Ο Κώστας Καραμανλής αναφέρθηκε από το βήμα τη Βουλής στον σχεδιασμό υλοποίησης του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης και στη χρηματοδότηση του έργου μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης. Συγκεκριμένα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση για τον ΒΟΑΚ, διαβεβαίωσε ότι η χρηματοδότηση του έργου είναι πλήρως εξασφαλισμένη και εν μέρει θα γίνει από το Εθνικό Ταμείο Ανάκαμψης.
Καραμανλής: Για πρώτη φορά εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση
Όπως είπε ο κ. Καραμανλής, «είναι η πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια που μπορούμε να μιλήσουμε με συγκεκριμένα νούμερα για χρηματοδότηση. Είναι η πρώτη φορά -και γίνεται επί κυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας- που τα πρώτα χρήματα που αφορούν τη χρηματοδοτική συμβολή του ελληνικού δημοσίου θα έρθουν από ευρωπαϊκά κονδύλια».
Τόνισε μάλιστα ότι «για πρώτη φορά εξασφαλίσαμε χρηματοδότηση, δηλαδή τη συμβολή τού Δημοσίου για το έργο αυτό, ύψους 427 εκατομμυρίων ευρώ. Επομένως, έχουμε φτάσει σε ένα σημείο όπου πολύ σύντομα αυτό το έργο, το οποίο όντως ήταν ένα όνειρο πολλών δεκαετιών, μπαίνει σε μία πολύ συγκεκριμένη ρότα».
Καραμανλής: Το ζήτημα ήταν πού θα βρούμε λεφτά. Τα λεφτά τα βρήκαμε τώρα. Έχουμε 427 εκατομμύρια, τα οποία θα πάνε στο συγκεκριμένο έργο.
Αναφερόμενος στο τμήμα Χανιά – Χερσόνησος, ο υπουργός είπε πως θα γίνει με σύμβαση παραχώρησης, τονίζοντας πως ο ΣΥΡΙΖΑ ως κυβέρνηση υποστήριζε ότι δήθεν θα έκανε σύμβαση παραχώρησης χωρίς να βάλει διόδια, κάτι το οποίο δεν γίνεται πουθενά στον κόσμο, και μετά ότι θα έβαζε διόδια μόνο για τους τουρίστες και όχι για τους Κρητικούς, κάτι το οποίο είναι αντίθετο με το ευρωπαϊκό δίκαιο. Αναφερόμενος στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,5 χιλιόμετρων, τόνισε ότι η β’ φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε την προηγούμενη εβδομάδα κι έχει κατατεθεί η μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων στο αρμόδιο υπουργείο.
Σχετικά με το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, μήκους 14,5 χιλιόμετρων, ο υπουργός ανέφερε πως είναι δημόσιο έργο, τονίζοντας μάλιστα πως η λειτουργία του προστέθηκε ως προαίρεση στο έργο ΣΔΙΤ. Ο κ. Καραμανλής σημείωσε ότι «πήραμε ένα έργο χωρίς μελετητική ωριμότητα, χωρίς χάραξη, και με ταχύτατους ρυθμούς το ωριμάζουμε μελετητικά», ενώ υπογράμμισε ότι ο δρόμος Κορίνθου-Πάτρας, μήκους 120 χιλιομέτρων, κόστισε από άποψη μελετών/ερευνών κ.λπ. 15 εκατομμύρια ευρώ κι έπρεπε να περάσουν 7 χρόνια για να επιτευχθεί η ωρίμανσή του, ενώ αντίστοιχα στο ΒΟΑΚ, έναν δρόμο 310 χιλιομέτρων, όλες οι μελέτες κόστισαν 2,5 εκατομμύρια και η ωρίμανση του έργου έγινε μόνο σε 20 μήνες».
Καραμανλής: Τα έχουμε κάνει όλα βήμα – βήμα
Ο κ. Καραμανλής είπε στη συνέχεια ότι έχουν κατατεθεί στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας οι μελέτες περιβαλλοντικών επιπτώσεων για το ΣΔΙΤ, ώστε να υπάρξει χάραξη του δρόμου. «Κάναμε όλες τις απαραίτητες γεωτεχνικές έρευνες, κτηματογράφηση της ζώνης διέλευσης. Μελέτες ειδικής οικολογικής αξιολόγησης. Προμελέτη οδικών και υδραυλικών έργων. Περίπου 20 μελέτες για να καταλήξουμε στην τελική χάραξη του δρόμου. Χωρίς μελέτες δεν έχεις χάραξη. Χωρίς χάραξη δεν μπορείς να πάρεις μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων. Χωρίς μελέτη περιβαλλοντολογικών επιπτώσεων δεν μπορείς να δημοπρατήσεις έργο. Τα έχουμε κάνει λοιπόν αυτά όλα βήμα – βήμα και έχουμε κάνει κάτι το οποίο συνέβη για πρώτη φορά μετά από 40 χρόνια», σημείωσε.
Καραμανλής: Περιμένουμε τις τελικές εγκρίσεις ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία
Τέλος, ο υπουργός σημείωσε ότι, «ο ΒΟΑΚ είναι το μεγαλύτερο οδικό έργο, είναι ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος που θα κατασκευαστεί αυτή την περίοδο στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Και θα πάρει τον δρόμο του και έχει βρεθεί η χρηματοδοτική συμβολή. Επομένως, περιμένουμε τις τελικές εγκρίσεις ώστε να ξεκινήσει η διαδικασία. Η β’ φάση του διαγωνισμού του ΣΔΙΤ για τα 22,5 χιλιόμετρα είναι γεγονός. Δεν γκρεμίζουμε ό,τι βρήκαμε. Συνεχίζουμε και χτίζουμε. Είναι ένα έργο πνοής».