Κόσμος

Ever Given: Πως κατάφερε και άλλαξε την παγκόσμια ναυσιπλοΐα

Ever Given: Στο Σουέζ είναι προγραμματισμένο να φτάσει σήμερα στις 10 το βράδυ, προερχόμενο από την Ασία και έμφορτο το πλοίο.

Στο Σουέζ είναι προγραμματισμένο να φτάσει σήμερα στις 10 το βράδυ, προερχόμενο από την Ασία και έμφορτο, το «Ever Given». Το πλοίο-γίγας που στις 23 Μαρτίου 2021 έκοψε το παγκόσμιο εμπόριο στη μέση, όταν σφήνωσε στη διώρυγα. Για πρώτη φορά μετά την προσάραξή του τον προηγούμενο Μάρτιο το πλοίο, αφού επισκευάστηκε σε κινεζικά ναυπηγεία, «ανεβαίνει» πάλι τη διώρυγα με προορισμό τα λιμάνια της Βόρειας Ευρώπης.

Το ατύχημα αυτό διαφοροποίησε τις απόψεις για τις παγκόσμιες μεταφορές διά θαλάσσης, με τη βοήθεια και της έξαρσης της πανδημίας και των προβλημάτων που αυτή έφερε στα λιμάνια. Αυτό που κυρίως προκάλεσε σύμφωνα με τον ναυτιλιακό αναλυτή της εταιρείας συμβούλων Xeneta, Peter Sand, είναι η άνοδος των ναύλων στη ναυτιλία εμπορευματοκιβωτίων σε μια περίοδο που η spot αγορά είχε αρχίσει να επιβραδύνεται, αλλά και μια διαφοροποίηση στις μεταφορές, καθώς οι καθυστερήσεις και το κόστος αυξήθηκαν, με αποτέλεσμα οι εναλλακτικοί τρόποι να αρχίσουν να φαίνονται σε ορισμένες περιπτώσεις πιο ελκυστικοί.

Νέες εναλλακτικές λύσεις

Όπως εξηγεί ο αναλυτής, «καθώς οι καθυστερήσεις και το κόστος στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων αυξήθηκαν, οι εναλλακτικές λύσεις άρχισαν να φαίνονται πιο ελκυστικές. Τους περασμένους μήνες, οι ταχέως αυξανόμενες τιμές στη spot αγορά στη ναυτιλία, καθώς και η κακή αξιοπιστία και οι μεγάλες καθυστερήσεις έκαναν τις αεροπορικές και τις σιδηροδρομικές μεταφορές πιο ελκυστικές επιλογές, καθώς επέτρεψαν στους ναυλωτές να αποφύγουν τo “μποτιλιάρισμα” και να εξασφαλίσουν την παράδοση των φορτίων τους» τονίζει ο κ. Sand. Η άνοδος των ναύλων στα containerships οδήγησε τους ναυλωτές να στραφούν και στους άλλους τρόπους μεταφοράς, τουλάχιστον για κάποια είδη προϊόντων, αναφέρει στα «ΝΕΑ» ο Κώστας Αχλαδίτης, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας logistics Golden Cargo και αντιπρόεδρος του ΕΒΕΠ.

Άνοδος τιμών

Η εξέλιξη αυτή οδήγησε τη σχέση του ναυτιλιακού ναύλου έναντι του αεροπορικού στο 1 προς 3, όταν προ COVID-19 ήταν 1 προς 12, επισημαίνει ο κ. Αχλαδίτης. Αυτό σημαίνει ότι κάποιος μπορεί να μεταφέρει ένα προϊόν από την Ασία στην Ευρώπη καταβάλλοντας 1.000 δολάρια σε ένα πλοίο αλλά να περιμένει 45 ημέρες για να το φέρει ή 3.000 δολάρια σε ένα αεροπλάνο cargo και να το έχει ύστερα από τρεις ημέρες. Βέβαια έχει αυξηθεί ο ναύλος και στις αεροπορικές μεταφορές. Έτσι, όπως αναφέρουν οι ειδικοί, 90 τόνοι εμπορεύματος ενώ πρώτα έρχονταν από την Ασία στην Ευρώπη αεροπορικώς με κόστος 700.000 δολάρια τώρα κοστίζουν 1,5 εκατ. δολάρια με το Ever Given. Σε κάθε περίπτωση, όπως υποστηρίζει ο κ. Sand, για την πλειονότητα των ναυλωτών, που συνηθίζουν να στέλνουν τα εμπορεύματά τους από θαλάσσης, η αεροπορική και η σιδηροδρομική μεταφορά μπορεί να καλύψει μόνο μερικά από τα κενά και δεν αντικαθιστούν πλήρως τις θαλάσσιες μεταφορές.