Αυξανόμενη είναι η ανησυχία στην Ευρώπη για τα περιορισμένα αποθέματα σε ντίζελ, , λόγω της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία. Η “γηραιά ήπειρος” έχει αυτή τη στιγμή επάρκεια μόλις 40 ημερών στο συγκεκριμένο καύσιμο.
Η Ευρώπη λαμβάνει ιστορικά το 20% των εισαγωγών της σε ντίζελ από την Ρωσία. Ανήσυχοι από τις ζοφερές προοπτικές, οι έμποροι επιλέγουν να πληρώνουν τώρα τεράστια ασφάλιστρα για να κερδίσουν την κατάλληλη προσφορά αντί να περιμένουν. Εταιρείες, συμπεριλαμβανομένης της Trafigura, έχουν τώρα προειδοποιήσει ότι ορισμένες περιοχές θα ξεμείνουν από ντίζελ.
Υπήρχαν 247,4 εκατ. βαρέλια μεσαίου αποστάγματος – η κατηγορία καυσίμου που υπολογίζει το ντίζελ ως το κυριότερο συστατικό του – αποθηκευμένα στις ευρωπαϊκές χώρες , σύμφωνα με τη Διεθνή Υπηρεσία Ενέργειας (ΙΕΑ). Αυτη η ποσότητα είναι αρκετή για να καλύψει περίπου 40 ημέρες ζήτησης, ακόμα κι αν η περιοχή δεν παρήγαγε ή δεν εισήγαγε ούτε ένα επιπλέον βαρέλι καυσίμου.
Οι ευρωπαϊκές χώρες θα συνεχίσουν να παράγουν ντίζελ και να το εισάγουν από τους παραδοσιακούς προμηθευτές τους εκτός Ρωσίας. Η ταχύτητα με την οποία θα αναπληρωθούν τα αποθέματα θα εξαρτηθεί από την επιτυχία αντικατάστασης των προμηθειών που προέρχονται τώρα από την Ρωσία.
Ενώ η Φινλανδία και η Δανία διαθέτουν αρκετά ιδιωτικά αλλά και κρατικά ελεγχόμενα αποθέματα ούτως ώστε να μπορούν να κρατήσουν σε λειτουργία τη βιομηχανία τους για περισσότερο από έξι μήνες, η Βρετανία και η Νορβηγία διαθέτουν αυτή τη στιγμή αποθέματα για λιγότερο από 30 ημέρες.
Πριν από την πανδημία, η Βρετανία στηριζόταν στις εισαγωγές για να καλύπτει το ήμισυ της ζήτησης για τις ποσότητες μεσαίου αποστάγματος, με το ένα-τρίτο των προμηθειών αυτών να προέρχονται από την Ρωσία, σύμφωνα με στοιχεία της Eurostat.
Οι χώρες ή ακόμη και περιοχές εντός των χωρών που παραδοσιακά στηρίζονται σε προμηθευτές εκτός Ρωσίας για τροφοδοσία, θα ανταποκριθούν καλύτερα σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία. Ο μεγαλύτερος καταναλωτής ντίζελ της Ευρώπης είναι η Γερμανία. Το νότιο τμήμα της χώρας συνδέεται με τη Μεσόγειο μέσω αγωγών αργού πετρελαίου, από τη Μασσαλία της Γαλλίας και την Τεργέστη της Ιταλίας για να τροφοδοτεί τα διυλιστήριά στην Καρλσρούη.
Τα αποθέματα έκτακτης ανάγκης της Γερμανίας διανέμονται σε ολόκληρη την επικράτειά της κατά τέτοιο τρόπο που καθεμία από τις περιοχές έχει επάρκεια τουλάχιστον 15 ημερών, σύμφωνα με τη γερμανική ένωση EBV. Αντίστοιχη με την κατάσταση στην ανατολική Γερμανία είναι και σε Τσεχία, Σλοβακία και Ουγγαρία.