Κινδυνεύει να μείνει χωρίς λεωφορεία η Θεσσαλονίκη, με τα χρέη του ΟΑΣΘ προς τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ), ύψους 8 εκατομμυρίων ευρώ, να απειλούν να τινάξουν στον αέρα τη συνεργασία με τα ΚΤΕΛ και την εξυπηρέτηση χιλιάδων πολιτών στις 25 γραμμές από τις 31 γραμμές που το ΚΤΕΛ έχει αναλάβει να λειτουργεί εδώ και δύο χρόνια.
Στην αξίωση του ΟΣΕΘ για τις οφειλές ο ΟΑΣΘ απάντησε βάζοντας εξτρά χρεώσεις –άνω του ενός εκατομμυρίου–, στα ΚΤΕΛ προκειμένου να υπογράψει την παράταση της σύμβασης που λήγει τον Μάρτιο. Τα ΚΤΕΛ απάντησαν «ευχαριστούμε, δεν θα πάρουμε» και το ανέκδοτο των συγκοινωνιών της Θεσσαλονίκης κινδυνεύει να μετατραπεί σε ιλαροτραγωδία.
Μπορεί ο ΟΑΣΘ να επαίρεται ότι «τα έχει 500» (τα λεωφορεία), ωστόσο 8 εκατομμύρια ευρώ δεν έχει. Διότι η «έκρηξη» οφειλών του Οργανισμού -ύψους όσο το προαναφερόμενο ποσό- προς τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης (ΟΣΕΘ) απειλεί να τινάξει στον αέρα τη συνεργασία με τα… ΚΤΕΛ και την εξυπηρέτηση χιλιάδων πολιτών εκτός πολεοδομικού συγκροτήματος Θεσσαλονίκης, στις 25 από τις 31 γραμμές που το ΚΤΕΛ εξυπηρετεί εδώ και δύο χρόνια, μετά τη σύμβαση που έχει υπογράψει με τον ΟΣΕΘ.
Σε περίπου έναν μήνα από σήμερα και συγκεκριμένα στις 18 Μαρτίου λήγει η διετής σύμβαση που είχε υπογράψει το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης (σε συνεργασία με τα ΚΤΕΛ Σερρών, Χαλκιδικής και Κιλκίς) με τον ΟΣΕΘ και με την οποία του είχε εκχωρηθεί η λειτουργία του ¼ του συγκοινωνιακού έργου του ΟΑΣΘ, το οποίο εκτελείται με 120 λεωφορεία. Με δεδομένο ότι ο ΟΑΣΘ είναι σε καθεστώς εκκαθάρισης εν λειτουργία μέχρι τέλους του 2022 -και το υπουργείο Μεταφορών και Υποδομών δεν λέει τίποτα για την επόμενη μέρα- ο ΟΣΕΘ έχει κινήσει διαδικασίες για παράταση της ισχύουσας σύμβασης ως το τέλος του χρόνου. Όμως η παράταση της σύμβασης χρειάζεται την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου και για να γίνει αυτό προϋπόθεση είναι να συμφωνούν τόσο ο ΟΑΣΘ όσο φυσικά και το ΚΤΕΛ.
Όλο αυτό θα ήταν μια τυπική διαδικασία, μόνο που, αντιθέτως, εδώ αρχίζουν τα προβλήματα. Όπως λένε καλά πληροφορημένες πηγές του υπουργείου Μεταφορών στην «Εφ.Συν.», ο ΟΣΕΘ από το περασμένο καλοκαίρι, ευρισκόμενος κι αυτός ενώπιον πιθανού οικονομικού αδιεξόδου, σταμάτησε να κάνει το «καλό παιδί» και αποφάσισε να διεκδικήσει πιεστικά όσα από τον νόμο ίδρυσης του χρωστάει ο κρατικός ΟΑΣΘ, ο οποίος έπρεπε να του αποδίδει αρχικά το 2% των εσόδων από το 2017 και το 1,2% από τον Ιούλιο του 2020, σύμφωνα με την τροποποίηση του νόμου. Η διεκδίκηση αυτή, αντί να οδηγήσει σε αναζήτηση μιας από κοινού λύσης, οδήγησε σε όξυνση στην οποία συνέβαλαν τα άσχημα οικονομικά αποτελέσματα του ΟΑΣΘ λόγω της πανδημίας. (Η «Εφ.Συν.» αναζήτησε πολλές φορές χθες τον διευθύνοντα σύμβουλο του ΟΣΕΘ Γιάννη Τόσκα για να λάβουμε διευκρινίσεις στο θέμα, αλλά δεν απάντησε καν στις κλήσεις μας.)
Το θέμα είναι ότι ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ Γιώργος Σκόδρας, εν αδυναμία προφανώς να ανταποκριθεί στο αίτημα του ΟΣΕΘ, αποφάσισε να τον «πληρώσει» με… το ίδιο νόμισμα. Ετσι, στο έγγραφο που απέστειλε για να μπει στον φάκελο προς το Ελεγκτικό Συνέδριο -για την παράταση της σύμβασης του ΟΣΕΘ με τα ΚΤΕΛ- λέει μεν ότι συμφωνεί, βάζει όμως αιφνιδίως απαιτήσεις που δεν υπήρχαν στην αρχική σύμβαση, αφού ζητά από τον ΟΣΕΘ να διασφαλιστεί ότι τα ΚΤΕΛ θα καταβάλλουν εφεξής ένα ποσό για συντήρηση και λειτουργία της τηλεματικής, τέλη ύδρευσης και ηλεκτροδότησης, προμήθεια 4% από τα έσοδα σε εισιτήρια, δημοτικά τέλη, καθαριότητα, απολύμανση, φύλαξη των χώρων και ενοίκια των σταθμαρχείων. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Εφ.Συν.», το ποσό που προκύπτει πλησιάζει το 1 εκατομμύριο ευρώ, ίσως και να το ξεπερνάει.
Στα ΚΤΕΛ και μόνο που άκουσαν τις απαιτήσεις τινάχτηκαν από τις καρέκλες τους και χθες το πρωί συνεδρίασε το νέο διοικητικό συμβούλιο. Ο επανεκλεγείς πρόεδρος του ΚΤΕΛ Στέφανος Τσόλης δήλωσε χθες το απόγευμα στην «Εφ.Συν.» ότι «η απόφαση του συμβουλίου μας είναι σαφής. Δεχόμαστε την επέκταση της σύμβασης με τους ίδιους όρους και τις προϋποθέσεις που είχε η προηγούμενη. Η προσφορά μας είναι 1,43 ευρώ το χιλιόμετρο, αυτό είναι ξεκάθαρο. Και όπως έλεγε η σύμβαση που λήγει, χρησιμοποιούμε ελεύθερα τις προϋπάρχουσες δομές του ΟΑΣΘ. Οι αλλαγές που ζητά ο ΟΑΣΘ δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές, δεν μπορούμε να ανταποκριθούμε σε αυτές επειδή έτσι ξύπνησε τώρα ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ. Για εμάς είναι ξεκάθαρο, αν θέλει ο ΟΣΕΘ να συνεχίσουμε, ας πληρώσει ο ίδιος στον ΟΑΣΘ τα χρήματα που αυτός ζητάει».
Εξυπακούεται ότι το Ελεγκτικό δεν πρόκειται να εγκρίνει παράταση σύμβασης εναντίον της οποίας θα είναι αυτός που την εκτελούσε μέχρι τώρα και η απειλή να μείνουν χιλιάδες πολίτες χωρίς αστικές συγκοινωνίες είναι ορατή, ενώ στον ΟΣΕΘ αναζητούν απεγνωσμένα κάποια λύση στο αδιέξοδο όπου οδηγεί το αιφνίδιο και ακατανόητο αίτημα του ΟΑΣΘ. Αν ο ΟΣΕΘ πάρει πίσω το αίτημα για καταβολή των οφειλών -πόσο μάλλον να πληρώνει αυτά που ζητά ο ΟΑΣΘ από τα ΚΤΕΛ- θα βρεθεί ενώπιον πρωτοφανούς αδιεξόδου, ο ΟΑΣΘ όπως έχει δείξει μέχρι τώρα η διοίκησή του δεν σκοπεύει να κάνει πίσω, το ΚΤΕΛ δεν μπορεί να δεχθεί και λύση μπορεί να δώσει πλέον μόνο το υπουργείο Μεταφορών (που δεν καλοβλέπει διόλου τη στάση του ΟΑΣΘ και το πρόβλημα που δημιουργεί). Το οποίο υπουργείο μπορεί να έχει λεφτά, αλλά το αγωνιώδες ερώτημα είναι αν έχει σχέδιο για την επόμενη μέρα στις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης.