Κόσμος

Montparnasse: Το σιδηροδρομικό ατύχημα που έμεινε στην ιστορία

Montparnasse: Το διάσημο ατύχημα συνέβη στις 22 Οκτωβρίου του 1895.

Το ατύχημα στο Montparnasse της Γαλλίας το 1985, αποτελεί ένα από τα πιο γνωστά ατυχήματα που έχουν σημειωθεί. Μάλιστα, η συγκεκριμένη άτυχη στιγμή θεωρείται από πολλούς μέχρι και σήμερα από τις πιο διάσημες του είδους της στα χρονικά του σιδηροδρόμου. Το ατύχημα είχε ως αποτέλεσμα τον θανάσιμο τραυματισμό μιας γυναίκας (η οποία να σημειωθεί δεν επέβαινε στο τρένο).

Montparnasse: Πως έγινε το ατύχημα

Στις 22 Οκτωβρίου 1895 και λίγα λεπτά πριν τις 4 το απόγευμα, το express που ερχόταν από τη Granville της Νορμανδίας στο Παρίσι, έμπαινε στο σταθμό. Επρόκειτο για την ατμομηχανή με κωδικό αριθμό «721» της κλάσης «120», από τις πιο αξιόπιστες της εταιρείας «Chemins de fer de l’Ouest», με διάταξη τροχών «2-4-0» (δύο μη κινητήριοι τροχοί στο εμπρός τμήμα, τέσσερις μεγαλύτεροι των υπολοίπων και κινητήριοι στη συνέχεια).

Getty Images

Όπως αναφέρει το sidirodromikanea, στη θέση του μηχανοδηγού βρισκόταν ο Guillaume-Marie Pellerin, με 19 χρόνια εμπειρία στη δουλειά. Μαζί του είχε τον Albert Mariette, που στα καθήκοντά του ήταν και ο χειρισμός του χειρόφρενου. Η ατμομηχανή είχε ξεκινήσει από την αφετηρία της στις εννέα παρά τέταρτο το πρωί έλκοντας ένα ταχυδρομικό βαγόνι, τρία βαγόνια αποσκευών-εμπορευμάτων και εννέα επιβατικά βαγόνια, που μετέφεραν συνολικά 131 άτομα.

Getty Images

Έχοντας συσσωρεύσει μια καθυστέρηση αρκετών λεπτών έξω από το Παρίσι, εισήλθε στο σταθμό του Montparnasse με ταχύτητα μεγαλύτερη από την προβλεπόμενη. Εκτός από τα συμβατικά φρένα, ο μηχανοδηγός είχε στη διάθεσή του και ένα σύστημα πέδησης πεπιεσμένου αέρα της Westinghouse. Θα το χρησιμοποιούσε, ας είχε η εταιρεία απαγορεύσει τη χρήση του μέσα στους σταθμούς για λόγους οικονομίας, επειδή φθειρόταν εύκολα.

Getty Images

Όμως, λίγα μέτρα πριν τον τερματισμό της διαδρομής, διαπίστωσε έντρομος πως δεν λειτουργούσε. Και σαν αυτό να μην ήταν αρκετό, ο βοηθός του άργησε να πιάσει το χειρόφρενο, απασχολημένος με άλλες δουλειές. Το ατμοκίνητο τραίνο κατευθυνόταν με δύναμη στον επικρουστήρα (buffer) και ο Pellerin, μη μπορώντας να κάνει τίποτα, φώναζε στον κόσμο να φύγει και να σώσει τη ζωή του.

Getty Images

Τα επόμενα δευτερόλεπτα, η «721» πέρασε στην ιστορία, διαλύοντας και υπερπηδώντας τον επικρουστήρα, λόγω της υψηλής ταχύτητας και του βάρους της. Στη συνέχεια ξεκίνησε μια ανεξέλεγκτη πορεία τριάντα μέτρων μέσα στην αίθουσα, παρασέρνοντας στο διάβα της τα πάντα, ενώ δεκάδες άνθρωποι έτρεχαν δεξιά και αριστερά για να σωθούν. Κι αφού έξυσε δύο κολώνες, διέλυσε ένα αναψυκτήριο, ένα μικρό εστιατόριο και ένα περίπτερο έφτασε στην άκρη του κτιρίου, αδυνατώντας να σταματήσει.

Getty Images

Το τέλος αυτού του ασύλληπτου ατυχήματος ήταν ακόμη πιο θεαματικό, σαν σκηνή κινηματογραφικής ταινίας, με την «721» να περνά μέσα από την τζαμαρία και να πέφτει κάθετα στην πλευρά της πλατείας «Place de Rennes», από ύψος εννέα μέτρων. Το ρύγχος της ατμομηχανής σταμάτησε στις ράγες του τραμ και ήταν ευτύχημα που εκείνη τη στιγμή δεν περνούσε από το σημείο κάποιος συρμός.

Getty Images

Παρά τον χαμό που έγινε, στην αίθουσα του σταθμού δεν σημειώθηκαν θάνατοι, μόνο λίγοι τραυματισμοί: δυό επιβάτες, δυό φρουροί, ένας διερχόμενος κι ένας πυροσβέστης. Όμως, στην πλευρά της πλατείας και στο σημείο που κατέληξε η ατμομηχανή, σκοτώθηκε η γυναίκα ενός εφημεριδοπώλη.

Διαβάστε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο