Ελλάδα

Στην τελική ευθεία ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος

Στα πρώτα 13 χιλιόμετρα θα κατασκευαστεί με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού, ενώ στα υπόλοιπα 61,8χλμ σε νέα χάραξη.

Στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα “Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη”, εντάχθηκε το τμήμα Πάτρα – Πύργος του αυτοκινητοδρόμου Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος”.

Το έργο αφορά την κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος, μήκους 74,8 χλμ.. Το νέο τμήμα αυτοκινητοδρόμου, στα πρώτα 13 χιλιόμετρα θα κατασκευαστεί με διαπλάτυνση της υφιστάμενης Εθνικής Οδού, ενώ στα υπόλοιπα 61,8χλμ θα κατασκευασθεί σε νέα χάραξη. Η δαπάνη ανέρχεται σε 252,1 εκατ. ευρώ.

Ο νέος άξονας μήκους 74,5 χλμ, θα έχει ταχύτητα μελέτης 120 χλμ./ώρα, 8 ανισόπεδους κόμβους, 15 γέφυρες και 64 διαβάσεις. Θα διαθέτει Κέντρο Λειτουργίας και Συντήρησης με Μονάδα Διαχείρισης Κυκλοφορίας και αστυνομικό σταθμό. Η διάρκεια κατασκευής του έργου είναι 40 μήνες.

Οι κατασκευαστές

Την κατασκευή ανέλαβαν οι ελληνικές εταιρίες που συμμετέχουν στην Ολυμπία Οδό. Συμμετέχουν η AΚΤΩΡ με 36%, η ABAΞ με 36% και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με 28%. Το 2014 το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα είχε εξαιρεθεί από το Έργο μέσω Υπουργικής Απόφασης. Τα ημιτελή έργα που εκτελέστηκαν από την Κατασκευαστική Κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού έως τον Ιούνιο του 2011 καταγράφηκαν και μεταβιβάστηκαν στην ευθύνη του κράτους. Λίγους μήνες αργότερα η εταιρία Παραχώρησης και η Κατασκευαστική ΑΠΙΟΝ ΚΛΕΟΣ ολοκλήρωσαν τις μελέτες του τμήματος Πάτρα-Πύργου και τα παρέδωσαν στο Δημόσιο για δημόσιο διαγωνισμό.

Το ιστορικό

Το 2015 το κράτος κατάτμησε το τμήμα Πάτρα Πύργος σε 8 εργολαβίες και προχώρησε σε δημόσιο διαγωνισμό. Το 2018 το κράτος υπέγραψε 3 από τις 8 συμβάσεις. Το 2ο εξάμηνο του 2019, η κυβέρνηση επανεξέτασε την επανένταξη του τμήματος Πάτρα- Πύργος στο έργο Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού. Τον Ιανουάριο του 2020 υπογράφηκε το Μνημόνιο Συναντίληψης μεταξύ του Κράτους και της Ολυμπίας Οδού, στο οποίο συμφωνούνταν βασικοί όροι και προϋποθέσεις. Τον Μάρτιο του 2020 το κράτος ακύρωσε τις 8 δημόσιες συμβάσεις. Οι αποζημιώσεις που δόθηκαν από το Υπουργείο στους εγκατεστημένους εργολάβους, ανήλθαν στα 8 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη

H κατασκευή του τμήματος Πάτρα – Πύργος αναμένεται να προσφέρει ευκολία στην οδική πρόσβαση περιοχών που σήμερα είναι αποκλεισμένες και θα δώσει στην Ηλεία τη δυνατότητα να αναδιατάξει το τουριστικό και γενικότερα το αναπτυξιακό περιβάλλον της.

Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα την οικονομική, κοινωνική και πολιτιστική σύγκλιση της Ηλείας με τους άλλους δύο Νομούς της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας, καθώς ένα νέο σύγχρονο οδικό δίκτυο συμπαρασύρει και άλλες δομές σε υγεία, παιδεία και τουρισμό.