Ελλάδα

Ελληνική ναυτιλία: “Παίκτης – κλειδί” της Ευρώπης στο… ντέρμπι με τη Κίνα

Σύμφωνα με στοιχεία του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson’s οι Ασιάτες αντιπροσωπεύουν πλέον το 43% της παγκόσμιας ναυτιλίας έναντι του 42% που κατέχουν οι Ευρωπαίοι πλοιοκτήτες

Η άνοδος της Ασίας, με πρώτη και καλύτερη τη Κίνα, στη παγκόσμια ναυτιλία, αλλάζει τις ισορροπίες στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου. Σε κάθε περίπτωση,  οι Έλληνες πλοιοκτήτες εξακολουθούν να διατηρούν τη μερίδα του λέοντος στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια ναυτιλία και ταυτόχρονα  αποτελούν την αιχμή του δόρατος στην προσπάθεια τη Ευρώπης να συγκρατήσει και ταυτόχρονα ν΄ ανταγωνιστεί την ανάπτυξη της Κίνας και άλλων χωρών της Ανατολής.

Η Κίνα ανέπτυξε ραγδαία τα τελευταία χρόνια τον εμπορικό της στόλο, ωστόσο και το 2021, στην παγκόσμια κατάταξη, βρέθηκε πίσω από τους Έλληνες πλοιοκτήτες.

Σύμφωνα με στοιχεία του βρετανικού ναυλομεσιτικού οίκου Clarkson’s, οι κινέζοι πλοιοκτήτες διπλασίασαν τον στόλο τους την περασμένη δεκαετία και κατέχουν πλέον μερίδιο 15% στον παγκόσμιο εμπορικό στόλο, κυρίως μέσω της τοποθέτησης παραγγελιών για την κατασκευή νεότευκτων πλοίων. Ούτε όμως οι Έλληνες πλοιοκτήτες έμειναν άπραγοι καθώς αύξησαν τον στόλο τους την περασμένη δεκαετία κατά 70%,  και κατέχουν 17% μερίδιο αγοράς και την πρώτη θέση στον παγκόσμιο στόλο.

“Γερμανική πτώση”

Η ελληνική εμπορική ναυτιλία έσωσε «την τιμή» της ευρωπαϊκής, αλλά δεν επαρκούσε ώστε ο ευρωπαϊκός στόλος να συγκρατήσει το μεγαλύτερο μερίδιο αγοράς έναντι του ασιατικού, αφού την ίδια περίοδο η απότομη πτώση του γερμανικού εμπορικού στόλου κατά 34%,  ήταν η αιτία που η Ευρώπη έχασε την πρωτιά ως παγκόσμια ναυτιλιακή δύναμη. Όπως αναφέρει ο “Οικονομικός Ταχυδρόμος”, για πρώτη φορά τα τελευταία χρόνια οι Ασιάτες πλοιοκτήτες πέτυχαν μεγαλύτερο μερίδιο από τους ευρωπαίους ανταγωνιστές τους.

Σύμφωνα με τον Clarkson’s, οι Ασιάτες αντιπροσωπεύουν πλέον το 43% της παγκόσμιας χωρητικότητας ελέγχοντας 48.472 πλοία, 637 εκατ. gt, έναντι του 42% που κατέχουν οι ευρωπαίοι πλοιοκτήτες που ελέγχουν έναν στόλο 30.610 πλοίων και χωρητικότητας 630 εκατ. gt.

Οι Ασιάτες κέρδισαν μερίδιο γιατί εκτός από τους Κινέζους αναπτύχθηκαν – έστω και με πολύ ηπιότερους ρυθμούς – και οι Ιάπωνες πλοιοκτήτες, οι οποίοι «είδαν» τον στόλο τους να αυξάνεται κατά 16%, κερδίζοντας ένα μερίδιο 12% μεταξύ όλων των ναυτιλιακών χωρών. Ωστόσο και άλλες ασιατικές χώρες έχουν αυξήσει τους στόλους τους και πλέον διαθέτουν ένα συνδυασμένο μερίδιο αγοράς 16%.

Διαρκεί η “αντεπίθεση” της Ασίας

Η περαιτέρω ανάπτυξη του ασιατικού στόλου εις βάρος του ευρωπαϊκού ήταν μια αναμενόμενη για πολλούς εξέλιξη καθώς η οικονομία μετατοπίζεται σταδιακά προς την Ανατολή.  Ο οίκος Clarkson’s εκτιμά ότι η μετατόπιση της χωρητικότητας από την Ευρώπη στην Ασία φαίνεται ότι θα «διατηρηθεί για κάποιο χρονικό διάστημα» καθώς λίγο λιγότερο από το ήμισυ του παγκόσμιου βιβλίου παραγγελιών, περίπου 79 εκατ. gt ή το 49% ανήκει σε πλοιοκτήτες της Ασίας, σε σύγκριση με τους 53 εκατ. gt ή το 33%  που ανήκει σε Ευρωπαίους ιδιοκτήτες.

«Η ΕΕ θα πρέπει να διαμορφώσει μια ολοκληρωμένη και παγκόσμιου προσανατολισμού ναυτιλιακή πολιτική, εστιάζοντας στην υποστήριξη της ανταγωνιστικότητας της ναυτιλίας της και του ευρύτερου ναυτιλιακού πλέγματος, ειδικά στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας. Οι πολιτικές και νομοθετικές πρωτοβουλίες της ΕΕ θα πρέπει να επιτρέπουν στην ευρωπαϊκή ναυτιλία όχι µόνο να επιβιώνει στο πλαίσιο του αυξανόμενου παγκόσμιου ανταγωνισμού, αλλά και να ακμάζει», υπογραμμίζει η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών για την η υποχώρηση του μεριδίου του ευρωπαϊκού εμπορικού στόλου έναντι του ασιατικού που έρχεται σαν συνέχεια και της υποχώρησης της ευρωπαϊκής ναυπηγικής βιομηχανίας.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο