Η Φένια Σούρλα και ο Αναστάσης Σταμάτης μίλησαν στο pagenews.gr και τη Σοφία Χύτου για το πως ίδρυσαν στις αρχές του 2021 τη Dataphoria, μια νεοφυή επιχείρηση που χρησιμοποιεί την τεχνολογία και τα δεδομένα βοηθώντας παράλληλα το περιβάλλον και προωθώντας την αειφορία. Απάντησαν για το πως ήταν η εμπειρία τους να ξεκινήσουν μια επιχείρηση κατά τη διάρκεια της πανδημίας, για τις νεοφυείς επιχειρήσεις στη χώρα μας, για τη συνεργασία τους με χώρες του εξωτερικού και άλλα θέματα.
Διαβάστε ολόκληρη τη συνέντευξη
Πως είναι για δύο νέους ανθρώπους να ξεκινούν την δική τους επιχείρηση εν μέσω πανδημίας; Ήταν πρόκληση για εσάς η σχεδόν διετής υγειονομική κρίση;
H Dataphoria γεννήθηκε μέσα στην πανδημία. Στην πρωτόγνωρη κατάσταση που βιώσαμε, η ίδρυση της δικής μας επιχείρησης ήταν μια διέξοδος δημιουργίας. Βλέποντας τα αποτελέσματα της παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, δεν μπορούσαμε παρά να σκεφτούμε πόσο επιτακτική είναι η ανάγκη να βρούμε απαντήσεις σε μια επερχόμενη και σίγουρα εντονότερη κρίση, την κλιματική, η οποία όπως διαπιστώνουμε κάθε μέρα είναι ήδη εδώ. Αξιοποιήσαμε τον επιπλέον χρόνο που μας δόθηκε μέσα στην καραντίνα, και την ανάπτυξη της τεχνολογίας που βιώνουμε τα τελευταία δύο χρόνια με στόχο να μετατρέψουμε την πρόκληση σε ευκαιρία. Βγαίνοντας από αυτή την πανδημία, να έχουμε δημιουργήσει τη δική μας εταιρεία που αξιοποιεί την τεχνολογία για ένα βιώσιμο μέλλον.
Dataphoria! Πως σκεφτήκατε την ιδέα αυτή, πως είναι πλέον η κατάσταση για εσάς; Πόσο εύκολο είναι να συνδυάζεις το περιβάλλον, την καινοτομία και τα δεδομένα;
Ήδη από φοιτητές ασχολούμασταν ενεργά με τον εθελοντισμό γύρω από το περιβάλλον. Θεωρούμε την κλιματική αλλαγή τη μεγαλύτερη πρόκληση της γενιάς μας, και θέλαμε να συμβάλλουμε στην αντιμετώπιση της. Βλέπουμε τη μεγάλη ανάγκη να υπάρξει ουσιαστική μετάβαση προς την αειφορία, και αυτό έρχεται από παντού: Τα αποτελέσματα της κλιματικής αλλαγής που ήδη τα βλέπουμε στη ζωή μας, την ευαισθητοποίηση των πολιτών, τους ευρωπαϊκούς και εθνικούς στόχους για το περιβάλλον, την ενσωμάτωση περιβαλλοντικών και κοινωνικών κριτηρίων (ESG) στις αποφάσεις των επενδυτών, των επιχειρήσεων και των οργανισμών. Οι επιχειρήσεις που επιλέγουν να αναπτύξουν περιβαλλοντική και κοινωνική στρατηγική, αποδεδειγμένα έχουν και θα έχουν πολλαπλά οφέλη σε όλους τους τομείς. Και ενώ είναι πολλές οι επιχειρήσεις που θέλουν, δεν ξέρουν πώς να την μετρήσουν. Ειδικά στο σημερινό οικονομικό περιβάλλον, με όσες προκλήσεις μπορεί να αντιμετωπίζει ήδη μια επιχείρηση στην καθημερινότητα.
Κι εδώ έρχεται η δύναμη των δεδομένων: Με τις νέες τεχνολογίες, διευκολύνουμε τις επιχειρήσεις ώστε να αξιοποιήσουν αυτή τη μεγάλη ευκαιρία. Χρησιμοποιούμε στοιχεία που ήδη έχουν στην κατοχή τους, όπως τις δραστηριότητές τους, το περιβαλλοντικό τους αποτύπωμα, την επένδυση που κάνουν στο εργατικό τους δυναμικό και τα συνδυάζουμε με επιπλέον περιβαλλοντικά και γεωχωρικά δεδομένα. Τα συγκεντρώνουμε όλα αυτά και τα μεταμορφώνουμε κατάλληλα ώστε μια επιχείρηση να μπορεί, χωρίς κόπο και αφιερώνοντας ελάχιστο χρόνο, να μετρήσει, να επιταχύνει και να αναδείξει τη δική της μετάβαση προς την αειφορία. Όπως λέει και το όνομά μας, χρησιμοποιούμε τα δεδομένα για την αειφορία.
Τα τελευταία χρόνια στη χώρα γίνεται μια συστηματική προσπάθεια καταγραφής των νεοφυών επιχειρήσεων μέσω του Elevate Greece. Υπάρχει πλέον ουσιαστική στήριξη από το κράτος σε ιδέες και επιχειρήσεις όπως η δική σας;
Τα τελευταία χρόνια βλέπουμε μια μεγάλη στρατηγική επένδυση στο οικοσύστημα των νεοφυών επιχειρήσεων. Σε μια χώρα σαν την Ελλάδα, οι νεοφυείς επιχειρήσεις μπορούν να αποτελέσουν πυλώνα καινοτομίας και ανάπτυξης. Είμαστε ιδιαίτερα αισιόδοξοι για την προσπάθεια καταγραφής, καθώς πιστεύουμε ότι για να βελτιώσεις κάτι, πρέπει πρώτα να το μετρήσεις. Ήδη το Elevate Greece έχει ανακοινώσει αρκετές πρωτοβουλίες στήριξης των νεοφυών επιχειρήσεων επιχειρήσεων που είναι πολύ ενδιαφέρουσες και κοντά στις δικές μας επιδιώξεις, από διαγωνισμούς σχετικούς με τα ESG και τη βιώσιμη ανάπτυξη μέχρι και σημαντικά επενδυτικά κίνητρα για τις επιχειρήσεις που εντάσσονται στο μητρώο.
Στοχεύετε να αναπτύξετε τη διασύνδεσή σας και τη συνεργασία σας μόνο σε εγχώριο επίπεδο ή και στα Βαλκάνια και την Ευρώπη;
Από την πρώτη ημέρα, είδαμε την Dataphoria σαν μία επιχείρηση με Ευρωπαϊκό προσανατολισμό. Η ομάδα έχει μεγάλη εμπειρία συνεργειών με το εξωτερικό, και αυτό αποτελεί στρατηγική μας επιλογή. Η τεχνολογία δεν γνωρίζει σύνορα και μια εταιρεία που θα βοηθήσουμε να γίνει πιο φιλική στο περιβάλλον προσφέρει αποφασιστικά στο καλό του πλανήτη μας, σε όποια χώρα κι αν είναι. Τα πρώτα αποτελέσματα ήρθαν ήδη: Μέσα στο 2021, λάβαμε την τρίτη θέση σε διαγωνισμό επιχειρηματικότητας της Νοτιοανατολικής Ευρώπης και κλείσαμε τις πρώτες μας συνεργασίες στο Ηνωμένο Βασίλειο. Στόχος μας, μέσα στο 2022, να αξιοποιήσουμε τη δυναμική και να αναπτυχθούμε ακόμα περισσότερο στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Αν γυρνούσαμε το χρόνο δέκα έτη μπροστά, τι θα θέλετε να έχετε πετύχει; Ποιο είναι το μήνυμα που θέλετε να στείλετε και σε άλλους νέους που σκέφτονται να κάνουν τη δική τους επιχείρηση και ενδεχομένως διστάζουν;
Είμαστε στην αρχή της πιο καθοριστικής δεκαετίας για την αναχαίτιση της κλιματικής αλλαγής. Στόχος μας είναι να μπει η αειφορία στο DNA των επιχειρήσεων και των οργανισμών, να αποτελεί δεύτερη φύση. Πώς σήμερα δεν νοείται να έχεις επιχείρηση χωρίς social media ή ιστοσελίδα, θα θέλαμε να υπάρχει η ίδια προσδοκία για τη βιώσιμη ανάπτυξη και τα κριτήρια ESG: Πόσο φιλική στο περιβάλλον είναι μια επιχείρηση, πόσο καλά φέρεται στους ανθρώπους της και ποια είναι η εταιρική της διακυβέρνηση. Με διαφάνεια και αξιοπιστία. Έχουμε μπροστά μας δέκα χρόνια να το πετύχουμε, οπότε σηκώνουμε μανίκια και ξεκινάμε!
Και για όσους νέους και νέες σκέφτονται να ξεκινήσουν μια δική τους επιχείρηση, το μήνυμα από εμάς είναι ένα: Απλώς κάντε το! Είναι μια μεγάλη πρόκληση, πολλές φορές τρομακτική, ειδικά όταν μπαίνεις σε κάτι άγνωστο αλλά αξίζει κάθε ρίσκο, κάθε αμφιβολία. Το να βλέπεις ένα σου όνειρο να γίνεται πραγματικότητα και να αφήνει ένα θετικό αποτύπωμα στον κόσμο μας, είναι ανεκτίμητο.