Το Πάσχα για το 2021, όπως ακριβώς συνέβη και πέρυσι, εορτάζεται υπό ιδιαίτερες συνθήκες για μια ακόμα χρονιά, για ένα δεύτερο συνεχόμενο έτος, με τους πιστούς να οφείλουν να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί τηρώντας τα μέτρα και φορώντας και διπλή μάσκα στις εκκλησίες, όπως έχει αναφέρει και η Πρόεδρος της ΕΙΝΑΠ, Ματίνα Παγώνη.
Η μεγάλη γιορτή τόσο του Χριστιανισμού όσο και του Ιουδαϊσμού
Πάσχα ονομάζεται η μεγάλη γιορτή του Χριστιανισμού και του Ιουδαϊσμού. Στον Ιουδαϊσμό καθιερώθηκε ως η ανάμνηση της Εξόδου, που ελευθέρωσε τους Εβραίους από την αιγυπτιακή δουλεία. Μεταγενέστερα υιοθετήθηκε ως εορτασμός από τους Χριστιανούς αναφορικά με τον θυσιαστικό θάνατο και την ανάσταση του Ιησού Χριστού.
Το γεγονός της απελευθέρωσης αυτής συνέβη με μια σειρά θεϊκών προνοιακών παρεμβάσεων, από τις οποίες η σημαντικότερη εκδηλώνεται τη νύχτα κατά την οποία θα εξολοθρεύονταν τα πρωτότοκα των ανθρώπων και των ζώων των Αιγυπτίων, ενώ τα σπίτια των Εβραίων θα προστατεύονταν αφού οι πόρτες τους είχαν σημαδευτεί με το αίμα του αρνιού που είχαν θυσιάσει.
Για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά λοιπόν, η Μεγάλη Εβδομάδα και το Πάσχα βρίσκονται μέσα σε ιδιαίτερες συνθήκες, που ορίζουν η πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα για τη μείωση της διασποράς του κορωνοϊού. Αναπόφευκτα, οι δήμοι βρέθηκαν και φέτος στην πρώτη γραμμή, ώστε να μεριμνήσουν για τις ευπαθείς ομάδες, τους ηλικιωμένους και τους αδύναμους οικονομικά, να καλύψουν οποιοδήποτε κενό έχει προκύψει, αλλά και να αναπτύξουν δράσεις, ώστε να κάνουν τις ημέρες αυτές όσο το δυνατόν πιο ζεστές και ενεργητικές, ιδιαίτερα για τα παιδιά.
Μέτρα για δεύτερη χρονιά λόγω Covid-19
Τα μέτρα που θα ισχύσουν ενόψει των εορτών του Πάσχα εξειδίκευσε πριν από λίγες ημέρες και ο υφυπουργός Πολιτικής Προστασίας και Διαχείρισης Κρίσεων, Νίκος Χαρδαλιάς. Όπως είχε αναφέρει, τη Μεγάλη Εβδομάδα έως και την ημέρα του Πάσχα, ο περιορισμός της κυκλοφορίας ξεκινά στις 22.00 το βράδυ, ενώ από τη Δευτέρα του Πάσχα 3 Μαΐου ο περιορισμός αρχίζει στις 23.00 το βράδυ.
Στην Καινή Διαθήκη, δεν καταγράφονται πληροφορίες σχετικά με τον τρόπο που τηρούσαν την εορτή της Ανάστασης τα μέλη της πρώτης χριστιανικής εκκλησίας. Έτσι, μεταγενέστεροι Χριστιανοί άρχισαν να επιχειρηματολογούν όσο αφορά στις πρακτικές των πρώτων Χριστιανών. Η πρώτη «πασχάλια έριδα» σχετικά με τον ετήσιο εορτασμό του χριστιανικού Πάσχα, δηλαδή της Ανάστασης, εμφανίστηκε κατά το 2ο αιώνα.
«Από σαράντα κύματα» μέχρι να βρεθεί η λύση για το πότε θα εορτάζεται το Πάσχα
Οι εκκλησίες της Μικράς Ασίας ακολουθούσαν την αρχαία ιωάννεια «τεσσαρεσκαιδεκατική» πρακτική, τηρώντας σε ετήσια βάση τον «Μυστικό Δείπνο» την ίδια ημερομηνία με το Πάσχα των Εβραίων. Αυτό σήμαινε ότι εορταζόταν το Πάσχα την ημέρα που αντιστοιχούσε στις 14 του ιουδαϊκού μήνα Νισάν, ανεξαρτήτως από το αν αυτή η ημέρα συνέπιπτε να είναι Κυριακή η οποία ονομαζόταν τότε «Ημέρα του Ήλιου»). Οι αντίπαλοί τους επιχειρηματολογούσαν υπέρ της άποψης ότι η Ανάσταση θα έπρεπε να εορτάζεται την πρώτη Κυριακή μετά το ιουδαϊκό Πάσχα.
Η διαμάχη συνέχισε να εντείνεται ως το δεύτερο μέρος του 2ου αιώνα, με την πλειονότητα των εκκλησιών να προσκολλούνται στην άποψη της τήρησης της Ανάστασης την Κυριακή. Εντούτοις, οι εκκλησιαστικές διαμάχες που αφορούσαν στην ημερομηνία του εορτασμού του Πάσχα δεν έπαψαν κατά τους επόμενους αιώνες. Ήδη κατά τον 2ο αιώνα η κύρια ημέρα λατρείας, μελέτης των Γραφών και εορτασμού της Θείας Ευχαριστίας ήταν η Κυριακή, ως ανάμνηση της ανάστασης του Χριστού.
Τη Θεία Κοινωνία, που τηρούσαν πλέον οι Χριστιανοί ακολουθώντας την εντολή του Ιησού, αποτελούσε ιδιαίτερο στοιχείο της κοινοτικής ζωής της εκκλησίας ήδη από τις ημέρες των αποστόλων. Ταυτόχρονα δε, με την εορτή άρχισε να τηρείται και η λεγόμενη Πασχάλεια νηστεία, που σε κάθε τοπική εκκλησία είχε ορισμένο διάστημα ασκήσεως. Τελικά η Α’ Οικουμενική σύνοδος αποφάσισε οριστικά για μια κοινή ημερομηνία τέλεσης του εορτασμού του Πάσχα ως την πρώτη Κυριακή μετά την πανσέληνο της Εαρινής Ισημερίας, που τηρείται μέχρι σήμερα με κάποιες παραλλαγές από τις διάφορες ομολογίες.