Με την
Σοφία Χύτου
Ο εκπρόσωπος τύπου του ΕΦΚΑ κ. Όμηρος Τσάπαλος μίλησε στο pagenews.gr και την εκπομπή “Ώρα Οικονομίας” με τη Σοφία Χύτου, όπου αναφέρθηκε μεταξύ άλλων για το νομοσχέδιο του ΕΦΚΑ που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, τις συντάξεις και χρονοδιάγραμμα απονομής τους το 2022, την υπηρεσία MyEfkalive καθώς και για τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές για την ταχύτερη απονομή των συντάξεων. Παράλληλα αναφέρθηκε και στην κατάσταση που επικρατεί σήμερα στον ΕΦΚΑ σε σχέση με τρία χρόνια πριν.
Ερωτηθείς για το νομοσχέδιο του ΕΦΚΑ που έχει τεθεί σε δημόσια διαβούλευση καθώς και τις αλλαγές που περιλαμβάνει ο εκπρόσωπος τύπου του ΕΦΚΑ κ. Όμηρος Τσάπαλος σημείωσε: «Ο ΕΦΚΑ το γνωρίζουν πολύ καλά οι πολίτες που συναναστρέφονται καθημερινά με τον Οργανισμό είναι ο πολυτραυματίας της Δημόσιας Διοίκησης. Είναι ο Οργανισμός με τα περισσότερα προβλήματα την ίδια στιγμή που καλείται να εξυπηρετήσει καθημερινά πάνω από 6.5 εκατομμύρια. Επομένως το νομοσχέδιο αυτό έρχεται να αντιμετωπίσει οριστικά κάποια δομικά προβλήματα του Οργανισμού που έχουν να κάνουν τόσο με τη λειτουργία του όσο και με τις προμήθειες, τους πειθαρχικούς ελέγχους που δεν γίνονται με τον τρόπο που έπρεπε να γίνονται εντός του Οργανισμού, έχουν να κάνουν με τις προσλήψεις και την απασχόληση στελεχών από τον ιδιωτικό αλλά και τον ευρύτερο δημόσιο τομέα σε θέσεις διευθυντών για να μπορέσει ο Οργανισμός να τρέξει πιο γρήγορα εισάγοντας τεχνογνωσία απέξω και να λύσει πιο γρήγορα τα προβλήματά του.
Έχουν να κάνουν με την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του Οργανισμού που είναι πάνω από 1.2 δισεκατομμύρια ευρώ αντικειμενική αξία και περίπου το 20% των κτιρίων μας δεν τα αξιοποιούμε. Είμαστε ένας από τους μεγαλύτερους ιδιοκτήτες ακίνητης περιουσίας χωρίς όμως να έχουμε τα κατάλληλα εργαλεία να τα αξιοποιήσουμε. Εγώ πιστεύω ότι μια από τις μεγάλες διευκολύνσεις που φέρνει ο συγκεκριμένος νόμος είναι η απλοποίηση του συστήματος προμηθειών στον ΕΦΚΑ. Όταν χρειάζεται ένας οργανισμός 6 με 7 μήνες για την προμήθεια ενός κλιματιστικού ή ενός toner εκτυπωτή, οι υπάλληλοι αντικειμενικά δεν μπορούν να κάνουν σωστά τη δουλειά τους και γρήγορα και αποτελεσματικά να λύσουν προβλήματα. Με το νόμο αυτό που φέρνουμε απλοποιείτε αυτή η διαδικασία των προμηθειών, απαιτούνται μόνο τα απολύτως απαραίτητα βήματα, δεν χρειάζονται πλέον εγκρίσεις του ίδιου του υπουργού για έναν εκτυπωτή, για ένα κλιματιστικό, για να μπορέσουμε εγκαίρως να προμηθεύουμε τις υπηρεσίες..».
Αναφορικά με τις ψηφιακές υπηρεσίες και τις συναλλαγές των πολιτών με τον ΕΦΚΑ ο κ. Τσάπαλος απάντησε: «Εξίμιση εκατομμύρια είναι οι δυνητικοί επισκέπτες ή χρήστες των υπηρεσιών μας, μιλάμε ουσιαστικά για τους άμεσα ασφαλισμένους οι οποίοι κάθε μήνα πληρώνουν εισφορές είτε οι ίδιοι για τους εαυτούς τους κατευθείαν είτε οι εργοδότες για τους μισθωτούς συν τους συνταξιούχους και τα έμμεσα μέλη επίσης όσα μέλη δηλαδή των οικογενειών τους επηρεάζονται από αυτή τη σχέση με τον ΕΦΚΑ. Κάθε μήνα εξυπηρετούμε περίπου 1.3 εκατομμύρια ψηφιακές υπηρεσίες, δηλαδή έχουμε ψηφιακές συναλλαγές που ξεπερνούν το εκατομμύριο κάθε μήνα από τις 50 και πλέον ηλεκτρονικές υπηρεσίες που έχουμε στο site μας…».
Ο κ. Τσάπαλος ανέφερε: «Το MyEfkaLive είναι πραγματικά μια καινοτομία στον τρόπο εξυπηρέτησης, ουσιαστικά είναι εξ’αποστάσεως εξυπηρέτηση του πολίτη μέσω του κινητού ή του υπολογιστή του, μέσω μιας βιντεοκλήσης. Μπορεί ένας πολίτης που βρίσκεται π.χ. στη Νάξο να έρθει σε επικοινωνία με έναν υπάλληλο του ΕΦΚΑ χωρίς να πάει σε υποκατάστημα, από το σπίτι του και να εκδοθεί επί τόπου ένα πιστοποιητικό και να σταλεί στον πολίτη μέσω email. Αυτή τη στιγμή λειτουργεί σε όλα τα νησιά του Αιγαίου και του Ιονίου πλην της Κρήτης μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022 δηλαδή μέχρι τον Ιούνιο θα έχει επεκταθεί στο σύνολο της επικράτειας».
«Το 1555 είναι ο ενιαίος αριθμός εξυπηρέτησης του πολίτη και μπορεί να καλέσει οποιοσδήποτε 24 ώρες το 24ωρο, εφτά ημέρες την εβδομάδα δωρεάν από το σταθερό ή το κινητό του τηλέφωνο για οτιδήποτε θέμα αφορά το υπουργείο Εργασίας, τον ΟΠΕΚΑ, τον ΟΑΕΔ και φυσικά και τον ΕΦΚΑ. Μέχρι στιγμής στους 5 μήνες λειτουργίας του έχουν πραγματοποιηθεί και έχουν εξυπηρετηθεί πάνω από 950.000 πολίτες, κοντεύουμε κοντά στο 1 εκατομμύριο κλήσεις σε λίγες ημέρες από σήμερα…».
Αναφορικά με τις συντάξεις και τις εκκρεμείς συντάξεις ο κ Τσάπαλος τόνισε: «Τον τελευταίο χρόνο έχει συντελεστεί πραγματικά μια πολύ μεγάλη πρόοδος στο κομμάτι των εκκρεμών συντάξεων και αυτό το λένε οι αριθμοί. Πέρυσι τέτοια εποχή είχαμε περίπου 140.000 ληξιπρόθεσμες κύριες συντάξεις και σήμερα με βάση τα στοιχεία τα τελευταία που έχουμε οι ληξιπρόθεσμες έχουν πέσει στις 83.000, άρα μιλάμε περίπου για 60.000 λιγότερες ληξιπρόθεσμες, κατά το ήμισυ έχει λυθεί το πρόβλημα. Μένει να λυθεί και το υπόλοιπο στοκ των 83.000 συν όποιες προκύψουν μέχρι τον Ιούνιο ληξιπρόθεσμες και να μιλάμε με ασφάλεια το καλοκαίρι ότι ναι λύσαμε οριστικά το πρόβλημα των εκκρεμών κύριων συντάξεων. Υπάρχουν εκκρεμότητες στις επικουρικές, στα εφάπαξ όμως και εκεί παρατηρείτε σημαντική αποκλιμάκωση. Αυτό το οποίο ενδεχομένως να μην γνωρίζει αρκετός κόσμος είναι ότι για να βγει μια επικουρική ή ένα εφάπαξ πρέπει πρώτα να βγει η κύρια, αν δεν βγει η κύρια σύνταξη, δεν μπορεί να βγει η επικουρική. Τώρα λοιπόν που ξεμπλοκάραμε τις κύριες θα συμπαρασύρει αυτό το ξεμπλοκάρισμα και τις επικουρικές με τα εφάπαξ. Θα μιλάμε πραγματικά ότι μέσα στο 2022 το πρόβλημα των εκκρεμών συντάξεων λύθηκε οριστικά..».
Σχετικά με τους πιστοποιημένους δικηγόρους και λογιστές ο κ. Τσάπαλος τόνισε: «Είναι μια σημαντική μεταρρύθμιση που θα μείνει στον Οργανισμό ήδη έχουν πιστοποιηθεί 333 δικηγόροι και λογιστές για να μπορούν και αυτοί να βγάζουν συντάξεις και ήδη έχουν ανατεθεί πάνω από 400 συνταξιοδοτικές υποθέσεις σε αυτούς τους επαγγελματίες και περιμένουμε τις πρώτες εκδόσεις να γίνουν προς τα τέλη του μήνα. Την 1η Φεβρουαρίου θα γίνει ο τρίτος κύκλος πιστοποίησης – εκπαίδευσης με άλλους 1.200 λογιστές και δικηγόρους. Βάλαμε δύσκολες εξετάσεις στους προηγούμενους γιατί δεν θέλουμε απλά να έχουμε μια ομάδα λογιστών και δικηγόρων που απλά θα συμμετέχουν και δεν θα βγάζουν ενδεχομένως σωστά τις συντάξεις. Θέλουμε τους καλύτερους, τους πιστοποιημένους εκείνους που χωρίς λάθη ή με μειωμένες πιθανότητες λάθους να βγάζουν σωστές συντάξεις…».
«Συνολικά για τον ΕΦΚΑ η κατάσταση σε σχέση με τρία χρόνια πριν είναι η μέρα με τη νύχτα. Γιατί πριν τρία χρόνια δεν είχε γίνει η συγχώνευση των υποκαταστημάτων μιλούσαμε για έναν ΕΦΚΑ δήθεν ενοποιημένο σε επίπεδο οργανογράμματος και τοπικών διευθύνσεων κάτι το οποίο τώρα το ολοκληρώνουμε στην ουσία. Μιλούσαμε για έναν Οργανισμό πριν τρία χρόνια υποτίθεται ψηφιοποιημένο κάτι το οποίο τώρα ολοκληρώνεται και μάλιστα πρόκειται να θέσουμε σε λειτουργία και την ηλεκτρονική αίτηση για επικουρικές συντάξεις κάτι το οποίο περιμέναν χρόνια οι συνταξιούχοι και πηγαίναν 5 – 6 φορές στα υποκαταστήματα για να υποβάλλουν δικαιολογητικά. Πριν από τρία χρόνια μιλούσαμε για ένα ενιαίο φορέα κοινωνικής ασφάλισης αλλά αποτελούνταν από 30, 35, 40 τέως ασφαλιστικά ταμεία στην ουσία που δεν μιλούσαν μεταξύ τους, με υπαλλήλους που δεν είχαν τρόπους επικοινωνίας μεταξύ τους και σήμερα πάμε αυτό και το κάνουμε πράξη. Φέραμε 3.000 καινούριους ηλεκτρονικούς υπολογιστές στον ΕΦΚΑ γιατί λειτουργούσαν με Windows 2000, φέρνουμε άλλες 2.000 υπολογιστές μέσα στο 2022 για να βοηθήσουμε κι άλλους υπαλλήλους και κυρίως της Περιφέρειας για να κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Φέρνουμε το νομοσχέδιο το οποίο πραγματικά θα διευκολύνει πολύ τη λειτουργία του Οργανισμού και προχωράμε σε μια σειρά από ψηφιοποιήσεις και αυτοματοποιήσεις λογισμικά για να γίνει πραγματικά ο ΕΦΚΑ ο Οργανισμός των λίγων clicks…» σημείωσε ο κ. Τσάπαλος.