Ένα πιστό αντίγραφο της Μόνα Λίζα του Λεονάρντο Ντα Βίντσι, το οποίο χρονολογείται πριν από 400 και πλέον χρόνια, θα «βγει στο σφυρί» σε δημοπρασία στο Παρίσι, την προσεχή Τρίτη, μήνες αφότου ένα άλλο αντίγραφο ενός από τα πλέον αναγνωρίσιμα πορτρέτα παγκοσμίως πωλήθηκε σε τιμή ρεκόρ.
Το συγκεκριμένο αντίγραφο χρονολογείται γύρω στο 1600 και μοιάζει τόσο πολύ στο πρωτότυπο, που είναι σαν ο καλλιτέχνης να είχε στενή πρόσβαση στην εκδοχή του Λεονάρντο, επισήμανε ο οίκος δημοπρασιών Artcurial.
Εκτιμάται πως το αντίγραφο θα συγκεντρώσει 150.000-200.000 ευρώ.
«Η Μόνα Λίζα είναι η ομορφότερη γυναίκα στη ζωγραφική», τονίζει ο ειδικός δημοπρασιών του Artcurial Ματιέ Φουρνιέ, ενώ ο πίνακας εκτίθεται δημοσίως ενόψει της δημοπρασίας. «Όλοι θέλουν να έχουν μια υψηλής ποιότητας εκδοχή της Μόνα Λίζα».
Ο Λεονάρντο Ντα Βίντσι, όπως τόνισε ο ειδικός, «είχε θαυμαστές, διότι εφηύρε ένα στυλ. Είχε ακολούθους, μιμητές».
Λεονάρντο Ντα Βίντσι: Λίγα λόγια για τον ζωγράφο
Ο Λεονάρντο ντι σεριος Πιέρος ντα Βίντσι, πιο συνηθισμένα Λεονάρντο ντα Βίντσι ή απλά Λεονάρντο, ήταν Ιταλός πολυμαθής της Αναγέννησης. Οι τομείς που ενδιέφεραν τον Λεονάρντο ντα Βίντσι συμπεριλάμβαναν την εφεύρεση, τη ζωγραφική, τη γλυπτική, την αρχιτεκτονική, την επιστήμη, τη μουσική, τα μαθηματικά, την εφαρμοσμένη μηχανική, τη λογοτεχνία, την ανατομία, τη γεωλογία, την αστρονομία, τη βοτανική, τη συγγραφή, την ιστορία καθώς και τη χαρτογραφία. Αποκαλούνταν συχνά “πατέρας της παλαιοντολογίας”, της ιχνολογίας και της αρχιτεκτονικής. Θεωρείται ευρέως ένας από τους καλύτερους ζωγράφους όλων των εποχών. Μερικές φορές του δίνονται τα εύσημα για την εφεύρεση του αλεξιπτώτου, του ελικοπτέρου και του άρματος μάχης.
Θεωρείται αρχετυπική μορφή του αναγεννησιακού ουμανιστή και επιστήμονα, του αναγεννησιακού καλλιτέχνη, Homo Universalis και μια ιδιοφυής προσωπικότητα. Μεταξύ των πιο διάσημων έργων του συγκαταλέγονται η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος. Εκτός από τα παραπάνω, ο ντα Βίντσι ενδιαφερόταν για την αστρονομία, τη βοτανική, τη συγγραφή, την ιστορία και τη χαρτογραφία.
svg%3E Τα γραπτά του ντα Βίντσι φανερώνουν έναν άνθρωπο με αντιπάθεια για τον σαρκικό έρωτα και αποστροφή για τα γυναικεία σεξουαλικά όργανα. Όταν απεικόνιζε γυναικείες μορφές επικεντρωνόταν στα χέρια και το πρόσωπο, ενώ κυρίως αποτύπωνε το ανδρικό αναπαραγωγικό΄συστημα. Χαρακτηριζε ως κτήνος όποιον δεν χαλιναγωγεί τις λάγνες ορέξεις του. Για τον θάνατο θεωρούσε πως η καλύτερη απάντηση σε αυτόν ήταν ή άκάματη και άοκνη εργασία και σκέψη. Για την εργασία επεδείκνυε αδιάφορη στάση χωρίς να τη θεωρεί ως μέσο απόκτησης χρημάτων, επειδή ήταν απορροφημένος στην ανακάλυψη και στη γνώση.
Ο ντα Βίντσι απέρριπτε την αστρολογία καθώς την περιέγραφε ως εσφαλμένη κρίση μέσα από την οποία όσοι την εξασκούν κερδίζουν χρήματα εξαπατώντας τους άλλους άνθρώπους. Ως προς τις θρησκευτικές του πεποιθήσεις δεν ήταν θρησκόληπτος. Δεν κάνει καμία σχεδόν αναφορά στο θείο, καθώς αν και μέχρι τη νεότητά του μεγαλώνει εντός των κόλπων της Καθολικής Εκκλησίας μετά τη νεότητά του χάνει την πίστη του εμβαθύνοντας στις προσωπικές αναζητήσεις του. Ο Βαζάρι ισχυρίζεται πως στην επιθανάτια κλίνη του ζήτησε να κατηχηθεί να εξομολογηθεί, να μετανοήσει και να κοινωνήσει. Όμως αυτές οι αναφορές είναι προϊόντα της φαντασίας του βαθιά θρησκευόμενου Βαζάρι.
Ο ντα Βίντσι δεν έβρισκε παρηγοριά στην ιδέα της μεταθανάτιας ζωής κι ας ακολούθησε τυπικά και συμβατικά τους τύπους της καθολικής εκκλησίας: ζήτησε να ταφεί στην εκκλησία του Σαιν Φλωριέν, να τελέσουν οι εφημέριοι πολλές λειτουργίες και να δοθούν ελεημοσύνες στους φτωχούς της περιοχής. Ο ντα Βίντσι πίστευε στην ενότητα των διαφόρων γνωστικών πεδίων. Η γεωγραφία, η ανθρώπινη ανατομία, η αρχιτεκτονική και τα αφηρημένα μαθηματικά συνδέονταν μεταξύ τους, κι αν κάποιος είχε σπουδάσει ένα από αυτά τα αντικείμενα, θα μπορούσε να ασχοληθεί και με τα υπόλοιπα.