Τα πλήρη οικονομικά στοιχεία αναμένεται να δώσει τις προσεχείς ημέρες, που αφορούν τις πληγείσες περιοχές από θεομηνίες, προανήγγειλε από το βήμα της Βουλής ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας.
Σταϊκούρας: Ποια η θέση των κομμάτων
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας, Γ. Αμανατίδης (ΝΔ), είπε ότι το ισχύον θεσμικό πλαίσιο για την κρατική αρωγή είναι κατακερματισμένο και αναποτελεσματικό και ότι υπήρχε ανάγκη, η οικονομική στήριξη ως αποκατάσταση μετά τις θεομηνίες, να γίνεται με τρόπο συντονισμένο, γρήγορο, αποτελεσματικό και τελικά δίκαιο. Πρότεινε επίσης, μετά τις καταστροφές, να διατηρείται ένας ενιαίος μηχανισμός, ο οποίος θα κάνει τη διάγνωση, θα μελετά και θα κατασκευάζει, τελικά, τα έργα, τα οποία αντιμετωπίζουν τις συνέπειες των καταστροφών.
Ο εισηγητής της μειοψηφίας, Βασίλης Κόκκαλης (ΣΥΡΙΖΑ), είπε ότι δύσκολα μπορεί να πει κανείς όχι στη φιλοσοφία του συγκεκριμένου νομοθετήματος, διαπίστωσε ωστόσο σοβαρές ελλείψεις και λάθη. Κατέθεσε μάλιστα προτάσεις για την διόρθωσή τους, όπως: «Μαζί με τις αγροτικές εκμεταλλεύσεις και με τις επιχειρήσεις, να περιλαμβάνονται (στους δικαιούχους) και τα Φυσικά Πρόσωπα- αγρότες, κτηνοτρόφοι, αλιείς». Παράλληλα, δέχθηκε ως θετική την πρόβλεψη του νομοσχεδίου για την αναστολή του τέλους επιτηδεύματος στους αγρότες και αλιείς παράκτιας αλιείας.
Σταϊκούρας: Πέντε βασικοί άξονες της κρατικής αρωγής
Η μεταρρυθμιστική προσπάθεια στο σκέλος της κρατικής αρωγής επιχειρήσεων και φορέων, κινείται σε 5 βασικούς άξονες:
- 1ος Άξονας. Πρώτος μεταρρυθμιστικός άξονας είναι η αναμόρφωση και ενδυνάμωση του μηχανισμού επιχορήγησης επιχειρήσεων που επλήγησαν από θεομηνίες, σε συνδυασμό με τη διαμόρφωση των κατάλληλων – κάθε φορά – εργαλείων ενίσχυσης και την οριοθέτηση και επιτάχυνση των διαδικασιών. Στόχος του πρώτου άξονα είναι να αντιμετωπιστεί ο κατακερματισμός των αρμοδιοτήτων και τα νομικά κενά, να διασφαλιστεί η ταχύτητα στην υλοποίηση των προβλεπόμενων, να ενισχυθεί η ποιότητα του αποτελέσματος, να επιτευχθεί ο συντονισμός της διαδικασίας και να επεκταθεί το πλαίσιο στις αγροτικές εκμεταλλεύσεις.
Όπως προκύπτει από το γράμμα και το πνεύμα που διαπνέει το προτεινόμενο νομοθέτημα, το πλαίσιο θεσμοθετείται με την ταυτόχρονη διασφάλιση συγκεκριμένων και επαρκών εγγυήσεων για την τήρηση των κανόνων των κρατικών ενισχύσεων, όπως αυτές καθορίζονται, κατ’ αρχήν, στην ενωσιακή νομοθεσία.
Ειδικότερα: 1. Οριοθετείται το πεδίο εφαρμογής του νόμου με ρητή καταγραφή των θεομηνιών, σε πλήρη συμφωνία και εναρμόνιση με το ενωσιακό δίκαιο.
2. Οριοθετούνται οι προϋποθέσεις και αποσαφηνίζεται η διαδικασία επιχορήγησης και πρώτη αρωγής των επιχειρήσεων, τα οποία με το ισχύον δίκαιο, είτε ρυθμίζονταν εν μέρει είτε παρέμεναν εντελώς αρρύθμιστα. Ενδεικτικά, αποσαφηνίζονται οι δικαιούχοι, κωδικοποιείται η διαδικασία τόσο της επιχορήγησης όσο και της προκαταβολής επί της επιχορήγησης, και μνημονεύονται ρητά τα στοιχεία ενεργητικού των επιχειρήσεων, επί των οποίων χορηγείται η επιχορήγηση.
3. Θεσμοθετείται, με τρόπο απλοποιημένο και εξορθολογισμένο, το πλαίσιο αναφορικά με την ενίσχυση της πρώτης αρωγής, η οποία συνιστά ένα εφάπαξ βοήθημα, που στοχεύει στην άμεση ανακούφιση των επιχειρήσεων. Για πρώτη φορά, το πλαίσιο οριοθετείται υπακούοντας στην αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, καθώς ρυθμίζεται ρητά ότι το ποσό της πρώτης αρωγής δεν μπορεί να υπερβαίνει την τελευταία διαθέσιμη τιμή του κατά κεφαλήν ακαθάριστου εγχώριου προϊόντος σε αγοραίες τιμές, όπως υπολογίζεται από την Ελληνική Στατιστική Αρχή, αναγόμενη σε μηνιαία βάση.
4. Εντάσσονται, ρητά, στο θεσμικό πλαίσιο και οι αγροτικές εκμεταλλεύσεις. Με την προτεινόμενη ρύθμιση, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, και με τη διασφάλιση εφαρμογής της ενωσιακής νομοθεσίας, η περίμετρος κάλυψης της επιχορήγησης επεκτείνεται ρητά στους κατά κύριο επάγγελμα αγρότες και – για ένα μικρότερο ποσοστό – και στους κατόχους αγροτικών εκμεταλλεύσεων. Για τη διαμόρφωση των διαφορετικών ποσών επιχορήγησης στις δύο κατηγορίες αγροτών λαμβάνεται υπόψη η διαφορετική βαρύτητα που έχει η αγροτική παραγωγή στο εισόδημα των κατά κύριο επάγγελμα αγροτών, σε σύγκριση με τα φυσικά πρόσωπα που δεν είναι κατά κύριο επάγγελμα αγρότες. Συνεπώς, η επιχορήγηση στον αγροτικό κόσμο γίνεται με τρόπο δίκαιο, που επιχειρεί την ικανοποίηση των διαφορετικών αναγκών, χωρίς να εξισώνει τις δύο κατηγορίες.
5. Θεσμοθετείται ο Περιφερειακός Συντονιστής Κρατικής Αρωγής ανά περιφερειακή ενότητα, ως το πρόσωπο το οποίο θα αποτελεί έναν μόνιμο γνώστη και υπεύθυνο για τη διαδικασία σε τοπικό επίπεδο, και το οποίο θα λειτουργεί ως σύνδεσμος με την Κεντρική Διοίκηση, στο πλαίσιο και των κανόνων του «Καλλικράτη».
6. Θεσπίζεται διαδικασία ώστε τα μέλη των επιτροπών της Περιφέρειας, οι οποίες θα είναι αρμόδιες για την καταγραφή και εκτίμηση των ζημιών, να είναι μέλη ειδικού Μητρώου, το οποίο και θα διασφαλίζει ότι τα πρόσωπα αυτά διαθέτουν τις προβλεπόμενες προϋποθέσεις και λαμβάνουν συνεχή κατάρτιση.
7. Δημιουργούνται επιτροπές κρατικής αρωγής στις περιφέρειες, για τις καταγραφές και εκτιμήσεις των ζημιών στις επιχειρήσεις. Αυτές οι επιτροπές, ανάλογα με το είδος και το εύρος της θεομηνίας, θα έχουν την κατάλληλη σύνθεση και θα κινούνται υπό σαφείς και καθορισμένες αρχές δεοντολογίας.