Η πανδημία του κορωνοϊού έχει αλλάξει άρδην τον τρόπο με τον οποίο ζούμε. Τα πάντα στην Ευρώπη, όπως η εργασία, η αναψυχή και τα ταξίδια, έχουν επηρεαστεί. Η σχολική φοίτηση δεν θα μπορούσε συνεπώς να αποτελέσει εξαίρεση. Για μήνες κατά την περίοδο ισχύος των περιοριστικών μέτρων, τα σχολεία, τα κολέγια και τα πανεπιστήμια έβαλαν λουκέτο και τα διαδικτυακά μαθήματα έγιναν η νέα κανονικότητα.
Ωστόσο, η εκπαίδευση δεν σταματά στις σχολικές πύλες, και οι εκπαιδευτικοί σε όλο τον κόσμο καταβάλλουν κάθε δυνατή προσπάθεια για να διασφαλίσουν ότι οι μαθητές τους δεν θα στερηθούν τα μαθήματα. Ας δούμε κάποιες ενδιαφέρουσες ιστορίες.
Βέλγιο
Η Florence Defourny είναι σύμβουλος σταδιοδρομίας στο Κέντρο γνώσεων για τους κλάδους της δημιουργίας, Technocité, κοντά στη βελγική πόλη Μονς στην περιφέρεια της Βαλλονίας. Βοηθά ενήλικες εκπαιδευόμενους και άτομα που αναζητούν εργασία να αναπτύξουν τις δεξιότητες που απαιτούνται για να εργαστούν στους κλάδους των ψηφιακών εφαρμογών και της δημιουργίας. Ωστόσο, η πανδημία σταμάτησε όλες τις δραστηριότητες τις οποίες είχαν αναλάβει η ίδια και οι συνάδελφοί της.
Κατά τη λήψη των πρώτων εθνικών περιοριστικών μέτρων την άνοιξη, εκπαιδευτικά ιδρύματα στη χώρα της έκλεισαν για μήνες. Για την Technocité, αυτό σήμαινε μόνο ένα πράγμα: γρήγορη προσαρμογή στις νέες συνθήκες ή κλείσιμο. Με χρηματοδότηση ύψους 3,3 εκατ. ευρώ που έλαβε από την ΕΕ, η Technocité μπόρεσε να διαμορφώσει νέες μεθόδους εργασίας. Όλα τα μαθήματα μεταφέρθηκαν στο διαδίκτυο, ώστε οι μαθητές να μπορούν να τα παρακολουθούν εξ αποστάσεως.
«Χάρη στη χρηματοδότηση της ΕΕ, τα μαθήματά μας ξανάρχισαν διαδικτυακά μέσα σε 2 ημέρες και 7 από τους 9 κύκλους κατάρτισης μπόρεσαν να συνεχιστούν χωρίς προβλήματα» λέει η ίδια. Παρά τις δυσκολίες, η Florence και οι μαθητές της αποκόμισαν πολλές θετικές εμπειρίες από αυτή την κατάσταση. Ακόμη και σε εικονικό περιβάλλον, πολλοί μαθητές αξιοποίησαν την ευκαιρία επικοινωνίας με άλλους συνεχίζοντας την κατάρτισή τους για μια μελλοντική σταδιοδρομία. «Αλλάξαμε τον τρόπο διδασκαλίας, προσαρμοστήκαμε στις συνθήκες της ηλεκτρονικής μάθησης και ανακαλύψαμε νέους τρόπους για να διαδώσουμε τα μηνύματά μας» σημειώνει.
Κροατία
Η Ivana Mažar Marušić είναι δασκάλα στο δημοτικό σχολείο Dragutin Tadijanović στο Βούκοβαρ της Κροατίας. Λόγω της πανδημίας, ζητήθηκε από τους εκπαιδευτικούς να στραφούν στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση και άρχισε η διαδικτυακή εκπαίδευση για τους μαθητές. «Όλοι αναγκάστηκαν να καταβάλουν επιπλέον προσπάθειες για να είναι επιτυχής η μετάβαση στο νέο καθεστώς» περιγράφει.
Η ΕΕ συνεργάστηκε με το CARNET (Κροατικό Ακαδημαϊκό και Ερευνητικό Δίκτυο) για τον εξοπλισμό των σχολείων της χώρας με αίθουσες διδασκαλίας υψηλής τεχνολογίας. 920 εκπαιδευτικοί και πάνω από 6 000 μαθητές απέκτησαν πρόσβαση σε φορητούς υπολογιστές, ταμπλέτες, εποπτικό εξοπλισμό και καλύτερη συνδεσιμότητα. Αυτό είναι μόνο το πρώτο στάδιο του τριετούς πιλοτικού σχεδίου για τα ηλεκτρονικά σχολεία. Στο επόμενο στάδιο, 700 σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης –τα μισά από όλα τα κροατικά σχολεία– θα αποκτήσουν εξοπλισμό εξ αποστάσεως διδασκαλίας πριν από το τέλος του 2022.
Για την Ivana και πολλούς άλλους εκπαιδευτικούς στην Κροατία, χάρη στη στήριξη της ΕΕ οι μαθητές μπορούν να συνεχίσουν να παρακολουθούν τα μαθήματά τους από το σπίτι και τα σχολεία είναι έτοιμα να αντιμετωπίσουν το μέλλον, ανεξάρτητα από τις υφιστάμενες προκλήσεις. «Με τη βοήθεια της ΕΕ και του CARNET, έχουμε φτάσει σε ένα νέο επίπεδο εκπαίδευσης και αλλάξαμε την έννοια της διδασκαλίας για πάντα» λένε.
Κύπρος και Ελλάδα
Το “μια θάλασσα εμπειρίας” (Sea of Experience) είναι γεγονός. Το χρηματοδοτούμενο από την ΕΕ έργο, το οποίο συντονίζει ο Νίκος Βεντίκος, παρέχει ένα πρόγραμμα κατάρτισης και καθοδήγησης για νέους επαγγελματίες που ζουν στην Κύπρο και στην Ελλάδα και ενδιαφέρονται για τη γαλάζια οικονομία: θαλάσσιες μεταφορές, ναυπήγηση και επισκευή πλοίων, λιμένες και κλάδος της κρουαζιέρας.
Η Ανατολική Μεσόγειος διαθέτει έναν ταχέως αναπτυσσόμενο θαλάσσιο τομέα με πολλές θέσεις εργασίας. Ωστόσο, πολλές επιχειρήσεις που επιθυμούν να προσλάβουν προσωπικό αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα: δεν υπάρχουν επαρκείς υποψήφιοι που να διαθέτουν γνώσεις για τον κλάδο. Το πρόγραμμα Sea of Experience έχει σκοπό να γεφυρώσει το χάσμα δεξιοτήτων μεταξύ της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των αναγκών της αγοράς εργασίας.
Το έργο άρχισε να λειτουργεί 1 μόλις έτος πριν από την πανδημία του κορωνοϊού. Ο Νίκος και η ομάδα του όμως δεν πτοήθηκαν. Τα εργαστήρια μετατράπηκαν σε διαδικτυακά και δημιουργήθηκε μια ηλεκτρονική πλατφόρμα. Παρέχεται ένα πλήθος ψηφιακών πόρων, όπως βίντεο εικονικής πραγματικότητας, ψηφιακοί διαγωνισμοί, εργαλεία κατάρτισης και φόρουμ όπου οι σπουδαστές μπορούν να συνομιλήσουν τόσο μεταξύ τους όσο και με τους εκπαιδευτές τους.
«Το πρόγραμμα Sea of Experience διαθέτει μια σειρά από λύσεις για τη διατήρηση της κατάρτισης, της διδασκαλίας και της καθοδήγησης, που δεν επηρεάζονται από την πανδημία, έτσι ώστε να λειτουργούμε σε αυτό το «νέο κανονικό» περιβάλλον», λέει ο Νίκος. Παρά τα προβλήματα, ο Νίκος έχει πειστεί ότι το έργο θα βοηθήσει επιτυχώς τις ευρωπαϊκές θαλάσσιες κοινότητες να ανακάμψουν από την κρίση.
Λετονία
Η Marta Muižniece, μια φοιτήτρια από τη Λετονία και 230 άλλοι φοιτητές και φοιτήτριες από 15 πανεπιστήμια και κολέγια της χώρας συμμετείχαν σε ένα εθνικό διαδικτυακό εγχείρημα που ονομάζεται CrisisLab. Σκοπός ήταν η επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με την πανδημία του κορωνοϊού. Η Marta και η ομάδα της ανέπτυξαν μια ψηφιακή πλατφόρμα με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της ηλεκτρονικής μάθησης τόσο για τους φοιτητές όσο και για τους εκπαιδευτικούς.
«Με εντυπωσίασε ο τρόπος αντιμετώπισης σύνθετων προβλημάτων από τους φοιτητές στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως διδασκαλίας» τονίζει. Συνολικά, αναπτύχθηκαν 24 ιδέες, ανάμεσα στις οποίες ένα βραχιόλι παρακολούθησης της υγείας για τους ασθενείς με κορονοϊό· ένα σύστημα μεταφοράς ασθενών μίας χρήσης· και οικολογικές συσκευασίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εναλλακτική λύση αντί του πλαστικού. Χορηγήθηκαν 20.000 ευρώ για την περαιτέρω επεξεργασία των καλύτερων λύσεων του CrisisLab.
Το πρόγραμμα, το οποίο χρηματοδοτείται από το έργο «Επιχορηγήσεις καινοτομίας για σπουδαστές» της ΕΕ, ενθαρρύνει την καινοτόμο σκέψη, τις δημιουργικές δεξιότητες και την επιχειρηματικότητα και χρησιμεύει ως πρότυπο για τον τρόπο με τον οποίο η επόμενη γενιά της Ευρώπης μπορεί να μας βοηθήσει να ξεπεράσουμε τις σημερινές προκλήσεις.
Πορτογαλία
Ο Hugo Marques είναι συντονιστής ενός κύκλου μαθημάτων πολυμέσων στη σχολή EPRAL, την Επαγγελματική Σχολή του Alentejo στην Έβορα της Πορτογαλίας. Χάρη στην ΕΕ, οι σπουδαστές και οι εκπαιδευτικοί της σχολής EPRAL έλαβαν χρηματοδότηση για τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης. Οι σπουδαστές μπόρεσαν έτσι να αναπτύξουν και να παρουσιάσουν τα δικά τους τεχνικά έργα μέσω νέων διαδικτυακών εργαλείων και να εξασφαλίσουν την επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς και τους εξεταστές τους μέσω βιντεοκλήσεων.
«Η εκπαίδευση όπως τη γνωρίζουμε δεν θα είναι ποτέ πια η ίδια. Πρέπει να επιμορφώσουμε τους εκπαιδευτικούς μας ώστε να χρησιμοποιούν την τεχνολογία της εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Έτσι θα είμαστε σε θέση να εξασφαλίζουμε καλύτερη, ασφαλέστερη, πιο προσιτή και ελκυστική εκπαίδευση για τους μαθητές μας» σημειώνει ο Hugo.