Ο Λάμπρος Κωνσταντάρας στην πρώτη του ταινία σε ηλικία 26 ετών. Η ταινία γυρίστηκε το 1939 και αποτελεί τη μοναδική σκηνοθετική δουλειά του Φίνου. Θεωρούνταν χαμένη για χρόνια. Γιατί με το που ολοκληρώθηκε η ταινία, κηρύχτηκε ο πόλεμος.
Ο Φίνος συνελήφθη από τους Γερμανούς και το στούντιό του επιτάχθηκε. Χάθηκαν τα αρνητικά της, ώσπου μια φθαρμένη κόπια της ανακαλύφθηκε από την Ταινιοθήκη της Ελλάδας στην Αίγυπτο.
«Το τραγούδι του χωρισμού» είναι η πρώτη σύγχρονη ομιλούσα ταινία, της οποίας ολόκληρη η επεξεργασία έγινε σε ελληνικά εργαστήρια. Στην ταινία κάνει την πρώτη του εμφάνιση ο Λάμπρος Κωνσταντάρας σε ηλικία 26, ετών.
Το 1938, ο Φιλοποίμην Φίνος ιδρύει στο Καλαμάκι τα «Ελληνικά Κινηματογραφικά Στούντιο» σε συνεργασία με τους Σκούρα, Προβελέγγιο, Χλοΐδη, και Δριμαρόπουλο. Η πρώτη εργασία τους βγαίνει στους Κινηματογράφους το 1939. Είναι η ταινία «Το τραγούδι του χωρισμού», η οποία διορθώνεται και ξαναπαρουσιάζεται στις 15 Απριλίου 1940. Σεναριογράφος, ο Δημήτρης Μπόγρης.
Στην ταινία πρωταγωνιστούν, σε πρώτη εμφάνιση ο νεαρός ζεν πρεμιέ, Λάμπρος Κωνσταντάρας, και οι: Λήδα Μιράντα, Αλέκος Λειβαδίτης, Ευγενία Δανίκα, Κώστας Παπαγεωργίου, Νανά Παπαδοπούλου, Γιώργος Ανακτορίδης, Μαρία Μπενηψάλτη, Μίμης Μοσχούτης.
Λάμπρος Κωνσταντάρας: Η υπόθεση έργου:
Κατά την διάρκεια των διακοπών της σε ένα νησί, μια πλούσια Αθηναία ερωτεύεται ένα νεαρό ψαρά, ο οποίος όμως συνδέεται με μια φτωχή κοπέλα. Η πλούσια Αθηναία καταφέρνει να χωρίσει τον ψαρά από την αγαπημένη του, παίρνοντάς τον μαζί της στην Αθήνα, προκειμένου να τον αναδείξει σε μεγάλο τραγουδιστή. Ένα γράμμα όμως θα γίνει αφορμή να εγκαταλείψει ο νεαρός την πλούσια Αθηναία και να επιστρέψει στο νησί του και στην αγαπημένη του, που όλο αυτό το διάστημα τον περίμενε με καρτερία.
Η ταινία σήμερα έχει ιστορική αξία, αλλά τότε που δημιουργήθηκε δεν έφερε τα προσδοκώμενα αποτελέσματα. Ο Φίνος θα πει, χρόνια αργότερα: «Ο Μπόγρης μας έδωσε ένα ωραίο σενάριο και εμείς φτιάξαμε ένα πιλάφι». Ωστόσο, αυτή η αποτυχία δεν στάθηκε ικανή να ανακόψει την πορεία του μεγάλου Δημιουργού. Το πάθος του για δημιουργία και το όραμά του για τον Σύγχρονο Ελληνικό Κινηματογράφο θα τον πεισμώσουν ακόμη περισσότερο, έστω κι αν οι συνθήκες ήταν αντίξοες και τα εμπόδια φάνταζαν ανυπέρβλητα.