Ο Κώστας Καραμανλής μίλησε για το πρόγραμμα έργων του Υπουργείου Μεταφορών. Πριν από λίγες μέρες είχε αναφερθεί στα έργα για την γραμμή 4 του μετρό. Ακόμη, έγινε λόγος για το ζήτημα των 300 νέων λεωφορείων που πρόκειται να ενισχύσουν τον ΟΑΣΑ, 40 εκ των οποίων βρίσκονται ήδη στους δρόμους.
Πιο συγκεκριμένα, ο υπουργός υπουδομών μίλησε στο συνέδριο της Capital Link για τα έργα που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, μεταξύ των οποίων ο ΒΟΑΚ και το βόρειο τμήμα του Ε65, αποκαλύπτοντας ότι εντός της εβδομάδας θα σταλεί η σύμβαση για τον Ε65 προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
“Σε τροχιά ολοκλήρωσης ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας”
Μετά από 10 χρόνια αβεβαιότητας, ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) μπαίνει επιτέλους σε τροχιά ολοκλήρωσης, καθώς δόθηκε λύση για το πολύπαθο Βόρειο Τμήμα του, μήκους 70,5 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 442 εκ ευρώ.
Στις 18 Ιανουαρίου 2021 η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ενέκρινε ως συμβατή με τους κανόνες της εσωτερικής αγοράς τη χρηματοδότηση του Αναδόχου για την κατασκευή του Βορείου Τμήματος (Τρίκαλα – Εγνατία) μήκους 70,5 χιλιομέτρων.
Το έργο έχει προϋπολογισμό 442 εκ. ευρώ και η διάρκεια κατασκευής του θα είναι τρία χρόνια. Θα έχει δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, καθώς και τέσσερις σήραγγες. Όπως σημείωσε ο κ. Καραμανλής στο συνέδριο της Capital Link, ο Ε65 θα παίξει ιδιαίτερο ρόλο στην απολιγνιτοποίηση της Δυτικής Μακεδονίας. Θα συνδέει την Αθήνα με τη Δυτική Μακεδονία, αλλά και με την Ιταλία μέσω του Λιμένα της Ηγουμενίτσας, καθώς και με τα Δυτικά Βαλκάνια και από εκεί, με την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Με την ολοκλήρωσή του το ταξίδι από Λαμία έως και Εγνατία θα διαρκεί μια ώρα και 30 λεπτά, αντί των δύο ωρών και 30 λεπτά, που απαιτούνται σήμερα.
Οι προϋποθέσεις για την είσοδο ενός έργου στο Ταμείο Ανάκαμψης
Στο συνέδριο της Capital Link, ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών επισήμανε επίσης ότι προκειμένου να ενταχθεί ένα έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης έπρεπε να είναι ώριμο και να έχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Ανέφερε ότι η Κυβέρνηση πρότεινε προς ένταξη “πράσινα” δηλαδή φιλικά προς το περιβάλλον έργα, καθώς και έργα που έχουν να κάνουν με την ψηφιακή μετάβαση, επομένως από υποδομές περιλαμβάνονται φράγματα και αντιπλημμυρικά έργα, αλλά και μία σειρά σιδηροδρομικών έργων.
Αναφέρθηκε επίσης στο μεγάλο “πακέτο” για τη συντήρηση των γερασμένων υποδομών και για την οδική ασφάλεια, υπενθυμίζοντας το πρόγραμμα για 7.000 παρεμβάσεις στο δευτερογενές οδικό δίκτυο της χώρας, εκεί που γίνονται τα περισσότερα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα.
“Θα καλέσουμε τον ιδιωτικό τομέα και θα μας κάνει μία κοστολογημένη πρόταση”
Ο κ. Καραμανλής εξήγησε επίσης πως θα “απογειώσουν” τα έργα οι προτάσεις καινοτομίας. Έφερε δε το παράδειγμα της μεταφοράς του αεροδρομίου Ν. Καζαντζάκης στο Ηράκλειο Κρήτη και της αξιοποίησης του χώρου, ένα έργο που χαρακτήρισε ως ένα “νέο μικρό Ελληνικό”. Με το μοντέλο των προτάσεων καινοτομίας, που έχει εφαρμοστεί στην Ιταλία, όπως επισήμανε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, “αντί να καθόμαστε να τσακωνόμαστε τι θα γίνει αυτή η μεγάλη ιδιοκτησία στην παραλιακή της Κρήτης, θα καλέσουμε τον ιδιωτικό τομέα και θα μας κάνει μία κοστολογημένη πρόταση”.
Σημείωσε ότι οι προτάσεις καινοτομίας θα αφορούν μεγάλα έργα προϋπολογισμού άνω των 200 εκ ευρώ και επισήμανε ότι: “Θα γλυτώνουμε τουλάχιστον δύο με τρία χρόνια μεγάλων καθυστερήσεων και απίστευτων διαβουλεύσεων και θα τελειώνουμε με αυτό το γαϊτανάκι που ρίχνει ο ένας την πολιτική ευθύνη στον άλλον”. Όσον αφορά στα διόδια, επισήμανε ότι το μοντέλο των συμβάσεων παραχώρησης έχει λειτουργήσει, γιατί έτσι επιδοτείται η συντήρηση και λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων. Ανέφερε ότι και ένα μεγάλο κομμάτι του ΒΟΑΚ θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, επομένως θα έχει διόδια. Τόνισε όμως ότι τα διόδια πρέπει να είναι λελογισμένα και να γίνεται χιλιομετρική χρέωση, όπως ήδη εφαρμόζεται στην Ολυμπία Οδό.