Doodles, σκίτσα και καρικατούρες από καλλιτέχνες όλων των εποχών, από τον Leonardo Da Vinci έως τον Basquiat, παρουσιάζονται σε μια έκθεση που μετατοπίζει το επίκεντρο στο πίσω μέρος των πινάκων και στα σκίτσα που είναι διάσπαρτα στα στούντιο καλλιτεχνών.
150 έργα, από την Αναγέννηση έως τη σύγχρονη εποχή, αφηγούνται την τέχνη του doodling, στο «Gribouillage / Scarabocchio», από τις 3 Μαρτίου έως τις 22 Μαΐου στην Ακαδημία της Γαλλίας στη Ρώμη, στην Αναγεννησιακή Villa Medici.
Η έκθεση αναδεικνύει μια από τις πιο άγνωστες και λιγότερο ελεγχόμενες πτυχές της πρακτικής του σχεδίου μέσα από έργα των Λεονάρντο, Μικελάντζελο, Μπερνίνι, Πικάσο και πολλών άλλων, από διάφορες ιταλικές και ευρωπαϊκές συλλογές.
Τι εκτίθεται;
Για πρώτη φορά, οι επισκέπτες μπορούν να θαυμάσουν τα σχέδια που χαράσσονται στο πίσω μέρος του «Τρίπτυχου της Παναγίας» του Ιταλού αναγεννησιακού ζωγράφου Τζιοβάνι Μπελίνι, καθώς και το σημειωματάριο της παιδικής ηλικίας του Ντελακρουά και τμήματα των τοίχων του εργαστηρίου του αναγεννησιακού γλύπτη Mino da Fiesole.
Η έκθεση περιλαμβάνει επίσης διάφορα εμβληματικά έργα σύγχρονων καλλιτεχνών όπως ο Cy Twombly.
«Συχνά το doodle θεωρείται ως ένα περιθωριακό φαινόμενο, αλλά στην πραγματικότητα τα doodle είναι μέρος της δημιουργικής διαδικασίας και επομένως σημαντικό μέρος της δημιουργικότητας των καλλιτεχνών. Η ιδέα της διοργάνωσης μιας έκθεσης για το doodle προήλθε από την επιθυμία να δείξουμε πώς τα έργα τέχνης , που συλλαμβάνονται πάντα με αρχή και τέλος, από το πρώτο σκίτσο μέχρι το τελειωμένο έργο, στην πραγματικότητα αποτελούνται από στιγμές», λέει η επιμελήτρια της έκθεσης Francesca Alberti.
Ο διάβολος είναι στις λεπτομέρειες
Η έκθεση εξερευνά την κρυφή πλευρά της δημιουργίας τέχνης και προσκαλεί τους επισκέπτες να μετακινήσουν το βλέμμα τους στο πίσω μέρος των έργων ζωγραφικής ή στους τοίχους εργαστηρίων, στο περιθώριο σχεδίων ή κάτω από αποκομμένες τοιχογραφίες, δείχνοντας πώς αυτές οι πειραματικές, παραβατικές και απελευθερωτικές γραφικές πρακτικές, φαίνεται να υπακούει σε κανέναν κανόνα, πάντα σημάδεψε την ιστορία της καλλιτεχνικής δημιουργίας.
Κρυμμένο πίσω ή στο περιθώριο των έργων των πιο διάσημων καλλιτεχνών της Αναγέννησης κρύβεται μια αφθονία από μάλλον αδέξια σκίτσα και εκπληκτικά γραφικά παιχνίδια: σχηματικά προφίλ, γκροτέσκες κεφαλές, αφηρημένες φόρμες.
Τα περιθωριακά σχέδια αποκαλύπτουν θραύσματα της καθημερινής ζωής και της συλλογικής δουλειάς των εργαστηρίων της Αναγέννησης, γεμάτα πειράματα και ειρωνικές καρικατούρες.
Αλλά ο χώρος που αφήνεται για γραφική απελευθέρωση, για αλόγιστο παιχνίδι, μπορεί επίσης να βρεθεί σε μέρη που δεν προορίζονται για τέχνη, όπως φυλακές ή τράπεζες.
Στο πέρασμα των αιώνων, όμως, το doodle εξελίχθηκε σιγά σιγά από ένα υποτυπώδες, παιδικό σκίτσο που έπρεπε να κρυφτεί σε ένα καλλιτεχνικό στοιχείο με τη δική του καλλιτεχνική ταυτότητα.
Κατά τη διάρκεια του 20ου αιώνα, η αναζήτηση μιας πρωτόγονης αφέλειας οδήγησε την ευρωπαϊκή πρωτοπορία να αναγνωρίσει στο παιδικό σχέδιο και τα doodles ένα αναγεννητικό στοιχείο ικανό να ξεφύγει από τους ακαδημαϊκούς περιορισμούς.
Το doodle έτσι μετακινήθηκε από το πίσω μέρος στο κέντρο του καμβά.
Η έκθεση διαρκεί από τις 3 Μαρτίου έως τις 22 Μαΐου 2022, στην Ακαδημία της Γαλλίας στη Ρώμη, στην Renaissance Villa Medici.