Ελλάδα

Αυτοκίνητα βενζίνης – ντίζελ: Γιατί καταργούνται στην Ελλάδα

Αυτοκίνητα βενζίνης - ντίζελ: Οι δηλώσεις του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, για απαγόρευση πώλησης καινούργιων αυτοκινήτων με μοτέρ εσωτερικής καύσης από το 2030, αναμένεται να αλλάξουν τα δεδομένα στην αγορά.

Για τις νέες εξελίξεις που έρχονται στην χώρα μας, ο Γενικός Διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), Δημήτρης Πάτσιος, μας μιλά για όλες τις αλλαγές που πρόκειται να δούμε.

C & M: Πως σχολιάζετε την απόφαση της κυβέρνησης για αμιγώς ηλεκτρική αγορά μετά το 2030;

Δ.Π.: Η κυβέρνηση έλαβε την απόφαση κατάργησης των εισαγωγών θερμικών αυτοκινήτων μετά το 2030, με γνώμονα το καίριο ζήτημα του κλίματος, στα πλαίσια μιας «γενναίας» στρατηγικής για την ενεργειακή μετάβαση της χώρας. Έστω αιφνιδιαστικά, η απόφαση βρίσκει την Ελλάδα όχι μόνο σε πλήρη εναρμόνιση με την ευρωπαϊκή στόχευση, αλλά και αρκετά βήματα μπροστά, μιας και η πρόταση στόχου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν το 2035. Η επιτυχία του στόχου θα καθοριστεί βέβαια από τον έγκαιρο σχεδιασμό και τη συνάρτηση με άλλες ενέργειες. Πρέπει τέλος να σημειωθεί ότι οι ανάλογοι στόχοι στην ΕΕ συνδυάζονται με μέτρα περιορισμού /αποθάρρυνσης για τα παλαιά και ρυπογόνα οχήματα. Το όραμα μιας αγοράς αυτοκινήτου μηδενικών εκπομπών δεν μπορεί άλλωστε να συνυπάρχει με την αθρόα εισαγωγή παλαιών μεταχειρισμένων οχημάτων άλλων αγορών.

 C & M: Οι τιμές των αυτοκινήτων θα επηρεαστούν;

Δ.Π.: Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι τα αυτοκίνητα τελευταίας αντιρρυπαντικής τεχνολογίας (Euro 6), θα έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Παλαιότερα οχήματα, ενόψει τυχόν μέτρων αποθάρρυνσης, είναι πιθανό να καταστούν λιγότερο ελκυστικά και πάντως το κόστος χρήσης τους θα βαίνει αυξανόμενο, αφού ρυπαίνουν πολλαπλάσια και τα αστικά κέντρα είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένα.

C & M.: Πόσο ρεαλιστική είναι όμως η αγορά ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου;

Δ.Π.: Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ήδη συμφέροντα, λαμβάνοντας υπόψη τα θεσπισμένα κίνητρα (επιδότηση αγοράς, φορο-απαλλαγές, ελεύθερη είσοδος στη πόλη, δωρεάν στάθμευση κλπ) και το μειωμένο κόστος χρήσης (κόστος ανά χιλιόμετρο, συντήρηση κα.). Για τους ίδιους λόγους άλλωστε, ήδη το 19% των αγοραστών στην ΕΕ επιλέγει επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα (στοιχεία 2021 Q3). O προβληματισμός της αυτονομίας συγκρατεί σημαντικό μέρος των αγοραστών στη χώρα μας, λαμβάνοντας όμως υπόψη το σχεδιασμό που υλοποιούν επί του παρόντος μεγάλοι ενεργειακοί «παίκτες», η εικόνα των δημόσιων σταθμών φόρτισης θα αλλάξει δραματικά προς το καλύτερο το 2022, με την εισαγωγή 3 ως 4 φορές περισσότερων σημείων φόρτισης.