Όταν σκέφτεσαι μία Σκανδιναβή, έρχεται κατευθείαν στο μυαλό σου η φιγούρα της Sanna Marin. Η νεαρή πρωθυπουργός της Φινλανδίας έχει ένα ρεαλιστικό, προσγειωμένο στυλ που αντανακλά τη συναινετική πολιτική της χώρας της. Οι τέσσερις από τις πέντε κορυφαίες χώρες στην Έκθεση για το χάσμα των φύλων 2021 του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ, που κατατάσσονται σταθερά σε υψηλά επίπεδα για την ισότητα μεταξύ των φύλων, είναι Σκανδιναβές, δίνοντας στην χώρα μια άξια φήμη για την ισότητα των φύλων. Ωστόσο, παρά την υψηλή κατάταξή τους στην ισότητα στη σύγχρονη κοινωνία, ο ρόλος των γυναικών στη διαμόρφωση αυτών των βορειοευρωπαϊκών κρατών συχνά παραβλέπεται, μέχρι στιγμής.
Μια νέα έκθεση στη Φινλανδική Εθνική Πινακοθήκη, Ateneum, εξετάζει τις γυναίκες καλλιτέχνες των αρχών του 20ου αιώνα και τον ρόλο τους στην ίδρυση της Φινλανδίας μετά την ανεξαρτησία από τη Ρωσία το 1917.
«Αυτή η οικοδόμηση εθνών περιλάμβανε τη χρήση τέχνης και πολιτισμού για τη δημιουργία μιας νέας αφήγησης και συμμετείχαν άνθρωποι από όλη τη φινλανδική κοινωνία», λέει η διευθύντρια του Ateneum, Marja Sakari.
«Η Φιλανδία χρειαζόταν γυναίκες για να συμμετάσχουν»
Με τη βοήθεια της χρηματοδότησης και της πρόσβασης στην εκπαίδευση, μια ομάδα γυναικών που το μεγαλύτερο μέρος της αποτελείται από κυρίες της καλής κοινωνίας είχε ταξιδέψει στα σαλόνια και τα σχολεία της Ευρώπης και κατάφερε στην επιστροφή να φέρει πίσω πειραματικά στυλ σε μια νεοσύστατη χώρα.
Η Hilda Flodin έμαθε γλυπτική στο Παρίσι, η Ellen Thesleff σχημάτισε το Septem Group που εισήγαγε τον ιμπρεσιονισμό στη Φινλανδία και η Helene Schjerfbeck ανέπτυξε το δικό της μοντερνιστικό στυλ.
Οι Schjerbeck, Thesleff και δύο άλλοι πρώιμοι καλλιτέχνες Elga Sesemann και Sigrid Schauman αποτέλεσαν τη βάση για την έκθεση, η οποία παρουσιάζει τώρα 12 εξαιρετικές γυναίκες δημιουργούς.
«Αυτές οι τέσσερις γυναίκες έπαιξαν κεντρικό, πρωτοποριακό ρόλο στη φινλανδική ιστορία της τέχνης», λέει η ανώτερη ερευνήτρια και επιμελήτρια έκθεσης Anu Utriainen.
Αποφεύγοντας τα δραματικά σκανδιναβικά τοπία που ήταν χαρακτηριστικά των ανδρών καλλιτεχνών στο εθνικό έργο τέχνης της Φινλανδίας, οι γυναίκες μπόρεσαν να αγκαλιάσουν και να αναδείξουν σκηνές και εικόνες της σύγχρονης γυναίκας.
Τα έργα τους δείχνουν τη ζωή της πόλης στη Φιλανδία, τις επαγγελματίες γυναίκες και τον κοσμοπολίτικο τρόπο ζωής
Ορισμένα από την έκθεση παρουσιάζουν πρώιμα γυμνά ζωγραφισμένα από γυναίκες μετά την αλλαγή των κανόνων για τη μοντελοποίηση της ζωής τον 20ο αιώνα. πίνακες που ανατρέπουν το συνηθισμένο ανδρικό βλέμμα.
Πολλοί από τους καλλιτέχνες οδήγησαν αυτό που θα θεωρούνταν «εναλλακτικό» τρόπο ζωής. εργαζόμενες μητέρες, να παραμείνουν ανύπαντρες ή να επιλέξουν να μείνουν χωρίς παιδιά. Αυτό το στοιχείο επιλογής είναι σημαντικό για τους επιμελητές.
«Έχτισαν τις δικές τους εικόνες για τον εαυτό τους, ακολούθησαν τις δικές τους στρατηγικές και έκαναν τις δικές τους επιλογές ζωής. Δεν ήταν θύματα, χάραξαν τον δικό τους δρόμο», προσθέτει ο Utriainen.
Η σύγχρονη γυναίκα, σήμερα στη Φιλανδία
Το «The Modern Woman» βρίσκει το σπίτι του στο Ateneum μετά από μια παγκόσμια περιοδεία που περιελάμβανε στάσεις όπως στο Τόκιο, τη Νέα Υόρκη και πολλά έθνη της Βαλτικής και της Σκανδιναβίας. Σε κάθε μέρος που επισκέφτηκε η έκθεση τόνιζε τον πολιτισμικά ιδιαίτερο ρόλο των γυναικών και ενθάρρυνε συζητήσεις για το φύλο.
Το οδυνηρό «The Modern Woman» άνοιξε στις ΗΠΑ (όπου μια πρώιμη επανάληψη παρουσιάστηκε στο Scandinavia House της Νέας Υόρκης) την εποχή της εκλογικής ήττας της Χίλαρι Κλίντον από τον Ντόναλντ Τραμπ.
«Ένιωσα πραγματικά μια κατάλληλη στιγμή για εμάς να τονίσουμε αυτά τα ζητήματα», λέει ο Utriainen.
Πράγματι, η αντίδραση του πολιτιστικού πολέμου σε πολλά κράτη στην Ευρώπη (και αλλού) δίνει στη «Σύγχρονη Γυναίκα» ακόμη μεγαλύτερη συνάφεια.
Ακόμη και στην προοδευτική Φινλανδία, το ακροδεξιό κόμμα των Φινλανδών ήρθε δεύτερο στις εκλογές του 2019 με λίγο περισσότερο από το 17 τοις εκατό των ψήφων.
«Σε πολλές χώρες σε όλο τον κόσμο υπάρχουν άνθρωποι που προσπαθούν να ανακαλέσουν τα σκληρά κεκτημένα δικαιώματα για τις γυναίκες – ιδιαίτερα τα αναπαραγωγικά δικαιώματα», λέει η Utriainen.
«Είναι σημαντικό να συνεχίσουμε να δίνουμε ευκαιρίες και υποστήριξη στις γυναίκες».
Ενώ η εικόνα μιας σκανδιναβικής γυναίκας σήμερα είναι πιθανό να μοιάζει με τη Sanna Marin, η ανάγκη να ανακαλύψουμε ισχυρά πρότυπα από την ιστορία είναι απαραίτητη και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της δουλειάς στο Ateneum.
Είναι μια αποστολή που τόσο η Sakari όσο και η Utriainen παίρνουν πολύ σοβαρά υπόψη.
«Έχω γίνει πιο ένθερμη φεμινίστρια κατά τη διάρκεια αυτής της διαδικασίας, επειδή έχω δει ότι πρέπει να γίνουν πολλά και τόσες πολλές σπουδαίες γυναίκες καλλιτέχνες να ανακαλυφθούν», λέει η Utriainen.