Σε επίπεδα ρεκόρ κινήθηκε ο πληθωρισμός στις ΗΠΑ το Νοέμβριο. Άγγιξε υψηλό σχεδόν 40 ετών, φτάνοντας το 6,8%. Αυξημένες τιμές παρατηρούνται στο φυσικό αέριο, τα τρόφιμα, τα αυτοκίνητα και τα ενοίκια. Μάλιστα ο δείκτης τιμών αυξήθηκε κατά 0,8% τον περασμένο μήνα.
Ο ετήσιος ρυθμός του πληθωρισμού κλιμακώθηκε στο 6,8% από 6,2% τον προηγούμενο μήνα και είναι υπερτριπλάσιος του στόχου 2% της Fed. Πρόκειται για το υψηλότερο ποσοστό από τον Ιούλιο του 1982.
Πληθωρισμός: Άλμα στο 4,8% τον Νοέμβριο στην Ελλάδα
Μεγάλη άνοδο κατά 4,8% σημείωσε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο εφέτος, από αύξηση 3,4% τον Οκτώβριο και έναντι μείωσης 2,1% τον Νοέμβριο 2020.
Μέσα σε ένα έτος, οι τιμές στα ενεργειακά προϊόντα πήραν «φωτιά», καθώς καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Φυσικό αέριο (180,9%), Πετρέλαιο θέρμανσης (45,2%), Ηλεκτρισμό (37,8%) και Καύσιμα (24,9%). Παράλληλα, υπήρξαν ανατιμήσεις σε πολλά αγαθά που απαρτίζουν το λεγόμενο «καλάθι της νοικοκυράς», όπως, μεταξύ άλλων, σε: Αρνί- κατσίκι (21,3%), Ελαιόλαδο (18,5%), ‘Αλλα βρώσιμα έλαια (16,7%), Πατάτες (11,9%), Νωπά ψάρια (9,8%), Ψωμί (4,3%), Καφές (3,9%) και Τυριά (3,5%).
Ενώ, μεταξύ Νοεμβρίου και Οκτωβρίου εφέτος οι κυριότερες αυξήσεις τιμών αφορούσαν σε: Φυσικό αέριο (31,7%), Ηλεκτρισμό (15,9%), Φρούτα νωπά (3,5%), Πατάτες (3,2%), Αρνί και κατσίκι (2,9%), Χοιρινό (2,1%), ‘Αλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής (2,1%), Τυριά (2,1%), Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα (1,7%), Καύσιμα και λιπαντικά (1,6%), Αυτοκίνητα καινούργια (1,3%), Πουλερικά (1,2%), Ψάρια νωπά (1,1%) και Μοσχάρι (0,7%).
Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή τον Νοέμβριο προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
- *3,5% στην ομάδα «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, άλλα προϊόντα αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, ζυμαρικά, μοσχάρι, πουλερικά, αρνί και κατσίκι, παρασκευάσματα με βάση το κρέας, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, άλλα βρώσιμα έλαια, νωπά φρούτα, νωπά λαχανικά, πατάτες, σοκολάτες- προϊόντα σοκολάτας, καφέ.
- *3,9% στην ομάδα «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
- *17,7% στην ομάδα «Στέγαση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.
- *2,3% στην ομάδα «Διαρκή αγαθά- Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
- *9,3% στην ομάδα «Μεταφορές», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
- *0,9% στην ομάδα «Εκπαίδευση», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
- *1,3% στην ομάδα «Ξενοδοχεία- Καφέ- Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία- καφενεία, ξενοδοχεία- μοτέλ- πανδοχεία.
2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:
- *0,1% στην ομάδα «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα κρασιά.
- *0,1% στην ομάδα «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα φαρμακευτικά προϊόντα. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στις οδοντιατρικές υπηρεσίες.
- *2,7% στην ομάδα «Επικοινωνίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικές υπηρεσίες, τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων.
- *0,3% στην ομάδα «Αναψυχή- πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής.
- *0,7% στην ομάδα «’Αλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.