Οι αρχαιολόγοι αναδημιούργησαν μια βίλα της Πομπηίας που καταστράφηκε από την έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ. χρησιμοποιώντας τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας για να κατανοήσουν καλύτερα πώς θα έβλεπαν οι επισκέπτες το αρχαίο σπίτι, σύμφωνα με την πρόσφατα δημοσιευμένη εργασία στο αρχαιολογικό περιοδικό Antiquity.
Οι ερευνητές δημιούργησαν προσεκτικά ένα ψηφιακό μοντέλο του αρχαίου σπιτιού, γνωστό ως Σπίτι των Επιγραμμάτων, μια βίλα που ανασκάφηκε τη δεκαετία του 1870 και ονομάστηκε έτσι επειδή περιέχει μυθικούς πίνακες που συνοδεύονται από ελληνικά επιγράμματα.
Ενώ ο ιδιοκτήτης του σπιτιού είναι αδύνατο να γνωρίζει με βεβαιότητα, οι ερευνητές υποστήριξαν ότι μπορεί να ανήκε σε έναν Lucius Valerius Flaccus, επειδή ένα δαχτυλίδι με σφραγίδα που έφερε το σιγίλι του ανακαλύφθηκε εκεί. Ανεξάρτητα από αυτό, η πλούσια διακόσμηση και οι πολυάριθμες εντυπωσιακές τοιχογραφίες δείχνουν ότι ανήκε σε μια σημαντική οικογένεια πατρικίων.
Η εργασία, με τίτλο «Επανεξέταση του εσωτερικού χώρου της Πομπηίας μέσω συνδυασμένης παρακολούθησης ματιών βασισμένη στην εικονική πραγματικότητα και τρισδιάστατου GIS», γράφτηκε από τον PhD. υποψήφιος Danilo M. Campanaro και ο καθηγητής Giacomo Landeschi, οι οποίοι είναι και οι δύο συνδεδεμένοι με το Τμήμα Αρχαιολογίας και Αρχαίας Ιστορίας του Πανεπιστημίου Lund, Σουηδία.
Χρησιμοποιώντας κινήσεις που παρακολουθούν τα μάτια, οι ερευνητές μπόρεσαν να εξακριβώσουν τι είδους διακοσμήσεις τραβούν φυσικά τα βλέμματα όσων εξερευνούν τη βίλα. Οι εθελοντές περπάτησαν εικονικά μέσα από το τρισδιάστατο σπίτι που είχε δύο διαφορετικές επιλογές φωτισμού, την αυγή στο χειμερινό ηλιοστάσιο ή το μεσημέρι στο θερινό ηλιοστάσιο.
Μόνο το μπροστινό μέρος του σπιτιού ήταν ορατό στο κοινό, και όσο πιο βαθιά εισχωρούσε, τόσο πιο κοντά στην οικογένεια θα έπρεπε να είναι κανείς. Φαίνεται ότι τα καλύτερα διακοσμητικά, πίνακες ζωγραφικής και άλλα οπτικά ερεθίσματα προορίζονταν για τον στενό κύκλο του ιδιοκτήτη, παρουσιάζοντας εκλεπτυσμένα ελληνικά προϊόντα που τραβούν τα βλέμματα.