νωρίτερα, ο Γενικός Διευθυντής και Μέλος Δ.Σ. του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, Δρ. Αθανάσιος Κελέμης, σχολιάζοντας τη λειτουργία του e-Logistic Portal, υπογράμμισε ότι η Επιτροπή Logistics κατάφερε να συγκεντρώσει και να οργανώσει ψηφιακά έναν τεράστιο όγκο πληροφοριών, που, σήμερα, απαιτεί χρόνο για κάθε εμπλεκόμενο να τον εντοπίσει και κυρίως να τον διαχειριστεί, προς αξιοποίηση και εφαρμογή.
Όπως σημείωσε, η νέα πρωτοβουλία του Επιμελητηρίου έρχεται να προσφέρει λύσεις σε καθημερινά, μικρά ή μεγάλα, προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας, τα οποία την τελευταία διετία έχουν ενταθεί λόγω της πανδημίας. Αυτός ήταν ένας από τους βασικούς λόγους, για τους οποίους το Επιμελητήριο κι η αρμόδια Επιτροπή αποφάσισαν να οργανώσουν μια εξειδικευμένη ηλεκτρονική πύλη, πρόσθεσε.
Τόνισε, δε, ότι η εν λόγω πρωτοβουλία συμβάλλει στην καλύτερη διαχείριση και των έκτακτων συνθηκών, που προκάλεσε διεθνώς στη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Αναφερόμενος, τέλος, στη στρατηγική που ακολουθεί το Επιμελητήριο σε θέματα νέων τεχνολογιών, ο Δρ. Κελέμης υπογράμμισε ότι ως φορέας είναι απόλυτα προσηλωμένος στο ζήτημα της ψηφιοποίησης και, όπου θεωρεί ότι μπορεί να συνδράμει στη λεγόμενη ψηφιακή μετάβαση της αγοράς, το πράττει με όλες τις δυνάμεις του.
Το e-Logistic Portal
Από την πλευρά του ο Πρόεδρος της Επιτροπής Logistics του Ελληνογερμανικού Επιμελητηρίου, κ. Γιώργος Στάμνος, στη σύντομη τοποθέτησή του σημείωσε ότι το Επιμελητήριο έχοντας κατανοήσει απόλυτα τη σημασία της ψηφιοποίησης και της οργάνωσης των πληροφοριών μέσα από πλατφόρμες, οι οποίες προσφέρουν πρόσβαση σε πληθώρα γνώσεων και εύχρηστους τρόπους αναζήτησης, προχώρησε στην οργάνωση του e-Logistic Portal.
Όπως εξήγησε, «προσπαθήσαμε να προσεγγίσουμε με έναν καινοτόμο τρόπο, εναρμονισμένο στις απαιτήσεις της εποχής που θέλουν ο κάθε ενδιαφερόμενος να έχει εύκολη και ψηφιακή πρόσβαση, εύχρηστο τρόπο πλοήγησης και μέσα από links να βρίσκει βασικές και χρήσιμες πληροφορίες, αλλά και να κατανοεί προς ποια κατεύθυνση θα μπορεί να αναζητά ακόμα περισσότερες, σχετικά με τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας».
Σημειώνεται ότι τα Μέλη της Επιτροπής που συνεργάστηκαν για την εκπόνηση του e-Logistic Portal είναι οι κ.κ. Γιώργος Στάμνος, Διευθυντής Ανάπτυξης Οδικών Δικτύων της Goldair Cargo, Bασίλειος Ηλιάδης, Freight Manager Marine & Aviation Solutions της Golden Cargo, Αθανάσιος Καμενίδης, Logistics Manager της Vianox, Γεώργιος Ρουγγέρης, Head of Sales Truck / TopUsed / Van της MAN Hellas Truck & Bus S.A., η κ. Aγγελική Πάλλη, Senior Account Supervisor, Cargo Development, του Athens International Airport S.A., ο κ. Γεώργιος Πρεβεζιάνος, Logistics Manager της ΑΛΟΥΜΥΛ Α.Ε. και η κ. Βικτωρία Τσολίδου, MBA, MBB, CQA, Head of Transformation & Business Development Division, του ThPA S.A. – Port of Thessaloniki.