Η ελληνική ναυτιλία θα βρεθεί ξανά στη πρώτη γραμμή. Αυτή τη φορά για να σηκώσει το βάρος του εφοδιασμού της ΕΕ με φυσικό αέριο LNG , μετά την συμφωνία των Η.Π.Α να προμηθεύσουν τα κράτη της Ευρωπαϊκής Ενωση με 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG μέχρι το τέλος του 2022.
Ο κυρίαρχος ρόλος των ελληνικών πλοίων στην προσπάθεια της Δύσης να μειώσει τις εισαγωγές φυσικού αερίου από τη Ρωσία θα αναδειχθεί και στα επόμενα χρόνια, με την αυξημένη ζήτηση που αναμένεται να υπάρξει από την Ευρώπη, σε υγροποιημένο LNG, τόσο από τις Η.Π.Α όσο και από άλλες αγορές . Σημειώνουμε ότι ένα στα πέντε πλοία του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς LNG ανήκει σε ελληνικά συμφέροντα.
Σύμφωνα με τη χρηματιστηριακή εταιρεία Poten, μέχρι τον Ιανουάριο του 2022 ο παγκόσμιος στόλος των LNG Carriers (με χωρητικότητα άνω των 100.000 κυβικών μέτρων) αποτελούνταν από 582 πλοία, ενώ άλλα 151 πλοία ήταν υπό ναυπήγηση, εκ των οποίων τα 122 είναι ήδη συνδεδεμένα με μακροπρόθεσμες συμβάσεις.
Από τα 733 πλοία μεταφοράς LNG (σε λειτουργία και υπό παραγγελία), τα 156 ανήκουν σε ναυτιλιακές εταιρείες ελληνικών συμφερόντων, οι οποίες πρωταγωνιστούν στο παγκόσμιο εμπόριο LNG δια θαλάσσης.
Η συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ για προμήθεια επιπλέον 15 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων LNG μέχρι το τέλος του 2022, καθώς και η απόφαση της ΕΕ να διαφοροποιήσει τις πηγές εφοδιασμού της με φυσικό αέριο γενικά, αναμένεται να αυξήσει τη ζήτηση για πλοία μεταφοράς LNG.
Τα επιπλέον 15 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG ισοδυναμούν με το 37% του LNG που προμηθεύτηκαν τα 27 κράτη μέλη της ΕΕ από τον Μάρτιο έως τον Δεκέμβριο του 2021, με βάση την παρακολούθηση πλοίων από τη Lloyd’s List Intelligence.
Σύμφωνα με έκθεση της ING Bank, όπως σημειώνεται στο “Greek City Times”, η αύξηση από τις ΗΠΑ είναι πιθανή, αλλά οι ποσότητες είναι πολύ κάτω από τις ανάγκες για να αντικαταστήσουν τις εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου.
Οι ευρωπαϊκές εισαγωγές από τη Ρωσία – μέσω αγωγών – αντιστοιχούν στο 40% των αναγκών σε φυσικό αέριο, ποσότητα που ισοδυναμεί με 155 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2021.
Συνολικά, η κατανάλωση φυσικού αερίου στην ΕΕ ανήλθε σε 399 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα το 2021, σύμφωνα με έγγραφο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
Σε κάθε περίπτωση, ένα πολύ μεγάλο μέρος της ποσότητας που περνούσε η ΕΕ μέσω αγωγών θα προμηθεύεται πλέον από πλοία. Ήδη, στο πλαίσιο της συμφωνίας, οι ΗΠΑ έχουν δεσμευτεί για τουλάχιστον 50 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα LNG έως το 2030 για τις ευρωπαϊκές χώρες για να αντικαταστήσουν περίπου το ένα τρίτο των ρωσικών προμηθειών φυσικού αερίου.
Αναλυτές εκτιμούν ότι η συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ αναμένεται να οδηγήσει σε αύξηση της ζήτησης για LNG Carriers το δεύτερο τρίμηνο του τρέχοντος έτους και αύξηση των ναύλων σε μια περίοδο που εποχικά χαρακτηρίζεται από χαμηλό ενδιαφέρον για ναύλωση αυτών των πλοίων.
Ωστόσο, εκτιμάται ότι η πολύ υψηλή τιμή του φυσικού αερίου ως προϊόντος μπορεί να επηρεάσει αρνητικά τις ναυλώσεις στην αγορά. Οι αναλυτές λένε ότι η μετατόπιση περισσότερων πλοίων στην αγορά spot προς τις ΗΠΑ-ΕΕ αντί για το εμπόριο ΗΠΑ-Ασίας έχει μειώσει τη χωρητικότητα φορτίου λόγω μικρότερης απόστασης ΗΠΑ-ΕΕ από ό,τι ΗΠΑ-Ασίας, που σημαίνει περισσότερα πλοία διαθέσιμα για φορτίο. Αρνητικά επιτόκια στο εμπόριο ΗΠΑ-ΕΕ έχουν ήδη εμφανιστεί πρόσφατα.
Για το λόγο αυτό, δεδομένων των πολύ υψηλών τιμών του φυσικού αερίου, οι ναυλώσεις διάρκειας ενός έτους και άνω παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους πλοιοκτήτες. Η πλειονότητα των αποστολών LNG διεθνώς εξυπηρετείται με μακροπρόθεσμα συμβόλαια, συνήθως τεσσάρων έως δώδεκα ετών, ενώ λιγότερο από το 40% όλων των αποστολών LNG είναι συμβάσεις άμεσης αγοράς και βραχυπρόθεσμες συμβάσεις. Το σύνολο των πλοίων LNG (μακροπρόθεσμα συμβόλαια και αγορά spot) ανήλθε σε 356,1 εκατομμύρια τόνους το 2020, σύμφωνα με τον Διεθνή Όμιλο Εισαγωγέων Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου.
Ναύλοι
Ο Drewry εκτίμησε πρόσφατα (πριν από τη συμφωνία ΗΠΑ-ΕΕ) ότι οι ευρωπαϊκές εισαγωγές LNG θα αυξάνονταν καθώς οι χώρες της ΕΕ μείωσαν τις εισαγωγές ρωσικού αερίου τους. Ωστόσο, οι ναύλοι μεταφοράς LNG θα παραμείνουν χαμηλοί καθώς τα περισσότερα πλοία θα κατευθυνθούν προς την Ευρώπη. Το εμπόριο θα αυξηθεί στη συντομότερη γραμμή ΗΠΑ-Ευρώπης αντί για τη διαδρομή των ΗΠΑ προς την Ασία, μειώνοντας τη ζήτηση για τόνους LNG το 2022.
Πρόσθεσε επίσης ότι η απομάκρυνση των χωρών της ΕΕ από το ρωσικό αέριο θα τονώσει τις επενδύσεις σε έργα υγροποίησης φυσικού αερίου στις ΗΠΑ και την Αφρική. Ωστόσο, η προσφορά LNG αναμένεται να παραμείνει περιορισμένη για τα επόμενα πέντε χρόνια, γεγονός που θα διατηρήσει τις τιμές LNG υψηλές με αυξημένες πιθανότητες αντικατάστασης του LNG με άνθρακα.